СЕЗОН 2018/19
Чайковски и Шостакович с Quarto quartet
Камерната формация на Софийска филхармония представя "Война и мир" в зала "България"
Редактор : / 403 Прочита 0 Коментара
Снимка: Кварто квартетТази вечер музикантите от Кварто квартет към Софийската филармония ще представят своя концерт "Война и мир", от 19:30 ч. в зала "България".
В програмата са включени: Шостакович - струнен квартет No. 8 и Чайковски - струнен квартет No. 1.
Никак не е случаен изборът на произведенията в този концерт и подбраното заглавие. Замисълът на музикантите отново е свързан с преживяване на дълбока душевност и на творчество в цялата му пълнота. Стремежът тук е чрез класическата музика музикантите да пресъздадат картини и да обрисуват разтърсващи моменти и контрасти от живота.
Войната. Струнният квартет № 8 на Шостакович се е появил само за три дни - от 12 юли до 14 юли 1960 г. Формално, композиторът го посвещава на "паметта на жертвите на фашизма и войната". Но споменът за собствените му унижения и постоянни опасности за себе си, своите роднини и колеги, на които Шостакович е бил подложен в Сталинската епоха, споменът за масовия терор го карат да създаде едно от най-искрените автобиографични произведения. В средните части на квартета, Шостакович цитира повече от двадесет свои собствени теми от произведения от различни години, а монограмът DSCH пронизва цялата композиция. Автобиографичните особености са дадени на фона на широк спектър от емоции, развиващи се повече върху симфоничен, отколкото на камерен мащаб.
Мирът и красотата са представени чрез струнен квартет №1 в ре мажор на Чайковски. По самата си същност, той е простичък и непретенциозен по форма и текстура, привлича със свежестта на звука, светлото настроение, спонтанността на мелодичния израз, ефирния и ясен характер на музиката. Квартетът е едно от най-добрите постижения на ранните творби на великия руски композитор, което бързо станало широко известено и това било едно от първите произведения на композитора, прозвучало в Западна Европа. Първите две части, поддържани в успокояващи лирични тонове, контрастират с хумористичното скерцо с гениална игра на ритми и енергичен заряд на финала, подобно симфоничните финали на Чайковски. Втората част на квартета, базирана на фолклорна песен, станала много популярна по време на живота на композитора и била едно от най-често изпълняваните музикални произведения.