ВИЗУАЛНИ РЕБУСИ
"Дългите спомени за краткия миг": Проф. Кирил Божков на 60 години
Юбилейна изложба от 4 юни до 23 юни 2024 г. в Музей-галерия "Анел"
Редактор : / 281 Прочита 0 Коментара
"Сватба" (Източник: Музей-галерия "Анел")Музей-галерия "Анел" представя Юбилейна изложба живопис "Дългите спомени за краткия миг" - Проф. КИРИЛ БОЖКОВ на 60 години
"Всеки художник е уникален по неповторим начин. Картините, които представям, по един или друг начин тълкуват въпроси, различни гледни точки и философски разбирания. Винаги съм се прекланял и възхищавал на "старите майстори", но и винаги съм се опитвал да не остана глух и сляп за съвременното изкуство" - казва Кирил Божков
Изложбата е от 4 юни до 23 юни 2024
Вернисаж: 4 юни, 18.00 - 20.00 ч.
Галерията ще е отворена от 9.00 ч. до 19.00 ч.
Куратор: Пламена Димитрова-Рачева
Музей-галерия "Анел", София, бул. "Тодор Александров" 14
ДЪЛГИТЕ СПОМЕНИ ЗА КРАТКИЯ МИГ
Проф. Кирил Божков на 60 години
от Пламена Димитрова-Рачева
По повод 60-годишния юбилей на проф. Кирил Божков, завеждащ катедрата по живопис в НХА в София, бяха организирани две тематични изложби. Божков, световно признат майстор на акварела, представи за първи път в НХА изложбата "Акварелни портрети", демонстрирайки своето умение в психологическия портрет. Носител на 10 международни награди от изложби по целия свят, Божков е издигнал акварела до нивото на високото изкуство на живописта.
Музей-галерия "Анел" представя "Вълчан Войвода и златото на Лизимах", неиздаван роман на Антон Дончев
В престижната музей-галерия "Анел" е подредена неговата юбилейна изложба-живопис "Дългите спомени за краткия миг", включваща творби от 1991 до 2023 г. Експозицията разкрива виртуозното изкуство на Божков с богати асоциации и символи. Неговите картини съчетават историята и съвремието, изследвани и в доктората му "Нови параметри на представата за виртуозност във фигуралната живопис през XX век". Божков използва постконцептуален подход, като интегрира глобалния свят на информационната мрежа и понятията за време в своето изкуство, подчертавайки важността на посланията и тяхната концептуална интерпретация.
В живота непрекъснато се сблъскваме с различни стилове и "-изми" в изкуството на 20-ти и 21-ви век, които могат да съществуват заедно в творбите на съвременните творци. Живописта на Кирил Божков не прави изключение. Неговите големи платна наподобяват огромни плазмени екрани в места с активна комуникация и трафик, или съвременно изкуство в просторни музейни салони като галерия "Анел".
В изложбата са представени 60 творби, колкото са годините на художника, обединени около най-мащабната му картина "Животът" от 2015 г. - апотеоз на творческия му мироглед, включваща 4444 фигури в четири земни и неземни светове, разкриващи загадката на човешкия живот.
"Сбогуване" (Източник: Музей-галерия "Анел")
От ранните си произведения през 1991 г. досега, Кирил Божков създава фигуративна живопис с реалистични елементи, повлиян от асоциативни направления и сюрреализма. Неговите платна с приказен фантазен свят носят названия като "Оазис", "Шехерезада", "Сън", "Участ", "Сбогуване", "Грехът", впечатлявайки със свободата на изразяване. Художникът умело разширява артистичните си прийоми, използвайки похвати от поп арта, концептуалното изкуство и сюрреализма.
Композициите му отразяват психологическата реалност на живота му, наситени с метафорични и асоциативни внушения. Произведения като "Фауна 1 и 2" и "Дългият спомен от краткия миг" са мисловни картини, инспирирани от личния му свят и от изкуството на Караваджо и ренесансовите майстори. Божков формира уникален стил, който съчетава проникновени психологически образи, наративни и химерични пространства, неочаквани метаморфози и драматични контрапункти на динамика и статика.
Картините "Дежа вю", "Юбилей", "Четири жени и седем мъже" от 2018 г., както и "Есента, есента", "Романтичен портрет", "Гениоти в зала с огледала", "Аз съм спомен", "Притча за нещата" от 2020 г. са създадени по време на пандемията от COVID-19. Те са големи формати, в които цветовете и фигурите оживяват магично, придобивайки метафизично и духовно въздействие, сходно с религиозното изкуство. В този период, Божков включва и сцени от ежедневието си - ярки и цветни интерпретации на градския живот като "Кафене", "Разходка", "Семейство", "Улица 1 и 2", "Сватба" и други, както и лирични образи като "Майка", "Балерина", "Момиче". Те са портрети на отчуждение, подтиснати инстинкти и несподелени чувства.
"Разходка 1" (Източник: Музей-галерия "Анел")
Големите живописни композиции на Божков са експресивни и свободни, с емоция и енергия, видими в цветовете и формите. Намесата на геометрични и стилизирани елементи, реално и абстрактно, създава нови авторски фигурации. Картините "Ритуал", "Спомени на душата", "Разходка", "Мъжът и неговият меч", "Танц" демонстрират майсторска живопис с тонални плоскости, фини преходи и контрасти, създадени с артистичен замах. Божков импровизира с четката, създавайки зигзаги, радиали, спирали, вертикали и хоризонтали, балансирайки експресивните петна и линии.
Творбите на Кирил Божков са визуални ребуси с кодирани послания и символи. Въздействащи благодарение на високото академично познание и творческо ниво на художника, те отразяват неговото усещане за професионализъм, морал, емоционалност и истина.
Известният пловдивски художник Румен Манолов чества 60-та си годишнина с изложба в галерия "Аспект"