НОВА КНИГА
Как да открием и използваме скритата сила на ума си
Издателство "Локус Пъблишинг" пусна на българския пазар книгата "Картография на идеи" от Джейми Наст (откъс)
Редактор : / 3797 Прочита 6 Коментара
Илюстрация: iStock by Getty Images/Guliver PhotosВ този забързан свят от нас постоянно се изисква да вършим повече за по-малко време. Как обаче се справяме с напрежението? Картографирането на идеи е отговорът. Това е ефективен, революционен инструмент, който ни позволява да се справяме с изискванията на живота и работата, като подобрим способностите си да планираме, мислим и учим.
Създадена да ви помогне да използвате по-голяма част от умствения си потенциал с по-малко усилие, картата на идея е графично визуално представяне на специфичен въпрос, идея или проект върху лист хартия. Мозъкът ни се справя много по-добре с възприемането, обработването и запомнянето на информация, представена мултилинейно. Тъй като картите на идеи представят факти и въпроси визуално - като ангажират и двете мозъчни полукълба, - те стимулират по-ефективно учене, позволяват ви да подходите към проблемите по-творчески и помагат да мислите по-систематизирано.
Тук са включени действителни карти на идеи, създадени и използвани от хора с различни бизнеси и професии от цял свят. Наст разяснява правилата и логиката на картографирането на идеи и ви води през всяка стъпка от процеса. Започва с простички карти и надгражда с по-сложни, за да улесни схващането на процеса и приложенията му спрямо личния ви опит.
Картографирането на идеи е отличен инструмент за постигане на повече в работата и живота. Без значение дали сте погълнати от вихъра на собствен бизнес, или просто искате да се научите да разрешавате проблемите по-бързо и по-ефективно, тази книга ще ви предложи великолепен начин да работите по-пълноценно и да успявате по блестящ начин.
Авторът на книгата - Джейми Наст е основател на компанията за обучения и консултации NastGroup, Inc. Фокусът на нейната работа е да предлага средства и методи, чрез които да организирате и подобрявате процеса си на мислене, учене, запаметяване, творене, представяне. Като утвърден лектор и ментор, вече над 20 години тя помага на хора и компании от цял свят да преодолеят бариерите по пътя към успеха, включително закотвените в собствения им ум. Сертифицирала е инструктори от САЩ, Бразилия, Канада, Македония и Швейцария, а водените от нея курсове и обучения са сред най-търсените в сферата на картографирането на идеи.
"Картография на идеи" от Джеймс Наст (Снимка: Издателство "Локус Пъблишинг")
Представяме ви откъс от книгата "Картография на идеи" от Джейми Наст, който публикуваме със съгласието на издателство "Локус Пъблишинг":
Начинът, по който организирате мислите си
Нека разберем как сте свикнали да организирате мисловния си процес, като си представим ситуация, която вероятно вече сте преживели под една или друга форма. Да предположим, че от вас се очаква да изнесете презентация пред голяма група слушатели и че имате на разположение само 5 минути, за да организирате мислите си по дадената тема. Това може да бъдат размишленията ви относно проект, по който работите в момента, или мислите ви относно собствения ви ресор на дейност. Също така може да споделите с екипа си информация, научена от вас по време на среща, на която сте имали шанса да присъствате, или в случай на нужда да замествате отсъстващ лектор. В повечето случаи предварително ще ви бъде дадена обща идея за темата, която ще представяте. Задачата ви е да изберете тема за 30-минутна презентация, да оформите записките, които бихте използвали за случая, и да ги подредите във формата, в който бихте ги представили пред слушателите си. Преди да продължите, отделете 5 минути, за да подредите и запишете мислите си по тази задача. Щом завършите записките си, заемете се със следващия параграф.
Снимка: Издателство "Локус Пъблишинг"
Сега ги погледнете отново и отговорете на въпросите, които ви поставих в първа глава, където прегледахме началните ви записки. В допълнение отговорете и на следните въпроси:
Доколко трудно ви беше да си изберете тема за презентацията?
Имаше ли моменти, в които чувствате че тъпчете на едно място и не можете да генерирате нови идеи?
По какъв начин организирахте мислите си? Бяха ли изложени последователно? С други думи, запитахте ли се "Какво ще кажа първо"? Или вместо това нахвърляхте мислите както ви дойдоха и след това ги подредихте?
Бихте ли могли успешно да изнесете 30-минутна презентация на базата на тези ваши записки?
Основното, на което трябва да обърнете внимание с това упражнение, е начинът, по който организирате мислите си. Намирам, че в повечето случаи хората използват хронологичен подход с цел създаване на идеи, които по-късно ще бъдат представени в последователен ред. Те съсредоточават всичките си усилия върху това какво да кажат първо - не написват нищо, докато не преминат през това начално препятствие. Ние подреждаме идеите си в последователност дори и когато ситуацията не налага подобна подредба. Когато искаме да ни осени най-творческата идея или най-нестандартното решение на даден проблем, повечето от нас ще се опитат да се сетят за една-единствена най-добра идея, пренебрегвайки по този начин други възможни опции. Това е типично за линейното мислене и само създава бариери за нашия творчески потенциал и за мисловните ни процеси. Нека отдадем повече внимание на току-що казаното, като се насочим пак към 30-минутните презентационни записки, създадени специално за да илюстрират дейностите ни по настоящата глава. Успяхте ли да забележите някакви креативни идеи, които се прокраднаха в мозъка ви, докато се бяхте концентрирали върху това какво да кажете най-напред? Най-вероятно отговорът е положителен. А какво направихте, когато тези идеи пробляснаха в съзнанието ви? Най-често на тези наши разпиляни мисли не се обръща внимание, защото линейните мисловни процеси, с които сме закърмени, ни принуждават да започнем от началото на поставената ни задача и да работим по нея последователно, докато не я разрешим. Тази ситуация е сходна с капана, в който попадаме, докато четем книга. Много от нас смятат, че веднъж започнали да четат, трябва да се захванат с книгата от първата страница и да я четат последователно, докато не я завършат. Това е валидно и за случаите, в които не ни се е понравила още от началото или когато информацията, която трябва да получим от книгата, е концентрирана само в две или три глави. (Моля, чувствайте се свободни да четете настоящата книга в този ред и количество, които прецените, че отговарят на вашите нужди).
В контекста на казаното по-горе, докато, препрочитайки записките си, стигнете до място, където другите идеи (именно онези, които се зародиха в главата ви още преди да сте готови за тях) биха ви били полезни, те вече са се изпарили, отишли са си незабелязани. А тези идеи можеха да оформят началната част на презентацията ви и да улеснят неимоверно подбора на първите ни думи. Вместо това ние често отдаваме много побече време и усилия за постигането на много по-слаби резултати. Тоба е само един от проблемите ни, породен от използването на хронологичен или линеен подход.
Асоциативно мислене
Нека разгледаме двата начина, по които мозъците ни създават асоциации. Първият метод е наречен "разцвет на асоциации" (процес от програмата "Мозъчен разцвет" (Brain Bloom), разработена от Ванда Норт). Това е техника, при която всичките идеи струят от една централна тема и са прикрепени към нея. Иначе казано, всички асоциации излизат от една точка, от една централна идея.
Вторият метод е наречен "поток от асоциации". В този случай веригата асоциации започва с една-единствена мисъл, която води към друга. Нещо като дълга струя от осъзнат и контролиран мисловен процес.
Създаването на карта на идеи съчетава и двата процеса: поток и разцвет на асоциации. Следват три дейности, които ще демонстрират най-добре процесите поток от асоциации, разцвет на асоциации, както и съчетанието от двата.
Снимка: Издателство "Локус Пъблишинг"
Дейност 1 - Разцвет на идеи
Картографирането на идеи използва логиката на асо- циативното мислене при създаването на собствената си структура. Същевременно я съчетава и с метода на хронологията, но това става едва след като идеите вече са били създадени. Нека заедно извършим такава дейност, която ще онагледи какво имам предбид под "логика на асоциативното мислене".
Вземете празен лист и напишете дума в центъра на страницата. Можете да използвате която и да е дума, а може и да използвате примера, който съм дала на фиг. 2.3. Начертайте 10 линии, всичките водещи началото си от
Какво е карта на идея?
фиг. 2.3. Разцвет на идеи
думата в средата. Върху тези редове напишете 10 думи, които са първата ви асоциация с думата в средата. Този процес наричаме "разцвет на мисълта". Въпросните 10 думи се асоциират с централната мисъл.
Дейност 2 - Поток от идеи
Сега ще направим нещо по-различно. Пак започнете с дума по ваш избор или използвайте зададената от мен на фиг. 2.4. Този път начертайте линия, водеща началото си от избраната от вас дума, ново разклонение, излизащо от нея, и продължавайте в същия дух, докато не получите 10 разклонения, следващи едно от друго. Върху първия ред, водещ началото си от думата "компютър", напишете думата, която ви идва първо наум, когато мислите за това понятие. На следващия ред напишете първата дума, за която се сетите, когато мислите за понятието, което току-що написахте. Следвайте този модел, докато не запълните всичките 10 реда с думи. Това представлява мисловният поток. Всяка дума е породена от предишната. Досега се учихме да различаваме между поток от идеи и разцвет на идеи. Сега искам да ви науча и на нещо друго, което също е от изключителна важност. Отнася се до съзнателното улавяне на идеите в самия момент, когато мозъкът ви ражда първоначалните мисли.
фиг. 2.4. Поток от идеи
Урок № 2. Следвайте полета на собствения си ум...
Нека разгледаме двете току-що извършени от нас дейности. В случая с разцвета на идеи, предполагам, че ви е било трудно да останете изцяло съсредоточени върху централната дума в ролята и на първичен избор на асоциации. Повече от естествено е да се изкушите да започнете несъзнателно процеса поток на идеи, просто защото мозъкът ни е устроен да мисли асоциативно. В случая с потока на идеи вероятно всеки път, когато се стремите да напишете една-единствена дума, в главата ви нахлуват едновременно няколко подходящи асоциации. В този случай пък човешкият мозък генерира много идеи едновременно и ние трябва просто да изберем тази, която по някаква причина изпъква най-силно на фона на останалите.
Дейност 3 - Съчетаване на методите поток от идеи и разцвет на идеи
Нека сега се заемем с дейност, съчетаваща двата метода - поток от идеи и разцвет на идеи. Върнете се назад и преразгледайте дейността разцвет на идеи. В примера, даден от мен, използвах думата РАБОТА. Както се вижда на фиг. 2.5, там свързах централната дума с 10 асоциации. Даже и да бяхме използвали една и съща централна дума, силно се съмнявам, че много от моите асоциирани с нея понятия щяха да съвпаднат с вашите, защото имаме различен жизнен опит и следователно тази дума поражда у нас различни асоциации.
Снимка: Издателство "Локус Пъблишинг"
Урок № 3.
Всеки двама души картографират различни идеи по една и съща зададена им тема
А сега добавяйте асоциации от по една дума към дейността разцвет на идеи, с която се занимавахме в началото. Насочете вниманието си към централната дума, както и към 10-те думи, разположени около нея. Когато се сетите за първата дума, асоциираща се с която и да е от тези 11 думи (включително и РАБОТА), начертайте ред, излизащ от нея, като напишете на него новата дума. Вижте следния пример, в който РАБОТА е използмана за централна мисъл. Думите ще започнат да нахлуват в главата ви безразборно. Оставете се на полета на собствения си ум. Нека идеите ви идват отвътре. Вие ще генерирате асоциации едновременно и по двата метода - поток от идеи и разцвет на идеи. Това ще е естествена проява на начина, по който работи мозъкът ви. Отделете си 3 или 4 минути, оставяйки малко време на процеса да се задейства. Ако не сте сигурни къде точно да разположите дадена дума, задайте си въпроса: "Към кое разклонение на картата принадлежи новата дума?". И тогава вече можете да начертаете нов ред, върху който да напишете новата дума.
Нека изясня стореното от мен на фиг. 2.5. Когато започнах първоначалната си работа по метода разцвет на идеите, около думата РАБОТА се сетих за думите занимание, забавление, ваканция, приятели, пътуване, офис, началник, пот, тежък труд. По някаква неизвестна и за мен причина точно тези бяха първите 10 думи, за които се сетих. Обаче аз съм наясно със значението и символиката, която всяка една притежава за мен. Избрах думата занимание, защото то е тясно свързано с понятието работа. Сетих се за забавление, защото когато съм на работа, страшно много се забавлявам. В същото време имам нужда и да си почивам от работата си, в този контекст се сетих за ваканция. Споделям работата си със страхотни приятели. В офиса ми е голяма бъркотия. Физическата работа ме кара да се потя. Работата също така може да бъде наречена труд, а трудът от своя страна понякога е тежък.
Като следваща стъпка ви помолих да добавите нови разклонения към началния ви разцвет от идеи. Прибавих допълнителни думи (без да спазвам определен ред), за да дефинирам още по-точно вече съществуващите. Добавих и думите консултант и посредник, които описват част от работните ми задължения, думата смях, за да разширя понятието забавление, добавих също така и няколко от дестинациите, до които пътувам по работа, и накрая думата двор, защото се потя, когато работя в задния си двор. Много е важно да се отбележи, че нарочно разделих процеса на две части, за да онагледя по-добре разликата между разцвета на идеи и потока от идеи. Когато създавам карта на идеи, аз смятам процеса разцвет на идеи за привършен, докато не добавя и няколко подидеи. Правя го по начина, по който те се появяват в главата ми - без значение къде точно ще ги поставя на картата.
Съвсем скоро ще използвате тази техника, за да съз- давате и изнасяте публични презентации, да организирате задълженията си за деня или за седмицата, да планирате срещи, разработвате маркетингови стратегии, анализирате сложни проблеми, както и да я прилагате в много други сфери на живота.
Сами видяхте как мозъкът генерира идеи по асоциа- тивен път чрез дейностите разцвет на идеи и поток от идеи. Най-добрата стратегия за улавяне на идеи ви подсказах в Урок № 2 - "Следвайте полета на собствения си ум". Този урок е приложим даже и когато генерирате мисли за такова приложение на техниките за картографиране, което ще изисква крайният вариант да е прибеден в хронологичен ред. Една карта на идея ще осигури структурата, в рамките на която ще можете да организирате и подредите идеите си, въпреки произволния ред, в който са били генерирани. Създаването на идеи за изпълнението на задача, крайният изход от която изисква хронологичен ред, ни води и до следващия урок:
Урок № 4. Просто улавяйте идеите. Подредбата идва по-късно
Асоциативният процес е логиката, с помощта на която се създават картите на идеи. Този процес е естествена проява на начина, по който мозъците ни функционират.
Вижте фиг. 2.6 за обобщението на тази глава, представено под формата на карта на идея. Вече сте готови да се запознаете със законите на картографирането на идеи, да научите как се разчита карта, както и да започнете да създавате свои собствени такива.