ИЗКУСТВО И ТЕХНОЛОГИИ
Откриха мистериозен портрет под шедьовър на Тициан от 1570 г.
"Откритието беше като нареждане на пъзел", казват изследователите
Редактор : / 4350 Прочита 0 Коментара

Изследователи от Кипър откриха скрит портрет, който е останал незабелязан в продължение на векове под маслена картина от 1570 г., приписвана на прочутия ренесансов художник Тициан, чието изображение сега е изложено в общинския център "Apothikes Papadaki" в град Лимасол.
Картината е открита под завършената творба на Тициан "Ecce Homo", което означава "Ето, човека!" - изображение на вързания Исус с трънен венец, застанал до римския префект на Юдея Пилат Понтийски, който предвожда последните му стъпки преди да бъде разпнат.
Новооткритото произведение показва неизвестен мъж с тънки мустаци, с перо в ръка, застанал до купчина документи или книги - прозаичен образ в сравнение със сцената на Исус Христос, която Тициан по-късно рисува върху него.
Арт лабораториите Andreas Pitas (APAC) към Кипърския институт (CYI) първоначално са натоварени с анализ на състоянието на "Ecce Homo" преди консервацията й. Докато изследва картината под микроскоп, екипът забелязва нещо необичайно. През пукнатини в повърхността на картината се появяват различни цветни пигменти.
"Микроскопските наблюдения на крекинга на картината ни позволиха да открием през пукнатините съществуването на различни пигменти под композицията на "Ecce Homo", казва Николас Бакирцис, специалист по история на изкуството и архитектурата и директор на APAC, пред Artnet. "Беше като да наредим пъзел."
Използвайки комбинация от изображения и неинвазивни аналитични техники, изследователите от APAC сглобяват пълния скрит портрет. Въз основа на рентгеновите снимки експертите рисуват маслена картина на мъжа.
"Ясно е, че това е портрет на банкер, адвокат, професионалист на работното си място", казва Бакирцис.
Изложба на картината на Тициан, както и визуализация на скрития портрет, беше открита в Лимасол в края на януари и ще продължи до 10 март.
Роден като Тициано Вечели през 1488 г., Тициан, създава стотици картини в ателието си във Венеция до смъртта си през 1576 г.
На изследователите е известно, че той е използвал повторно платна върху частично завършени творби.
"Не ми е известен обаче нито един случай, в който можем спокойно да съпоставим директното рисуване на композиция върху по-ранна", казва Бакирцис.
Тициан сякаш обръща платното с главата надолу и впоследствие рисува новата композиция директно върху портрета, което свидетелства, както твърди Бакирцис, за "опитна и уверена артистична ръка".
Той смята, че Тициан е използвал елементи от по-ранната картина за новата, включително като е използвал челюстта на мъжа, за да очертае въжетата, завързващи китките на Христос.
Тонът на двете картини е значително различен. Едната е портрет на неизвестен професионалист, а другата е наративна сцена от известен епизод от страстите Христови.
"Внимателната документация и анализът на материалността на слоевете на живописта доведоха до по-добро разбиране на художествените стратегии, използвани от ренесансовия майстор и неговото ателие при повторното използване на платна", каза Бакирцис.
Изложбата "Невидим поглед - Скритият портрет под "Ecce Homo" на Тициан", в момента може да се види в общинския център "Apothikes Papadaki" в Лимасол до 10 март. След престоя си в Лимасол, изложбата ще пътува до Гърция и Франция.
Изложбата включва и новаторски аналитични инструменти, разработени от APAC Labs в сътрудничество с Центъра за изследване и реставрация на музеите на Франция (C2RMF).
Допълнителни програми, включващи обиколки с екскурзовод, лекции и студентски семинари, организирани в сътрудничество с катедрата по изящни и приложни изкуства на Кипърския технологичен университет, помагат да се разкрият научните тайни и технологичните методи, използвани за преоткриване, изучаване и пресъздаване на шедьовъра на Тициан.
За да научите повече за изложбата и това забележително откритие, можете да посетите сайта на Лимасол - тук.