СЪВРЕМЕННО ИЗКУСТВО
Деконструкция на времето
Видео инсталация на художничката Валентина Шарра открива новия артистичен сезон в Гьоте-институт
Редактор : Impressio / 1330 Прочита 0 Коментара

Можем ли да кажем сбогом на часовниците и да се разделим с традиционните си представи за времето - за неговата линеарност, необратимост и тоталност? Възможно ли е да спрем да го измерваме и вместо това да го възприемем като абстрактна субстанция, като лично усещане и фантастично пътешествие без фиксирана посока?
Гьоте-институт открива културната си програма за 2022-ра с видео инсталацията "Разводът" на Валентина Шарра, която се ангажира именно с тези въпроси. В този си проект тя следва импулса за преосмисляне, конструирайки своеобразен манифест на индивидуалното време.
Филмът е съставен от 11 части, представящи различни концепции и хипотези, които Шарра анализира в търсенето си на дефиниция на времето. Сюжетът ни среща с добре познатите негови постулати - продължителност, мигновеност, необратимост, старост, минало, настояще, бъдеще, сън и наяве.
В търсенето си Шарра ни предлага пътуване през времето и пространството като ни отвежда в природата, по поречието на "каменната река" на Витоша и в дълбините на морето, в застиналите мигове на горски пожар, среща ни с възрастни и деца, с обикновени хора, физици и мечтателни образи на италианското кино.
"Разводът" ще има своята премиера в Гьоте-институт под формата на видео инсталация, която ще се открие на 3 февруари. Зад кадър стоят Райна Тенева (монтаж), Тилман Рьодигер (камера), Иво Паунов (музика и звук) и RaJa ElMad (глас).
Филмът е резултат от тримесечната резиденция на художничката в Академия Шлос Солитюд в рамките на обменната резиденция Radar.Ost със софийските организации Aether, Swimming Pool и Radar Sofia и с подкрепата на Гьоте-институт България.
Твоите любими заглавия в /market.dir.bg
Представянето на видео инсталацията е продължение на сътрудничеството на Гьоте-институт България с Академия Шлос Солитюд, както и на проекта Tempus Fugit, занимаващ се с различните понятия за време, и реализиран през 2021 г. в сътрудничество с Френски институт България, колектив "Метеор" и Германо-френския културен фонд.
Валентина Шарра
е родена през 1983 г. в Рим. След магистърска степен по право и множество специализирани курсове по фотография тя получава дипломата си с отличие през 2013 г. от Академията за изящни изкуства в Рим. Понастоящем живее и работи в София, където през 2018 г. завършва магистърска степен по скулптура в Националната художествена академия.
Творбите ѝ често представляват интервенции на място. Някои от тях са постоянни, в публични пространства или природни обекти, а други преминават от фотография към инсталация, от скулптура към звук. "Acqua Non Potabile", поръчан от Българския фонд за жените за Европейска столица на културата Пловдив 2019, е друг пример за работата на Шарра, както и още: "Пътеката на трептящите камъни", наземно художествено произведение в скалите край Струпаница, Луковит; "Vita" в Националния парк Мурджия, Италия; "Entre terre et ciel", постоянна инсталация на входа на болница Арше в Ница, Франция.
От 2016 г. насам тя провежда специфично изследване за каменната скулптура, при което начинът на действие не е насочен към оформяне/лепене/придаване на форма на камъка, а фокусът е върху израстването/изграждането или трансфигурирането на потенциала на самия камък. Скулптурите й са пряко следствие от първоначалната форма или от геоложкия строеж на камъните.
През 2019 и 2018 г. Валентина Шарра е избрана от Програмата за подкрепа на наградата "Гауденц Б. Руф". През 2020 г. получава стипендия в Академия Шлос Солитюд, Щутгарт в рамките на Източноевропейската програма за обмен.
Ако вярвате в правото си на обективна информация, подкрепете ни.
Вашето дарение от всякакъв размер и по всяко време означава много за нас.
Скъпи читатели,
Днес. повече от всякога. независимата журналистика има нужда от вас.В мисията си да предоставяме обективни, достоверни и навременни новини разчитаме на вашата подкрепа.
Ако вярвате в правото си на обективна информация, подкрепете ни.