Въведете дума или фраза за търсене и натиснете Enter

"Пред очите ни" от Калин Серапионов

ПУЛСИРАЩИ ЦВЕТОВЕ

"Пред очите ни" от Калин Серапионов

Изложбата е от 16 октомври до 15 декември 2024 в "Двореца"

Used / Loosen, 2022 4К видео, без звук Продължителност: 1:49 мин. Used / Loosen, 2022 (Източник: "Двореца")

Още Кете Колвиц: Съдба, контекст, позиция в "Двореца"

Кете Колвиц: Съдба, контекст, позиция в "Двореца"

Сред най-утвърдените художници в България, Калин Серапионов е плътно свързан с разгръщането на потенциала и развитието на огромните възможности на видео в контекста на изкуството. Съсредоточен е върху способността му да задържа внимание, да формира образ и да произвежда съспенс без наративни похвати и литературност на сюжета.

Серапионов се посвещава на видеото още през 1990-те, изучавайки самостоятелно възможностите на камерите с магнитна лента и VHS-формата. Днес стъпва уверено в пространството на дигиталните технологии с подчертано критично отношение към клишетата, които се проявяват при масовата им употреба.

"Пред очите ни" от Калин Серапионов Основното ястие, 2006 Видеоинсталация, DVD, Pal, без звук 10 видеа с различно времетраене (Източник: "Двореца")

В творбите си художникът изследва различни модели на общуване и човешки отношения, на общности, характери, поведение и взаимовръзки. Произведенията му хващат погледа задълго, предизвиквайки понякога състояния, подобни на медитация. Премерените ефекти на пространствените решения на видеоинсталациите оформят активно поле на споделено преживяване. Цялостният образ е генериран чрез тънко режисиране на действието и поведението в кадър, скрупульозни работа с камерата и видеомонтаж, специално изградена аудио-среда.

Изложбата "Пред очите ни" в Националната галерия носи ретроспективен характер и представя някои от емблематичните творби на Калин Серапионов. Сред най-ранните е скандално-ироничният видеофилм "Музеят - причина за среща и запознанство" (1997), заснет преди почти 30 години в сградата, приемаща сегашната изложба.

Основното ястие, 2006 Видеоинсталация, DVD, Pal, без звук 10 видеа с различно времетраене (Източник: "Двореца")

Аналитичната "трилогия" - приятелската закачка в "Топлата супа и моята домашна общност" (1998), стриктната фронталност на портретите в "Основното ястие" (2006) и бароковата пищност на "Десертът (с черешката на тортата)" (2020), формират не само групов портрет в развитие на местната професионална общност, но и отразяват влиянието на технологичния растеж върху представата й за себе си.

Градът е честа хранителна среда за видеопроектите на Калин Серапионов. В "In Addition" (2008) той препитва случайни минувачи: "Какви са Ви надеждите?" и коментира сантименталните им човешки очаквания чрез полагане на мониторите с видеомонолозите в контейнери за боклук.

Още Изложбата "On Air" в "Двореца": Минимализъм в детайлите – водопад от светлина и сенки

Изложбата "On Air" в "Двореца": Минимализъм в детайлите – водопад от светлина и сенки

Наблюденията му над статиката на сградите и динамиката на минувачите задават зрителския съспенс в "1719D" (2006-2007); в "Колкото далеч, толкова близо" (2012-2013) агресивният визуален шум на светлинната реклама е съпоставен с вечно хипнотичното лунно затъмнение; "Нали разбираш?" (2004) представя троен портрет - на двама души, чийто телефонен диалог не успява да стане общуване, доминиран от нападателния трети - градската среда.

В трите видеоканала на инсталацията с интригуващо название "Choose Training" (2014), произлязло от ритуалите по избор на сложността на тренировката във фитнес-зала, Калин Серапионов оркестрира градските интериорни и екстериорни светлини по собствена партитура.

Десертът (с черешката на тортата), 2020 Видеоинсталация, 2K видео, звук, синхронизация Звук: Милен Апостолов Продължителност: 45 мин. (Източник: "Двореца")

Отдавайки почит на класическото си художествено образование, авторът включва в изложбата и портрет, и абстрактна композиция. Според традициите на модернизма, сюжетът на портрета е подробно отразен в названието му - "Руса жена с червена рокля и ярко червило говори по телефона и пуши цигара" (2016), и постига мечтан още от футуристите образ на движението динамика - със запис на вълновия обхват на цветовата графика, триизмерни криви и общува чрез езика на предпочетената видеотехнология.

Абстракцията "Used/Loosen" (2022) е постоянният танц на случайността, композиран и фиксиран от художника на повърхността на мониторното "платно".

Колкото далеч, толкова близо, 2012 – 2013 Видеоинсталация, HD видео, съраунд звук Звук: Мартин Луканов и Ангел Симитчиев (Източник: "Двореца")

Изложбата на Калин Серапионов "Пред очите ни" е изградена специално за традиционната архитектура на Двореца. Пулсиращите с цветове и форми екрани, голямоформатните сюжетни прожекции и портретните послания формират "споделеното" пространство на тоталната видеоинсталация.

Още Галерия Credo Bonum представя Continuum от Рашид Ал Халифа

Галерия Credo Bonum представя Continuum от Рашид Ал Халифа

Генерален спонсор:

Фондация "МФГ". С подкрепата на: "Бейонд дейта България" ООД и Гауденц Б. Руф.
Медиен партньор: БТА / Българска телеграфна агенция.

НАЦИОНАЛНАТА ГАЛЕРИЯ и ИНС АРТС представят ПРЕД ОЧИТЕ НИ от Калин Серапионов, Куратор: Ярослава Бубнова

Изложбата е от 16 октомври до 15 декември 2024

Откриване на 16 октомври, сряда, 18.00 часа в Двореца, пл. "Княз Александър I" №1

Още Съвременното китайско изкуство в "Двореца"

Съвременното китайско изкуство в "Двореца"

Калин Серапионов e роден през 1967 във Враца. Завършва Националната художествена академия през 1996. Занимава се с видео от края на 1990-те. Участвал е в множество изложби, сред които: Manifesta 4, Франкфурт (2002); Blood & Honey, Essl Museum, Виена (2003); In the Gorges of the Balkans, Kunsthalle Fridericianum, Касел (2003); Heterotopias, 1-во Солунско биенале (2007); Sounds & Visions, Музей за съвременно изкуство, Тел Авив (2009); Indefinite Destinations, DEPO, Истанбул (2010); Site Inspection, Музей Лудвиг, Будапеща (2011);

Choose Training, 2014 Видеоинсталация, HD видео, звук, синхронизация Звук: Ангел Симитчиев (Източник: "Двореца")

Grammar of Freedom / Five Lessons, Гараж, Москва (2015); Изкуство за промяна, СГХГ (2015); Форми на съвместно съжителство, галерия "Структура", София (2018); Festival of the Regions 2019 - Social Warmth, Перг, Австрия; Open Art Files: Записки и бележки под линия, Галерия "Капана", Пловдив (2019); 25 години и 5 теми по-късно, Национална галерия, София (2020); Shooting Ghosts, Blinkvideo.de (2020-2021);

Farce - the Way We Live, Curated by Виена, галерия "МАМ", (2021); Self-splaining (a Triumph of Empathy), Манифеста 14, Прищина (2022); За стените до мен, Галерия "ONE+", София (2022); Рисунката - без ограничения, галерия "Структура", София (2023);

Времето е сега, Мала станица - Национална галерия на РС Македония (2023); По добрата част от нас, галерия "Структура", София (2024); Ego-System / Eco System, Градска художествена галерия - Варна, Форум "БУНА" (2024); Dog Days, галерия "Структура", София (2024).

Негови творби са притежание на СГХГ, Художествения фонд на Министерството на външните работи, частни колекции в България и чужбина.

Още Георги Маринов показва "Вавилонската кула" в галерия "Стубел"

Георги Маринов показва "Вавилонската кула" в галерия "Стубел"

Още Изложбата "Преодоляване" на художника Петър Георгиев-Рей в столичната галерия One gallery

Изложбата "Преодоляване" на художника Петър Георгиев-Рей в столичната галерия One gallery

Още Традиционните "Летни акценти" 2024 в Галерия "Нюанс"

Традиционните "Летни акценти" 2024 в Галерия "Нюанс"

Още Галерия "Доза" показва изложба, вдъхновена от разговори на художници със затворници

Галерия "Доза" показва изложба, вдъхновена от разговори на художници със затворници

 

Коментирай0

Календар

Препоръчваме ви

Значимите български чехи в изложба

Изложбата е резултат от провелия се в първата половина на тази година едноименен конкурс за визия за плакат

Eвропейски художествени отражения в българското изкуство от Освобождението до средата на ХХ век

Експозицията включва творби на Никола Петров, Никола Танев, Гошка Дацов, Борис Георгиев, Иван Милев, Николай Райнов и др. - от 17 октомври 2024 г. до 16 февруари 2025 г. в СГХГ

Катедралата "Нотр Дам" в Париж отваря врати от началото на декември

Ще е възможно в храма да се влезе и без предварително запазен час, но посетителите ще трябва "да се въоръжат с търпение", защото се очаква до 40 000 души дневно да искат да влязат в катедралата

70 скулптури животни на Франсоа-Ксавие Лалан бяха продадени за 59 милиона щатски долара

Две от скулптурите на Лалан бяха продадени за рекордни цени

Изложба с портрети, посипани с "диамантен прах" на Анди Уорхол се откри в Нидерландия

Изложбата е с портрети на кралици и е рядка колекция от сериграфски принтове

Вижте юбилейна изложба - 10 години група "Тъп-Дъб"

Откриване на 12 октомври 2024 г., от 18.00 ч. в Галерия "ДПХ"