ПУБЛИКАТА И ИЗКУСТВОТО
Според ASSET в София ходят на театър 5 пъти годишно, а публиката е предимно между 25 и 34
В проучването участват 4 български театъра
Редактор : / 917 Прочита 0 Коментара
Снимка: Уебсайт на Нощ на театритеПреди броени дни приключи първият етап от проучването на театралната публика ASSET (Audience Segmentation System in European Theatres) - проект на Европейската нощ на театъра. Равносметката е следната: Театралният зрител в София ходи пет пъти годишно на театър, а основната публика в театрите е между 25-34 години.
Снимка: Уебсайт на Нощ на театрите
Социологическото проучване ASSET е първото с такъв мащаб, в което България участва, и единственото по рода си в Европейския съюз, в което ще бъдат сравнени 5 театрални пазара в 5 европейски столици. Провежда се в два етапа - през април-май 2019 и през октомври-ноември 2019, като във втората част ще има специален акцент върху публиката в Нощта на театрите. В него се включват общо 5 държави (Австрия, България, Финландия, Хърватска, Чехия). Проектът се реализира от английската агенция "The Audience", специализирана в културния сектор организация, която ежегодно провежда изследвания на зрителите за National Theatre, Royal Opera House, The British Museum, Barbican, The London Library и др.
През 2019 г. Нощта на театрите ще е на 16 ноември (събота).
Снимка: Уебсайт на Нощ на театрите
"Европейска нощ на театъра" е инициатива, обединяваща театрални компании от цяла Европа. Тя е иновативна интерпретация на театралното пространство с подчертан образователен елемент, който е насочен към усъвършенстване на нагласите на публиката. Tеатри и театрални компании предлагат своите продукции, за да задълбочат връзката, която вече съществува между тях и тяхната аудитория. Мисията на Нощта е да осигури изяви и обмен между участниците, както и да покаже театралната креативност във всички нейни форми.
В международното проучване на ASSET участват 4 български театъра: Народен театър "Иван Вазов", Софийска опера и балет, Сатиричен театър "Алеко Константинов" и Театър "Азарян", където в продължение на 2 месеца (през април и май) бяха направени над 1000 анкети face-to-face със зрителите. Във въпросите бяха засегнати както мотивите за посещение и комуникационните канали, така и оценката на посетителите за конктретния театър и за театралното изкуство като цяло. Координатор на проучването от българска страна е Фондация "Арт Проджектс" - един от организаторите на Нощта на театрите.
Снимка: Уебсайт на Нощ на театрите
"The Audience Agency" коментира като много показателен факта, че 29% от анкетираните са посочили като основен мотив за посещение - "интелектуална среща с изкуството". Това говори добре за имиджа на театралното изкуство в България.
И в четирите проучвани театъра, са били важни фактори както изборът на постановка, така и цените на билетите. В топ 5 на най-посещаваните жанрове през последните три години анкетираните са поставили класическа пиеса, съвременна пиеса, оперно/балетно представление, мюзикъл и комедия.
Основните канали за информация, които са посочени в анкетите, са "препоръката от приятел/познат" (word-of-mouth) и сайтът на съотвения театър. Голяма част от зрителите споделят, че биха ходили по-често на театър, ако има повече информация за предстоящи театрални събития.
Снимки: Нощ на театрите