Въведете дума или фраза за търсене и натиснете Enter

"Рисувах, докато имаше светлина" - Ретроспективна изложба живопис на Георги Железаров

"ЗА СЕБЕ СИ"

"Рисувах, докато имаше светлина" - Ретроспективна изложба живопис на Георги Железаров

Експозицията отбелязва 127 години от рождението му и може да бъде видяна до 16 февруари

Творба на Георги Железаров (Снимка: Галерия „Икар“)

Още

СГХГ представя "Между Алжир и София в търсене на светлината"

СГХГ представя "Между Алжир и София в търсене на светлината"

Ретроспективна изложба живопис на Георги Железаров ще бъде подредена в столичния бизнес център "Платинум". Експозицията е озаглавена "Рисувах, докато имаше светлина" и може да бъде разгледана до 16 февруари.

Изложбата включва 40 картини, а поводът за създаването й е 127 години от рождението на художника (1897-1982).

Роден е на 25 януари 1897 г. в пиринското село Марчево сред беднотата на изостаналия неврокопски район. Родното му село носи името на дядо му Марчо, загинал в борбата срещу османското робство.

Основно образование завършва в родното си село Марчево и в гр. Неврокоп (1903 - 1910). През 1912 г. завършва Мъжкото педагогическо училище в гр. Сер (дн. Серес). От 1913 до 1914 г. е редовен основен учител в с. Либяхово, Неврокопска околия.

Плакат на събитието нов

През 1914 г. се записва като извънреден ученик в Художествено-индустриалното училище в София - Графика и Декоративно изкуство при чешкия художник Йозеф Питер, при когото през този период са учили и Петър Морозов, Михаил Кръстев, Васил Захариев, Николай Райнов, Иван Милев. През 1916 г. прекъсва обучението си, за да отбие военната си служба. Образованието си продължава след края на Първата световна война в Художествено-индустриалното училище (дн. Художествена академия).

Между 1916 и 1918 г. отбива военната си служба в Горна Джумая, Кюстендил и в Школата за подофицери в Одрин. От август 1916 до края на Първата световна война се сражава на Струмишкия фронт в района на Еникьой, Демир Хисар и Караджикьой.

Той не се посвещава на професионалната кариера на художник, а се отдава на графичната си специалност като завеждащ Литографския отдел на Държавната печатница, където работи повече от 25 години - до пенсионирането си. Прецизната му работа е свързана преди всичко с изработване на оригинали на банкноти, пощенски марки, бандероли, грамоти и ценни книжа издавани от Президиума на Народното събрание.

Творба на Георги Железаров (Снимка: Галерия „Икар“)

От 1919 до 1921 г. е гравьор в Географския институт, София. През 1924 г. започва работа като рисувач в Държавна печатница. Повече от четвърт век - от 1930 до 1957 г. (когато се пенсионира) е майстор-хромолитограф, художник, технически ръководител в Държавна печатница.

Още

Галерия "Нюанс" празнува рожден ден с колективна изложба

Галерия "Нюанс" празнува рожден ден с колективна изложба

На 17 юли 1932 г. сключва брак със Серафима Янкова Сакъзова, като кум е художникът Борис Денев. На следващата година се ражда синът му Ангел.

Георги Железаров умира на 21 януари 1982 г. в София.

Творческите му търсения започват още след като той завършва своето образование. През 1920 г. става член-основател на антиакадемичното и прогресивно, еклектично дружество "Независими художници".

Творба на Георги Железаров (Снимка: Галерия „Икар“)

От 1921 до 1924 г. е живописец и график на свободна практика в София.

Първата му самостоятелна изложба е през 1924 г. в Неврокоп (дн. Гоце Делчев).

В стремежа си да се запознае с различни култури и да се докосне до различни светове, в продължение на няколко години (от 1924 до 1928 г.) Железаров посещава Алжир, Мароко, Тунис, Цариград.

През 1924 г. прекарва известно време в Цариград, прави неуспешен опит за заминаване в Египет.

През 1926 г. пристига в Алжир и до 1928 г. работи като десенатор-литограф в Типо-литографското ателие в гр. Алжир, клон на парижкото дружество "Société Anonyme". През този период посещава също Мароко и Тунис. Там се докосва с бита на арабския свят и създава чудесни пастелни и маслени картини, отразяващи характерни пейзажи, битови сцени от социалната мизерия.

През юли 1928 г. пристига във Флоренция (Италия). След завръщането си в България участва активно в художествения живот на страната.

Творба на Георги Железаров (Снимка: Галерия „Икар“)

През 1932 г. става член на Дружеството на художниците в България, в което влиза като пълноправен член на Дружеството на независимите художници. През 30-40-те години на ХХ век взема активно участие в изложбите на Дружеството на независимите художници и общите изложби на Дружеството на художниците в България. Излизат календари и учебни пособия, рисувани и хромолитографирани от него.

С различни творби (живопис и графики) участва в изложби на Дружеството на независимите художници: през 1937 (11 творби) в VІІ изложба, а през 1939 с 5 творби - в VІІІ изложба.

На 19 октомври 1941 г. писателят Емануил Попдимитров открива втората самостоятелна изложба на Железаров в Държавната художествена галерия на пл. "Св. Александър Невски" в София. Изложени са живопис от Алжир и битови сцени и пейзажи от България. Изложбата бележи огромен успех и в пресата излизат много положителни отзиви. Княгиня Евдокия откупува картината "Край Пирина".

Още

Напълно обновената Художествена галерия "Жорж Папазов" отваря официално врати

Напълно обновената Художествена галерия "Жорж Папазов" отваря официално врати

След излизането в пенсия през 1957 г. до смъртта си през 1982 г. твори за свое удоволствие; както обича сам да казва - "за себе си".

Художествената му естетика намира отражение в акварелната, гвашовата и маслената живопис като най-плътно усещане за света и живота. Богатата му душевност води четката на твореца към неповторимия български природен и селски пейзаж, към селския трудов бит, към робската орис на жената, към типичните наши пазари.

В живописната му материя намират място характеристиките на съвременните трудови хора от града и селото, техните естествени стремежи към почивка и спорт.

Творба на Георги Железаров (Снимка: Галерия „Икар“)

В произведенията си художникът има чувство за композиционна ритмика, графични акценти, които придават декоративна пулсация на всяко място по неповторим начин.

Творчеството му говори за съвременно модерно светоусещане, дълбоко подчинено на философските му разбирания и богата душевност. То много точно отразява същността на своя автор: търсене на труд, търсене - скромно, без самочувствие на откривател, а с търпението на вечен последовател, с упоритостта на постоянния изследовател на човешкото, на душевното, на мъдрото, почерпено от обикновеното, земното.

Живописта на Георги Железаров е свежа, плътна и фактурна, носи точността и обмислената пестеливост на графичния изказ и цветната рисунка, които понякога са условни и остават общото впечатление от обобщен колорит, вярна и точна линия и мек полутон.

Картините на Г. Железаров са истински изповеди на един поет. (Л. Михайлов, 1941)

Чуден, нежен лирик, същински майстор и съвършен техник. (Ср. Моров, 1941)

В масовите картини той е успял да развие своето дарование до пълни форми (Чачановски, 1941)

Г. Железаров е здрав реалист в творчеството си. В него няма загадки. Той рисува искрено действителността и сочи същността на нашето село с топлота и любов. (Н. Елмазова, 1941)

Изложбата на Г. Железаров е интересна не само като първа у нас по екзотичните свои сюжети. Тя разкрива дарбите и способността на един художник да почувства и нарисува с рядка леснина и финес красотата и формите на африканската природа на един далечен свят. (Н. Петков, 1941)

 

 

Още

Володя Хубанов бе отличен в конкурс на галерия за съвременно изящно изкуство в САЩ

Володя Хубанов бе отличен в конкурс на галерия за съвременно изящно изкуство в САЩ

Още

Националната художествена галерия с над 120 хиляди посетители през 2023 г.

Националната художествена галерия с над 120 хиляди посетители през 2023 г.

 

Коментирай 0

Календар

Препоръчваме ви

"Графика от Япония" във Варненската художествена галерия

От 26 юли до 21 август 2024 г. ще бъдат показани произведения, свързани с Международното биенале на графиката - Варна

Вежди Рашидов за колекцията си: Не можем да говорим за големите майстори на съвремието, без образците на старите

"Изкуството след XVI в., XVII в., XVII в. и XIX век е "сложна закачка", защото много от картините имат свой собствен живот", каза още скулпторът на откриването на изложбата "Западноевропейско изкуство XVII – XIX век" в галерия Vejdi

Руски музей е обвинен в "нацистка пропаганда" заради картина на беларуски художник

Музеят Ерарта има най-голямата колекция на съвременно изкуство в Русия

"Духът на стара София" е темата на деветия фестивал "КвАРТал"

Фокус ще бъде периодът на създаване на квартала - в началото на ХХ век, известен като търговския и бохемски квартал, докъдето е стигала емблематичната улица "Търговска"

"Без кръвни връзки" от Боряна Петкова

Откриването е на 25 юли, четвъртък, 18.30 часа в САМСИ (Софийски арсенал - Музей за съвременно изкуство)

Украинският график Константин Калинович представя "Моята зимна градина"

Експозицията ще бъде на разположение на жители и гости на морската столица до 13-ти август в ЗАЛА 1 на галерия Ларго, както и онлайн