Въведете дума или фраза за търсене и натиснете Enter

Галерия Credo Bonum представя Continuum от Рашид Ал Халифа

АРТИСТИЧНИ ВИЗИИ

Галерия Credo Bonum представя Continuum от Рашид Ал Халифа

Изложбата е от 4 септември до 24 октомври 2024

Рашид Ал Халифа (Галерия Credo Bonum)

Още Галерия "Доза" показва изложба, вдъхновена от разговори на художници със затворници

Галерия "Доза" показва изложба, вдъхновена от разговори на художници със затворници

Фондация Credo Bonum представя изложбата Continuum на бахрейнския художник Рашид Ал Халифа. Тя ще включва най-новите му произведения, разкриващи артистичната визия и креативност на художника.

В изложбата Continuum са вклучени произведения от поредиците "Спектър", "Вълни" и "Розите на Багател". Поредицата "Спектър" предлага съвременна гледна точка към "правилата за повторение" на ислямското изкуство, сливайки изкусно традиционните естетически принципи с ехото на модерната арабска архитектура.

По подобен начин поредицата "Вълни" отдава почит на морската история на Бахрейн, преплитайки ритмично повторение с културното наследство на острова.

И накрая, "Розите на Багател" се отправя на деликатно пътешествие, вдъхновено от флората на Шато дьо Багател, отразяващо съзерцанието на Рашид върху розата като природен обект и като метафора.

Тази многообразна колекция от произведения на изкуството въплъщава художествената еволюция на Рашид, извиквайки представите за ритъм, чистота и ефимерност.

Continuum от Рашид Ал Халифа (Галерия Credo Bonum)

В израз на нетърпението си за гостуването си в София, Рашид Ал Халифа сподели: "Радвам се да доведа творбите си в София и да споделя артистичния си път с публиката в България. Continuum представлява празненство на традицията, културата и непрекъснато развиващата се природа на изкуството и за мен е чест да представя тези произведения в този красив град. Чрез тези поредици се стремя да свържа културното наследство със съвременна перспектива, канейки зрителите да се потопят в симфония от традиция и модерност."

В коментар, кураторът на Credo Bonum - Весела Ножарова казва: "Артистичното пътешествие на Шейх Рашид еволюира през различни фази - от дълбоко емоционална фигуративна живопис през абстрактни композиции до мащабни скулптури на открито, където той смело експериментира с материали, цветове и символи.

Творчеството му винаги е уникално и завладяващо, като непрекъснато води динамичен диалог с публиката. Творбите, които имаме привилегията да покажем тук в София, са създадени през последните години и красотата на далекоизточното море, небето и пустинята и дълбокото преклонение към природата са майсторски синтезирани в изтънчена форма."

Признат за най-големия покровител на изкуствата в Кралство Бахрейн, Рашид в момента заема длъжността на председател на Националния съвет по изкуствата на Бахрейн. Страстен колекционер и меценат, той създава фондация на свое име през 2020 г. RAK Art Foundation се намираща се в Рифа, Бахрейн, и се занимава с развитието на артистичната сцена, през насърчаването на международния обмен.

Още Традиционните "Летни акценти" 2024 в Галерия "Нюанс"

Традиционните "Летни акценти" 2024 в Галерия "Нюанс"

Фондация Credo Bonum, създадена през 2006 г. от Цветелина Бориславова, е независима неправителствена организация, която се стреми към положителна промяна в съвременното общество, фокусирайки се върху изкуство, климатични промени и опазване на културно-историческото наследство на България.

За повече информация относно изложбата и художника, моля, посетете уебсайта на фондация Credo ТУК

Повече за творчеството на Рашид Ал Халифа

Вдъхновяван от заобикалящата го среда, бахрейнският художник Рашид Ал Халифа създава творби, които сливат традиционната и съвременната архитектура с естествения пейзаж. Светлината, цветовете и атмосферата, специфични за природата на кралство Бахрейн, определят до голяма степен получените от Рашид формации, които той трансформира във впечатляващи стенни скулптури и завладяващи инсталации.

Рашид непрекъснато черпи от своя опит и среда като източник на вдъхновение. Последната му творба напомня за миналото в същия момент, в който отразява бъдещето, и по този начин извиква асоциации за традиция и наследство, но носи и присъща футуристична чувствителност.

Топографията на Бахрейн претърпява драстични промени, откакто Рашид започва артистичната си кариера като пейзажист през 70-те години на миналия век, но въпреки бързата урбанизация, духът на тези ранни дни все още се усеща.

Да видиш ярките пастелни нюанси, които са носят по хоризонта на зазоряване, или залеза, блещукащ над тъмносините води; да изпиташ носталгията по традиционната архитектура или да почувстваш топлината на бахрейнската култура, която предизвиква спомени от миналото. Рашид цели както да увековечи тези традиции, така и да предусети преходите.

Всеки период от творчеството на Рашид описва неговото продължаващо изследване и желание да слее традицията с модерността, както и природното със създаденото от човека. В много отношения творчеството му е изградено върху контрасти чрез неговия предмет и използване на материали; средство за изследване на трансформацията на родния пейзаж и за обмисляне на промените в живота му.

Серията Spectrum ("Спектър")

Още Сейфетин Шекеров (Сефо) с изложба скулптура, малка пластика и живопис "Пожелай си!" в галерия "Арт Маркони"

Сейфетин Шекеров (Сефо) с изложба скулптура, малка пластика и живопис "Пожелай си!" в галерия "Арт Маркони"

Поредицата "Spectrum" на Рашид отразява "правилата за повторение" в ислямското изкуство - един от най-важните естетически принципи на ислямската архитектура. Честотата и повторението на форма в ислямското изкуство, колкото и сложна да е, създава илюзията за безкрайност, при което рамката, която държи мотива, е несъществена: симетричният мотив продължава отвъд границите на рамката. Хармонията се поражда от това състояние на безкрайност.

"Spectrum" взема такива принципи и ги осъвременява, като играе със структурни атрибути, които също напомнят за съвременната арабска архитектура, като допълнително интегрират специфична палитра и тонове, които са характерни за пейзажа на Бахрейн.

Серията Waves ("Вълни")

Подобно на поредицата "Spectrum", ритмичното повторение в произведенията на Рашид от серията "Wave" загатва за желанието му да изрази ред и симетрия, като същевременно създава изображения, които изместват и трансформират в заобикалящата ги среда. Разположен на кръстопътя на търговските пътища между Изтока и Запада, стратегическата позиция на Бахрейн е причина продавачи на перли, търговци и мореплаватели да прекосяват този малък остров в продължение на хилядолетия.

Буквално означаваща "две морета", думата "Бахрейн" говори за сладководни извори, извиращи изпод соленото морско дъно. Именно тази връзка с водата отдавна е привличала пътешественици от далечни земи, разпалвайки любопитството им към оазиса на пустинния остров, който особено по време на цивилизацията Дилмун (4000-800 г. пр.н.е.) е описан в ранните шумерски текстове като Епоса за Гилгамеш като свещен градински рай, изобилстващ от буйни мангрови дървета, палми и сладка вода. Водите на Бахрейн отдавна са жизненоважен източник на препитание за неговите жители. Особено в началото на 20 век, Бахрейн заема най-високата позиция в международната търговия с перли и е известен с култивирането на перли с най-високо качество.

Дау, или традиционната бахрейнска рибарска лодка, е проектирана специално за извличане на перли и сега също е важен символ на бахрейнското наследство. Такива обичаи са оформили културата на бахрейнците, чиято връзка със земята и заобикалящата вода е синергична.

Серията Les Roses de Bagatelle ("Розите на Багател")

Вдъхновени от флората на Шато де Багател, пастелните цветове и радостта от живота на "Les Roses de Bagatelle" на Рашид напомнят за историята на тези градини, както и за деликатността на околния пейзаж.

Те служат като лична медитация на Рашид върху розата - в нейната естествена форма и като метафора. Тази поредица е завършена през 2018 г. като продължение на изпъкналите творби на Рашид, произведенията от алуминий, при която всяко от цветята се появява в различни мотиви върху фасадата на всяка творба.

Получените симетрични композиции излъчват чувство за ритъм - по много начини те са прокламация, която извиква усещане за чистота и простота, както и за ефимерността и романтиката на неговите по-ранни фигуративни картини отпреди десетилетия.

Continuum от Рашид Ал Халифа (Галерия Credo Bonum)

 Рашид Ал Халифа

Роден през 1952 г. в Кралство Бахрейн, Рашид Ал Халифа се премества в Обединеното кралство през 1972 г., за да учи в колежа на Хейстингс за изкуства и технологии в Съсекс. Вдъхновен от импресионизма, след завръщането си в Бахрейн през 1978 г. той започва свои собствени интерпретации на пейзажите на своята страна, създавайки поредица от произведения, показващи пустинята, морето и историческите места.

Такива атмосферни пейзажни картини бележат началото на артистичната кариера на Рашид, която през 80-те години на миналия век еволюира до фигуративни произведения, при които той обединява елементи от пейзажи и женската форма с мимолетни отпечатъци. През 90-те години стилът му на рисуване претърпява романтична, но забележима промяна, тъй като той започва да включва зеленина, мотиви и по-тъмна цветова палитра.

Рашид отново насочва вниманието си в началото на новия век към формирането на изпъкнало платно, допълнително абстрахирайки форми на повърхността, което води до синтез на цвят и жест. В края на първото десетилетие на 21 век той експериментира с напълно различни материали, често диктувани от скулптурната форма на изпъкналото платно, което води до много по-минималистичен стил. Тогава той започна да се занимава с гладката фасада, която предлага избраният от него материал - алуминий.

Рашид продължава да разглежда и приравнява податливостта, механиката и геометричните процеси, включени в определени аспекти на дизайна и архитектурата, които той визуализира в непрекъснато променящия се пейзаж на Бахрейн, и бързо започва да включва тези открития в своята практика. На неговите произведения от 2015 г. нататък наистина е присъща известна дихотомия - те са мощни и доминиращи, но същевременно непринудени, деликатни и медитативни.

Творчеството на Рашид по много начини се определя от многообразието по отношение на стил и форма. Има обаче скрито течение, което се движи през десетилетия творческа работа, водена от желанието му да се развива и еволюира. В много отношения стилистичните преходи, които определят периодите, отразяват променящия се пейзаж на неговата страна и събитията от живота му.

Признат за най-големия покровител на изкуствата в Кралство Бахрейн, Рашид в момента заема длъжността на председател на Националния съвет по изкуствата на Бахрейн.

Страстен колекционер на изкуство, той създава фондация на свое име през 2020 г. Намираща се в Рифа, Бахрейн, RAK Art Foundation е посветена на овластяването на артистите чрез предоставяне на възможности, на насърчаването на междукултурно сътрудничество и обмен и на подпомагането на международни партньорства.

Роден през 1952 г. в Кралство Бахрейн, Рашид Ал Халифа организира първата си самостоятелна изложба в хотел "Дилмун", Бахрейн, през 1970 г., когато е само на 18 години, и след това се премества в Обединеното кралство през 1972 г., за да учи в Колежа на Хейстингс за изкуства и технологии в Съсекс.

След завръщането си в Бахрейн през 1978 г., вдъхновен от най-големите майстори на импресионизма в Европа, той започва свои собствени интерпретации на пейзажите на своята страна, създавайки серия от атмосферни картини на пустинята, морето и исторически места. Тези произведения са представени за първи път в Института за Близкия изток във Вашингтон, САЩ, и в хотел Шератон, Бахрейн, през 1982 г.

Рашид развива своята живопис, като реагира на определени движения и стилове като геометрична абстракция, живопис на твърдите контури и работа с цветни полета.

Жизненоважното решение на художника да обедини елементи от своите фигуративни и пейзажни творби в края на 80-те години на миналия век е напълно съзнателно. Той е воден от по-силно чувство за индивидуалност, което подражава на атмосферата и аурата на собствената му заобикаляща среда. Женските му фигури стават едва различими, като загатвания за плат, внушения за крайници и движение и спускащи се коси се разпиляват в преливащите се цветове на земята.

Още Изложбата Abstracta на италианския художник Атилио Таверна беше открита в галерия "Средец"

Изложбата Abstracta на италианския художник Атилио Таверна беше открита в галерия "Средец"

По-нататъшната трансформация на Рашид в творчеството му в началото на 90-те години на 20 век показва желанието му да удържи и пренасочи предишните си жестови и мимолетни отпечатъци. Постепенно ставайки по-контролиран, образите му започват да включват повече декоративни елементи. Тази поредица от творби е представена за първи път през 1996 г. в самостоятелни изложби в галерия De Caliet в Милано, Италия, и галерия El Kato Kayyel, Милано, Италия, както и в Shuman Arts Organisation в Йордания през 1997 г.

По това време Рашид също така експериментира с по-оформен фон, оформяйки триъгълна призма с три платна. И макар да оценява неговата триизмерност, която позволява на творбата да стои без опора, така че зрителите да могат да я видят от всички ъгли, той не е удовлетворен от резултата.

По-нататъшни проучвания и едно неволно откритие водят до неговото характерно "изпъкнало платно", което се появява към края на 90-те години.

Бележейки началото си от 2000 г., това ново платно се превръща в основата, върху която художникът обединява всичките си образи - пейзаж, фигуративен и абстрактен експресионизъм - в своя собствен език на цветното поле.

От 2006 г. нататък, продължавайки да използва ярки и живи цветови схеми, неговата практика възприема концептуална рамка. Органични форми и необичайни мотиви се завихрят заедно, давайки възможност да се оформят оживени и абстрактни изображения.

Галерия Credo Bonum представя: CONTINUUM от Рашид Ал Халифа

4 септември до 24 октомври 2024

Откриване: 4 септември, сряда, 18:00 ч.

Още Пикасо, Дали и Миро гостуват в Градската художествена галерия на Варна

Пикасо, Дали и Миро гостуват в Градската художествена галерия на Варна

Още Отиде си писателката Науал ел Саадауи - символ на еманципацията на жените в арабския свят

Отиде си писателката Науал ел Саадауи - символ на еманципацията на жените в арабския свят

Още Галерия "Арте" подготвя изложба на Десислава Минчева и Сандро Арабян

Галерия "Арте" подготвя изложба на Десислава Минчева и Сандро Арабян

Още "Невидими граници" - Янис Пантелидис и Ираклис Папайоану идват в София по покана на галерия "Синтезис"

"Невидими граници" - Янис Пантелидис и Ираклис Папайоану идват в София по покана на галерия "Синтезис"

 

 

Коментирай0

Календар

Препоръчваме ви

"Портрети отвисоко. Неформални общности от покривите на Хонконг"

Гьоте-институт България и галерия "Синтезис" представят гостуващата изложба "Портрети отвисоко. Неформални общности от покривите на Хонконг" на Руфина Ву и Щефан Канъм. Официалното откриване е на 1-ви октомври, вторник, от 18:30 часа в галерия "Синтезис".

Френският институт е партньор на Sofia Art Fair

За първи път в България престижно изложение за съвременно изкуство ще представи галерии и художници от България и Европа

"Остатъци от вяра" - живописната поетика на Севда Потурлян в галерия "Арте"

"Искам изложбата ми, чрез средствата на пластичното изкуство, да донесе възможността да се вчувстваме в емоциите, извиращи от тишината на едновремешните пространства на святост", споделя художничката

Седмото издание на международния фестивал за дизайн МЕЛБА се завръща с разнообразна програма

Десет дни изложби, творчески работилници, дискусии и еднодневният симпозиум МЕЛБА ще предложат и тази година организаторите от Комплект

"Преоткриването": Червената къща посреща публиката от октомври с широка палитра от събития

Театър, музика, изобразително изкуство, танц са в календара на пространството за култура

Откриха липсващата глава на статуята в античния град Хераклея Синтика

В петък миналата седмица археолозите откриха голяма мраморна статуя без глава. След реставрацията главата и статуята ще бъдат съединени и тя ще бъде изложена в Историческия музей в Петрич