Въведете дума или фраза за търсене и натиснете Enter

Пътят на паметта - "Сенки" от Велча Велчев

ДЕЛИКАТНА СИМВОЛИКА

Пътят на паметта - "Сенки" от Велча Велчев

Изложбата е от 12 до 28 септември 2023, Вернисаж: 12 септември, 18-20 часа в Галерия "Стубел"

Творбите, изпълнени със символика и памет, са съпроводени от впечатляващи тотеми – ръждясали, независимо че са направени от дърво – както колоните, така и малките фрагменти, пронизващи скулптурите (Източник: Галерия "Стубел")

Още Камен Старчев и "Kорабът на Калигула" в Галерия "Стубел"

Камен Старчев и "Kорабът на Калигула" в Галерия "Стубел"

Заглавието на изложбата подчертава деликатната символика, закодирана в представените творби. Силата на скритите послания ги изпълва до краен предел – характерна черта на всички артистични изяви на Велча Велчев.

„Сенки“ е път, труден за проследяване, тъй като основата на много от творбите е двуизмерна (тъкани, събрани от стари военни казарми, с цялото бреме, скрито в сенките на историите им), а върху тази канава художникът е подредил и здраво прикрепил дървени парченца – до 4000 на платно! – чиито леки изпъкналости хвърлят пулсиращи сенки – нежни, слаби, едва доловими - върху платно, просмукано от спомени и страдания.

Творбите, изпълнени със символика и памет, са съпроводени от впечатляващи тотеми – ръждясали, независимо че са направени от дърво – както колоните, така и малките фрагменти, пронизващи скулптурите (Източник: Галерия "Стубел")

Творбите, изпълнени със символика и памет, са съпроводени от впечатляващи тотеми – ръждясали, независимо че са направени от дърво – както колоните, така и малките фрагменти, пронизващи скулптурите (Източник: Галерия "Стубел")

Преди да се опитам да изследвам произхода на тези своеобразни произведения, бих искал да припомня „Линията на сянката“ на Джоузеф Конрад, в която главният герой, опознал себе си, успява да премине „линията на сянката“, разграничаваща младостта от зрелостта. Или както гласят стиховете на Андрес Санчес Робайна: „Само твоята сянка / тежи по-малко от теб / на земята“.

И да завършим съизмерването с Джуничиро Танидзаки, който в прочутата си книга „Възхвала на сянката“ защитава нейната естетическа стойност, типична за усета към красивото в Япония и толкова далеч от каноничното концептуално ядро на Запада – поне до появата на постмодернизма.

Важно е да вземем под внимание всичко това, за да проследим Велча в пътуването му през паметта, а оттам и по пътя на изграждането на много личното му творчество. Художникът обръща поглед към едно свещено място в родния му Димитровград – чешма с жива вода, където хората оставяли всякакви предмети, завързани по дърветата наоколо (носни кърпи, колани, сутиени…).

Тези предмети носели смисъла на оброчни дарове. Ала най-впечатляващият детайл, оставил трайна следа в съзнанието на твореца, е огромен къс варовик зад чешмата, изобилстващ с малки дупчици, много от които затъкнати с парченца резбовано дърво. Към тях били прикрепени парченца плат с изписани на ръка желания и молитви: този къс варовик приличал на стена на плача. Така – по пътя на спомените – достигаме до творбите, които представляват сърцевината на настоящата изложба.

Творбите, изпълнени със символика и памет, са съпроводени от впечатляващи тотеми – ръждясали, независимо че са направени от дърво – както колоните, така и малките фрагменти, пронизващи скулптурите (Източник: Галерия "Стубел")

Огромни платна с малки парчета дърво олицетворяват „стени на плача“ – утайки от животи и житейски намерения, следи от износени желания, амулети на илюзии, изгубени в хоризонта и изпепелени от отминаващото време.

Това е, може би, изложбата с най-сакрално звучене, която Велча Велчев е създал през своя дългогодишен творчески път.Творбите, изпълнени със символика и памет, са съпроводени от впечатляващи тотеми – ръждясали, независимо че са направени от дърво – както колоните, така и малките фрагменти, пронизващи скулптурите.

Още "Добрите намерения" на Атанас Парушев  в Галерия "Стубел"

"Добрите намерения" на Атанас Парушев в Галерия "Стубел"

Платната представляват истински мозайки от желания и разочарования, точно както известната стена на плача. Посредством творчеството, което увековечава призванието на концептуалния символизъм (запазена марка на автора) и, също така, чрез очевидната свързаност с Arte Povera на Янис Кунелис, изложбата „Сенки“ е великолепна проява на сакралното в изкуството – подход към онова, което остава извън обсега на науката и логиката и което само чрез изкуството и поезията човек може да зърне, при това съпровождан от опитен водач. Велча Велчев се изявява именно като такъв – като медиум между двата паралелни свята, и го прави с изключително майсторство.

В крайна сметка – казва ни той – сянката говори за това, което съществува от другата страна на светлината. Това, което я изпълва, е интуитивното, което тежи в настоящето, но то е невидимо в този свят, както и нишките, изтъкали паметта – същността на целия живот, който си струва да се живее.

Карлос ХОВЕР

Велча Велчев Велча Велчев е роден на 6 май 1959 г. в Димитровград, Сърбия (бивша Югославия).

Академичното си художествено образование започва в Националната художествена академия, София – живопис в класа на проф. Добри Добрев, а завършва в Белград, при проф. Воислав Тодорич. През 1991 г. Велча Велчев заминава за Испания и се установява в Палма де Майорка. Бързо се сближава с авангардистите не само на острова, но и в цяла Испания.

Творбите, изпълнени със символика и памет, са съпроводени от впечатляващи тотеми – ръждясали, независимо че са направени от дърво – както колоните, така и малките фрагменти, пронизващи скулптурите (Източник: Галерия "Стубел")

От 1995 г. реди изложби в редица испански градове: Сантяго де Компостела, Сантандер, Барселона, Херона, Севиля, както и в чужбина: Германия, Швеция, Белгия, Русия, Гърция, Кипър, Сърбия, България, Израел… Близо 60 изложби – предимно самостоятелни. Творчеството на Велча Велчев остава дълбоко свързано със страната, в която се е родил, живял и израснал. Сред темите, които дълбоко го вълнуват и към които постоянно се връща, но от различна перспектива, са светлина – тъмнина, видимите-невидими нишки на общението – паметта – времето – битието.

Още Едно "Късно море" на Мими Добрева в Галерия "Стубел"

Едно "Късно море" на Мими Добрева в Галерия "Стубел"

Този неспирен интерес проличава и в избора на заглавия на самостоятелните му изложби, както и в изразните средства – най-често религиозни символи, редки и много стари предмети, на които художникът придава патина, смислово и емоционално натоварена. 2022 – Senke (Сенки)– галерия Ca Ses Monges, Портол 2019 – Vacuum – институт Сервантес, Белград 2018 – Tempus fugit (Времето лети) – галерия Ейн Ход, Израел 2017 – Remind me I'm alive (Припомни ми, че съм жив) – галерия Хаос, Белград 2013 – Mente +Ojos = Mente – Ojos (Памет + Очи = Памет – Очи) – музей Янко Дада, Ейн Ход, Израел 2012 – On Paper (Върху хартия) – галерия Фран Реус, Палма Relaciones paradójicas (Парадоксални отношения) – галерия Матисос, Колония де Сан Хорхе 2011 – 7237 – институт Сервантес, Белград 2010 – Tempus Fugit (Времето лети) – галерия Матисос, Колония де Сан Хорхе 2009 – Génesis – културен център „Рикардо Лоренцо“,

Сантандер 2007 – Entre llum i tenebres (Между светлината и тъмнината) – Параклис на милосърдието, Палма Ex umbra in solem (От сянката към светлината) – галерия Фран Реус, Палма 2005 – Quo vadis, domine (Къде отиваш, Господи?) –. галерия Фран Реус, Палма 2003 – Voces lejanas (Отдалечни гласове) – Галерия за съвременно изкуство, Палма Evolució (Еволюция) – галерия Фран Реус, Палма В България Велча Велчев се изявява още през 1983г. със самостоятелна изложба (Шипка 6), а през 1999 г. взима участие в колективната изложба Пловдив – Плевен – София.

Негови творби са притежание на редица музеи по света, както и на частни колекционери.

"СЕНКИ" - ВЕЛЧА ВЕЛЧЕВ от 12 до 28 септември 2023 Вернисаж: 12 септември, 18 - 20 часа в Галерия "Стубел"

Още "Бях там" от Веселин Начев - в Галерия "Стубел"

"Бях там" от Веселин Начев - в Галерия "Стубел"

Още Пасторалният "Живот на село" на Васил Чакъров в Галерия "Стубел"

Пасторалният "Живот на село" на Васил Чакъров в Галерия "Стубел"

Още Ретро-спекции на Румен Гашаров в галерия "Стубел"

Ретро-спекции на Румен Гашаров в галерия "Стубел"

Още Пейзажи от Вселената на Васил Попов в Галерия "Стубел"

Пейзажи от Вселената на Васил Попов в Галерия "Стубел"

 

 

Коментирай0

Календар

Препоръчваме ви

Бахрейн и Diller Scofidio + Renfro спечелиха най-високите отличия на Биеналето по архитектура във Венеция

Куратор на изложбата е Карло Рати, а международното жури бе председателствано от Ханс Улрих Обрист

Вековният юбилей на Иван-Милевата "Ахинора" събра сто успели жени от Казанлък в местната Художествена галерия

Директорът на галерията д-р Пламен Петров обясни, че по повода са поканени сто жени, родени в Казанлък, работещи за развитието на града и допринесли за неговата културна и социална идентичност.

Мариан Бачев във Венеция: Биеналето не е просто архитектура, а гласът ни в света

Павилионът беше тържествено открит от министъра на културата Мариан Бачев, който заяви, че "да представиш страната си на едно от най-престижните културни събития в света - Венецианското биенале за архитектура - е чест, но и ангажимент, който надхвърля рамките на архитектурата"

Галерия Графикарт представя романтичните литографии на Радослав Генев

Магичните творби на внука на самоковския майстор на пейзажа Слави Генев ще бъдат показани пред столичната публика от 13 май до 6 юни 2025 г.

Експерти настояват Русия да бъде изключена от Международния съвет на музеите

Професионалисти в сферата на културата твърдят, че Русия системно унищожава украинското наследство и нарушава етичния кодекс на организацията