Въведете дума или фраза за търсене и натиснете Enter

Танцът, музиката и техните нови отношения

ИДЕИ И ТАНЦ

Танцът, музиката и техните нови отношения

В навечерието на Световния ден на танца (29 април), на 28 април в „Топлоцентрала“ ще се състои премиерата на новия брой на единственото българско „Списание за танц“

След като с броевете си дотук изданието потопи читателите в темите за "Красотата в танца", "Танцът и други изкуства" и "Танцът и политическото", брой 4 се вглежда в "Танц и музика: нови отношения"

В навечерието на Световния ден на танца (29 април), на 28 април от 18:00 часа Зала 5-Сцена бар на "РЦСИ Топлоцентрала" ще се състои премиерата на новия брой на единственото българско "Списание за танц", което излиза от печат веднъж годишно от 2019 г. насам.

След като с броевете си дотук изданието потопи читателите в темите за "Красотата в танца", "Танцът и други изкуства" и "Танцът и политическото", брой 4 се вглежда в "Танц и музика: нови отношения".

Като част от полифоничното разглеждане на водещата тема на броя, композиторът и изследовател Ангел Симитчиев ни прави свидетели на един от редките разговори между него и други четирима от най-отличителните съвременни български композитори на електронна музика за танцовата и клубната сцена: Цветан Момчилов, Станислав Генадиев, Емилиян Гацов-Елби и Иван Шопов. На страниците на броя те споделят повече за творческия си процес и "правилата на играта", които сами пишат всеки път, работейки по следващо съвременно танцово представление или друг проект.

Още Излиза ново Списание за танц в България

Излиза ново Списание за танц в България

Композиторът Асен Аврамов пък ни запознава със своя възглед за сценична музика и за експерименталния дух на 80-те години с разказ за някои от първите опити за взаимодействие между електронната музика и танца у нас. В същото десетилетие се разгръща и въведението във фоторазказа на Стефан А. Щерев, изграден от архивни кадри, предоставени от Нели Недева-Воева и Стоян Гребенаров, които показват духа на рок концертите из различни български градове. Някъде там възникват хибридни жанрове като "ню уейв хоро", а начинът, по който телата на хората се изразяват започва осезаемо да се променя.

Още  Германската хореографка Паула Розолен: Танцът трябва да бъде достъпен за всеки

Германската хореографка Паула Розолен: Танцът трябва да бъде достъпен за всеки

Хореографките Мила Искренова и Галина Борисова, за чието творчество музиката има огромна значение, също споделят своята перспектива към темата. Броят обръща и специално внимание на революционера Джон Кейдж. Музикалният теоретик Питър Прайс и хореографката Меган Бридж коментират на страниците на списанието неговия принос, както и значението на музикалния минимализъм и клубната музика за съвременния танц.

"В настоящия етап от революцията е оправдан здравословен произвол. Трябва непременно да се експериментира, като се удря по нещо -ламаринени тигани, купи за ориз, метални тръби - по всичко, което ни попадне. И не само да се удря, а и да се трие, да се смачква, да се извлича звук по всеки възможен начин. С една дума - трябва да проучваме материалите за музика." - прочитаме да настоява самият Кейдж пред "Dance Observer" през 1944 г. в един от откъсите от негови текстове, които за пръв път излизат на български език в брой 4 на "Списание за танц".

Още Френският хореограф Жером Бел гостува в България с танцовия си спектакъл "Гала"

Френският хореограф Жером Бел гостува в България с танцовия си спектакъл "Гала"

Изданието надниква и в студиото на световноизвестната хореографка Саша Валц, представя новия директор на Националната балетна трупа Александър Александров, среща ни с утвърдилия се на световната сцена български хореограф Димо Милев и чества юбилея на дългогодишната ръководителка на балет "Арабеск" - хореографката Боряна Сечанова. Брой 4 обръща внимание и на актуални теми като пространствата за танц, както и предлага критически реакции на част от премиерните заглавия от изминалия сезон.

Повече за съдържанието на тазгодишното издание и броевете дотук може да научите на dancemag.eu, както и на @dancemageu във Фейсбук и Инстаграм.

"Списание за танц" e инициирано от фестивал "Антистатик" в рамките на европейския проект "Life Long Burning", финансиран от Програма "Творческа Европа" на ЕС. Реализира се от "Брейн Стор Проджект" и "Номад Денс Академи - България" с финансовата подкрепа на Национален фонд "Култура".

Още Списанието, което ни свързва чрез съвременния танц

Списанието, което ни свързва чрез съвременния танц

Още Димитрис Папайоану изцяло променя нагласите към съвременния танц в България

Димитрис Папайоану изцяло променя нагласите към съвременния танц в България

Още Френският хореограф Кевин Джийн, който саботира мъжествеността

Френският хореограф Кевин Джийн, който саботира мъжествеността

Още 6 дни, 16 български и международни представления: животът продължава НА ЖИВО с "Антистатик"

6 дни, 16 български и международни представления: животът продължава НА ЖИВО с "Антистатик"

Коментирай0

Календар

Препоръчваме ви

Монодрамата "Виктория" ще бъде показана в рамките на 14-то издание на ACT фестивал за свободен театър

Програмата на фестивала представя българска и международна драматургия, съвременен танц, пърформанс, мултижанрови експерименти, дискусии, работилници и съпътстващи събития

Актьорът Мариан Бозуков временно ще ръководи театъра в Смолян

Той е известен със своята роля в популярния български сериал "Дунав мост"

Есента идва с театрални срещи в Русе

В пет поредни есенни вечери в Доходно здание русенската публика ще има възможност да види спектакли, сред които "Моята вечер, твоята нощ", "Ръкомахане в Спокан", "Странна случка с куче през нощта" и "Опит за летене" на ДТ"Сава Огнянов"Русе

"Детска история" на Нобеловият лауреат Петер Хандке с две премиерни дати на сцената на "Топлоцентрала"

Представлението по идея на Елена Димитрова е и история за самотата и отчуждението, за кризата на разпадането на семейството, за трудността да се впишеш, за ранимостта, за справянето

София има нужда от още културни пространства

Три години след отварянето на РЦСИ "Топлоцентрала", нейните две сцени остават едни от малкото възможности за независимата сцена не само в София и региона, но и в страната