ПУЛСИРАЩИ ЦВЕТОВЕ
"Пред очите ни" от Калин Серапионов
Изложбата е от 16 октомври до 15 декември 2024 в "Двореца"
Редактор : / 249 Прочита 0 Коментара
Used / Loosen, 2022 4К видео, без звук Продължителност: 1:49 мин. Used / Loosen, 2022 (Източник: "Двореца")Сред най-утвърдените художници в България, Калин Серапионов е плътно свързан с разгръщането на потенциала и развитието на огромните възможности на видео в контекста на изкуството. Съсредоточен е върху способността му да задържа внимание, да формира образ и да произвежда съспенс без наративни похвати и литературност на сюжета.
Серапионов се посвещава на видеото още през 1990-те, изучавайки самостоятелно възможностите на камерите с магнитна лента и VHS-формата. Днес стъпва уверено в пространството на дигиталните технологии с подчертано критично отношение към клишетата, които се проявяват при масовата им употреба.
В творбите си художникът изследва различни модели на общуване и човешки отношения, на общности, характери, поведение и взаимовръзки. Произведенията му хващат погледа задълго, предизвиквайки понякога състояния, подобни на медитация. Премерените ефекти на пространствените решения на видеоинсталациите оформят активно поле на споделено преживяване. Цялостният образ е генериран чрез тънко режисиране на действието и поведението в кадър, скрупульозни работа с камерата и видеомонтаж, специално изградена аудио-среда.
Изложбата "Пред очите ни" в Националната галерия носи ретроспективен характер и представя някои от емблематичните творби на Калин Серапионов. Сред най-ранните е скандално-ироничният видеофилм "Музеят - причина за среща и запознанство" (1997), заснет преди почти 30 години в сградата, приемаща сегашната изложба.
Аналитичната "трилогия" - приятелската закачка в "Топлата супа и моята домашна общност" (1998), стриктната фронталност на портретите в "Основното ястие" (2006) и бароковата пищност на "Десертът (с черешката на тортата)" (2020), формират не само групов портрет в развитие на местната професионална общност, но и отразяват влиянието на технологичния растеж върху представата й за себе си.
Градът е честа хранителна среда за видеопроектите на Калин Серапионов. В "In Addition" (2008) той препитва случайни минувачи: "Какви са Ви надеждите?" и коментира сантименталните им човешки очаквания чрез полагане на мониторите с видеомонолозите в контейнери за боклук.
Наблюденията му над статиката на сградите и динамиката на минувачите задават зрителския съспенс в "1719D" (2006-2007); в "Колкото далеч, толкова близо" (2012-2013) агресивният визуален шум на светлинната реклама е съпоставен с вечно хипнотичното лунно затъмнение; "Нали разбираш?" (2004) представя троен портрет - на двама души, чийто телефонен диалог не успява да стане общуване, доминиран от нападателния трети - градската среда.
В трите видеоканала на инсталацията с интригуващо название "Choose Training" (2014), произлязло от ритуалите по избор на сложността на тренировката във фитнес-зала, Калин Серапионов оркестрира градските интериорни и екстериорни светлини по собствена партитура.
Отдавайки почит на класическото си художествено образование, авторът включва в изложбата и портрет, и абстрактна композиция. Според традициите на модернизма, сюжетът на портрета е подробно отразен в названието му - "Руса жена с червена рокля и ярко червило говори по телефона и пуши цигара" (2016), и постига мечтан още от футуристите образ на движението динамика - със запис на вълновия обхват на цветовата графика, триизмерни криви и общува чрез езика на предпочетената видеотехнология.
Абстракцията "Used/Loosen" (2022) е постоянният танц на случайността, композиран и фиксиран от художника на повърхността на мониторното "платно".
Изложбата на Калин Серапионов "Пред очите ни" е изградена специално за традиционната архитектура на Двореца. Пулсиращите с цветове и форми екрани, голямоформатните сюжетни прожекции и портретните послания формират "споделеното" пространство на тоталната видеоинсталация.
Генерален спонсор:
Фондация "МФГ". С подкрепата на: "Бейонд дейта България" ООД и Гауденц Б. Руф.
Медиен партньор: БТА / Българска телеграфна агенция.
НАЦИОНАЛНАТА ГАЛЕРИЯ и ИНС АРТС представят ПРЕД ОЧИТЕ НИ от Калин Серапионов, Куратор: Ярослава Бубнова
Изложбата е от 16 октомври до 15 декември 2024
Откриване на 16 октомври, сряда, 18.00 часа в Двореца, пл. "Княз Александър I" №1
Калин Серапионов e роден през 1967 във Враца. Завършва Националната художествена академия през 1996. Занимава се с видео от края на 1990-те. Участвал е в множество изложби, сред които: Manifesta 4, Франкфурт (2002); Blood & Honey, Essl Museum, Виена (2003); In the Gorges of the Balkans, Kunsthalle Fridericianum, Касел (2003); Heterotopias, 1-во Солунско биенале (2007); Sounds & Visions, Музей за съвременно изкуство, Тел Авив (2009); Indefinite Destinations, DEPO, Истанбул (2010); Site Inspection, Музей Лудвиг, Будапеща (2011);
Grammar of Freedom / Five Lessons, Гараж, Москва (2015); Изкуство за промяна, СГХГ (2015); Форми на съвместно съжителство, галерия "Структура", София (2018); Festival of the Regions 2019 - Social Warmth, Перг, Австрия; Open Art Files: Записки и бележки под линия, Галерия "Капана", Пловдив (2019); 25 години и 5 теми по-късно, Национална галерия, София (2020); Shooting Ghosts, Blinkvideo.de (2020-2021);
Farce - the Way We Live, Curated by Виена, галерия "МАМ", (2021); Self-splaining (a Triumph of Empathy), Манифеста 14, Прищина (2022); За стените до мен, Галерия "ONE+", София (2022); Рисунката - без ограничения, галерия "Структура", София (2023);
Времето е сега, Мала станица - Национална галерия на РС Македония (2023); По добрата част от нас, галерия "Структура", София (2024); Ego-System / Eco System, Градска художествена галерия - Варна, Форум "БУНА" (2024); Dog Days, галерия "Структура", София (2024).
Негови творби са притежание на СГХГ, Художествения фонд на Министерството на външните работи, частни колекции в България и чужбина.