Въведете дума или фраза за търсене и натиснете Enter

"Оркестър без име" - история за море, любов и... мюзикъл

СПЕЦИАЛЕН ГОСТ

"Оркестър без име" - история за море, любов и... мюзикъл

"Този филм изразява една обща мечта. Всеки от нас мечтае да полети на крилете на нещо, което обича да прави, дори то да не е неговата професия", споделя режисьорът Борис Панкин

Борис Панкин (Източник: Държавна опера, Варна)

Режисьорът Борис Панкин пред Виолета Тончева за мюзикъла като икона, алтернатива на ежедневието и общност; за мечтата да полетиш на крилете на музиката и прераждането на култовия филм в джу бокс мюзикъла "Оркестър без име"; за верността към епохата в сценографията, костюмите, декора, хореографията и разбира се музиката; за маестро Страцимир Павлов, който създава духа на мюзикъла; за актьорите, които не са само актьори; за сюрреалистичния финал и мечтата, която може да трае 9 минути, но тези 9 минути си струват целия живот.

Премиерата е на 4 и 5 февруари 2022 г. от 19.00 часа в Държавна опера Варна.

- Бих искала в началото на разговора за премиерния ти мюзикъл "Оркестър без име" да те поздравя за небивалия успех на мюзикъла "Коса", твоята постановка, която през декември м.г. напълни докрай залата на НДК в София - върхово постижение за Варненската опера през последните десетина и повече години.
- Това беше наистина емоционален връх, още повече че тогава 26 часа непрекъснато валя сняг в София, но въпреки това зрителите дойдоха да гледат нашата "Коса". Щастлив съм, че трите премиери на "Коса" - двете в Летния театър на Варна и премиерата в НДК в София генерираха много голям приход.

Бързам да уточня, че това не е само мой спектакъл, а на всички екипи - от артистите до сценичните работници и хората, които го промотират.

Сещам се за една песен на Александър Петров, която звучи в "Оркестър без име" - "Любовта, без която не можем". Това е екипът без който не можем, общността, която създава целия продукт. Благодаря на всички.

Още

"Оркестър без име" се завърна като мюзикъл

"Оркестър без име" се завърна като мюзикъл

- Вече отговари на въпроса как се прави хитов спектакъл. Неслучайно те наричат хитов режисьор на мюзикъли. Впрочем защо се занимаваш точно с мюзикъл?
- Хм, това е много интересен въпрос, с две страни по Фройд. Като дете имах две мечти - едната беше футболът, всяко момче иска да стане футболист, втората ми мечта беше да стана музикант. Музиката си остана за мен богиня и аз имам самочувствието, че мисията ми е да правя добро чрез музиката.

Всъщност всеки човек е призван да прави добро за себе си и за другите, дори да е мъничко добро. Моята професия ми позволява да достигам до много голяма аудитория и това ми даде усещането, че имам мисията, задължението и честта да предлагам алтернатива на ежедневието.

Ако едната функция на театъра е да лекува чрез силен шок и катарзис, то другата му функция е да облагородява, да ревитализира, да кръвопрелива добра енергия и музиката в театъра е флагманът на тази линия.

Неслучайно за всеки от седемте мюзикъла, които съм поставил във Варна, винаги казвам, че искаме да прегърнем публиката, да я приласкаем, да я успокоим. Тя има нужда от това, ние всички имаме нужда от това днес, когато непрекъснато ни ограничават за какво ли не.

- Мюзикълът като антидот...
- Точно така, мюзикълът като антидот, да не казвам ваксина, за да не ядосаме някого J Времето е подходящо да блесне отново "Оркестър без име". И съм изключително радостен, че за 75-годишния юбилей на Варненската опера ми се удава възможността да поставя точно сега "Оркестър без име".

- Винаги посягаш към иконични заглавия. Така беше с "Да пееш под дъжда", "Чикаго", "Чаплин", "Човекът от Ла Манча", "Коса", така е и сега с "Оркестър без име" - българската филмова икона, която излезе на екран преди цели 40 години.
- Справедливо казваш това за иконите. Аз съм вярващ човек, а когато човек вярва, той има икона, независимо дали тя е религиозна, естетическа и т.н.

Иконата обединява, създава общност. Каквато е нашата общност от артисти и публика, изповядващи ценностите на мюзикъла.

- Защо българите харесват филма "Оркестър без име"?
- Да, харесват го и ние сме много привилегировани, че преди години получихме от наследниците на Станислав Стратиев правото да прехвърлим филмовия сценарий на сцена. В годините вариантите на сценария се измениха, но това, което зрителите ще видят сега, са автентичните диалози от филма с онези култови фрази, които всички българи знаят.

Както се казва във филма: "Това е една история за море, любов и още нещо". Така че отговорът на твоя въпрос е лесен. Българите обичат "Оркестър без име", защото Станислав Стратиев, може и да изглежда тъжен човек, но притежава невероятно чувство за хумор, което много остроумно влага във всички персонажи.

Те са симпатични, в тях има много обич, включително в Миташки, който пребива музикантите, защото не му свирят по свирката. За ролята съм поканил доайена на НТ "Иван Вазов" Михаил Петров.

Още

Николай Урумов ще бъде другаря Миташки в "Оркестър без име"

Николай Урумов ще бъде другаря Миташки в "Оркестър без име"

Този филм изразява една обща мечта. Всеки от нас мечтае да полети на крилете на нещо, което обича да прави, дори то да не е неговата професия. Нито един от оркестрантите не е музикант, монтьор, касиер, продавачка - това са техните професии.

Но всички те имат една и съща мечта - искат да полетят на крилете на музиката. Тази мечта впрочем поражда вселена от тв риалити шоута, които се радват на огромна популярност, като "Гласовете на България", "Екс Фактор" и т.н. Волена Апостолова, която е нашата Рени - Катерина Евро във филма, стигна почти до финала на едно такова риалити, играе в "Коса", сега играе в "Оркестър без име".

Няма нищо по-хубаво от това да следваш мечтата си, а когато си повярваш, че можеш, ти вероятно наистина можеш. Ето защо "Оркестър без име" е толкова близък до българската душевност.

И тъкмо защото мюзикълът е разпознаваем, ние ориентираме всички наши решения спрямо оригиналната епоха на "Оркестър без име".

Петър Митев, добре познат на театралната и оперна публика, пое сложната задача да направи опаковката от 70-те години на миналия век като сценография, костюми и реквизит. Хореографията на Анастасия Неделчева и дори музикалните инструменти са от соцепохата, с нея са съобразени и чуждестранните парчета, които звучат във филма.

- И за разлика от музикантите във филма, тук артистите наистина пеят.
- О, да. "Оркестър без име", подобно на "Мама миа", е джу бокс мюзикъл, с готови песни и подходящ сюжет. След раздяла идва песента "Обичам те дотук" и т.н. Това са 16 златни български хита на Васил Найденов, "Тангра", "Щурците", "Сигнал", ФСБ, LZ и Силвия Кацарова, "Кукери", "Контрол" и "Тоника".

Песните са оригинални, в аранжимента също няма никаква намеса. Задачата на нашия изключителен диригент и музикален директор Страцимир Павлов беше да адаптира този рок и поп мюзаикъл от 70-те за нашия оркестър, който е комбинация от класически и поп музиканти. А това той го може по-добре от всеки друг. Публиката високо оценява изключителния му талант, дори да не го разбира напълно. Във вокалната работа с актьорите той извайва и най-малкия детайл.

И така прецизно е поставил шестимата солисти в "Оркестър без име", че в техните песни, заедно с финалното ансамблово парче "Оставаме", хем чуваш познатото, хем го чуваш по един различен начин, все едно си в театър с долби система. Много е красиво.

И този ефект Страци постига без да премести нищо в структурата на оригинала, той работи вътре в структурата, създавайки духа на мюзикъла. Това е много фино и трудно занимание. "Оркестър без име" работим по-дълго време, отколкото "Коса" например. Вокално "Коса" е нон стоп музика, докато в "Оркестър без име" звучат 16 български хита и за да ги отработим, ни отне повече време, отколкото музикалните части на "Коса".

Още

Мария Илиева ще бъде Рени в грандиозния мюзикъл "Оркестър без име"

Мария Илиева ще бъде Рени в грандиозния мюзикъл "Оркестър без име"

- Защо "Оркестър без име" направи изключение от правилото да организираш кастинг?
- Това беше стратегически ход на нашия продуцент Даниела Димова. Наистина прослушването дава възможност да се открият много нови артисти, но от друга страна - ние вече имаме богат с опит с досегашните 7 прослушвания за мюзикъли и вече познаваме най-качествените кандидати от цялата страна.

Следвайки тази логика, на базата на събрания опит направих разпределението за "Оркестър без име". В него влезе Мариан Бачев, който играе във всички мои варненски мюзикъли, но влязоха и артисти от "Коса", които имат стаж при нас само от 6 месеца - като Йоан Попов, Волена Апостолова, Димитрина Германова и др.

Това е жест от страна на нашия продуцент към тези, които вече са се доказали и на които може да се разчита. Количествените натрупвания сюблимираха, така да се каже, в този качествен състав.

Още

"Оркестър без име" се завръща като най-големия мюзикъл, правен някога у нас

"Оркестър без име" се завръща като най-големия мюзикъл, правен някога у нас

- В този състав виждам и твоя любим "танцуващ капитан", хореографката Анастасия Неделчева, също барабаниста Валери Ценков, трометиста Нейко Бодуров, саксофониста Стоян Роянов. Какво означава това?
- Като израз на лоялност към общността и Варненската опера, реших да подаря някои от ярките, но не толкова големи, роли в "Оркестър без име" на хора от оркестъра и от техническия екип. Фактически нашият състав е комбинация от артисти, осветители, реквизитори и помощници, сценични работници, музиканти.

Някой може да реши, че това е риск, но ние направихме такъв разчет на времето, който позволява на участниците да се справят с всички задачи. И на сцената и зад сцената те управляват и ръководят сценичното движение, така че публиката ще има възможността да ги види и в ролята им на актьори.

- Във всеки нов мюзикъл добавяш нещо ново.
- Животът го предполага. Затова и за финала на мюзикъла екипът Гарнизов-Божилов-Радованова създава визуална мултимедийна среда, като сюрреалистичен преход от пустинния плаж на Алепу. И когато Гошето казва: "Аз оставам", идва един интересен и несъщестуващ във филма финал, подчинен на идеята за мечтата.

Тя може да трае 9 минути, както се оказва в края на спектакъла, но тези 9 минути си струват целия живот. Повече няма да издавам.

Интервю на Виолета ТОНЧЕВА


 "ОРКЕСТЪР БЕЗ ИМЕ"
Мюзикъл по филмовия сценарий на Станислав Стратиев

Сценичен вариант и постановка Борис Панкин Диригент Страцимир Павлов Сценография и костюми Петър Митев Хореография Анастасия Неделчева Художник осветление Лальо Христов Мултимедия Константин Гарнизов, Ирина Радованова, Калоян Божилов

Със специалното участие на Михаил Петров в ролята на МИТАШКИ

В ролите: ВЕЛКО - Мариан Бачев ГОШЕТО - Йоан Попов ПАВКАТА - Николай Дограмаджиев ФИЛИП - Борислав Веженов ВАНЯ - Димитрина Германова РЕНИ - Волена Апостолова БАЙ ПЕТЪР - Валери Ценков АНГЕЛ (ученик на Велко)- Максим Ялнъзов ФОТОГРАФА САНДЕВ - Даниел Йовков ДИРЕКТОРА ПЕШЕВ - Димитър Ялнъзов УПРАВИТЕЛЯТ В ШВЕДСКИЯ - Нейко Бодуров ЖЕНА МУ - Тони Митева ДЪЩЕРЯ МУ - Зои Бошнакова ГОДЕНИКЪТ И - Данаил Христов СВАТЪТ НА МИТАШКИ - Ясен Костов СВАТЯТА НА МИТАШКИ - Стела Узунова КУМАТА - Елиана Атанасова КУМЪТ - Владимир Иванов ВАНКО БАРМАНЪТ НА МИТАШКИ - Иван Петков КИРЕТО КЕЛНЕРЪТ НА МИТАШКИ - Петър Николов ПЕПИ - Анастасия Неделчева МЪЖЪТ НА ПЕПИ - Тихомир Трифонов ПАОЛО ЛЕОПАРДИ - Стоян Роянов ТАМАДАТА МИЛЧО - Лев Караван

Гост-солисти, солисти, балет и оркестър на Държавна опера Варна

Премиера 4, 5 февруари 2022, 19.00, Държавна опера, Варна

Още

Мариан Бачев: На премиерата на "Коса" мястото на баща ми остана празно

Мариан Бачев: На премиерата на "Коса" мястото на баща ми остана празно

Още

Борис Панкин и рок бунтът "Коса" - за свободата, предразсъдъците, любовта и цветята

Борис Панкин и рок бунтът "Коса" - за свободата, предразсъдъците, любовта и цветята

Още

Мариан Бачев е Чаплин в едноименния мюзикъл на Варненската опера

Мариан Бачев е Чаплин в едноименния мюзикъл на Варненската опера

Още

Орлин Горанов и Мариан Бачев в главните роли на мюзикъла „Да пееш под дъжда“

Орлин Горанов и Мариан Бачев в главните роли на мюзикъла „Да пееш под дъжда“

Коментирай 2

Календар

Препоръчваме ви

Емил Марков и Керана – един неочакван тандем в театралната комедия „Всяка първа сряда“

Премиерата на пиесата от Щефан Фьогел в София ще бъде на 7 април на сцената на „Théatro отсам канала“

Топлоцентрала среща българските артисти с професионалисти от цял свят

От 12 до 15 юни българските артисти ще се срещнат с над 530 организации и творци от цял свят по време на годишната среща на IETM

Бургаската опера ще бъде в ритъма на валса с "Виенска кръв" във вторник

Под палката на Деян Павлов, вглавните роли дебютират Нона Кръстникова и Яни Николов в оперетата на Йохан Щраус-син по режисура на Марио Николов

Ерендира на Маркес оживява в моноспектакъл

"Излишни са опитите да се каже нещо ново за творчеството на Габриел Гарсия Маркес. Затова пиесата "Ерендира" по едноименната новела е само един по-различен прочит на откровения реализъм на Маркес", казват от екипа на представлението

Transformability: Forever [донякъде мюзикъл] или възможно ли е един философски текст да се танцува?

Авторският пърформанс на Вили Прагер е провокиран и вдъхновен от едноименната статия на философа Боян Манчев, в която той разисква отношенията между съвременното консуматорско общество, с неговата все по-изострена "пърформативност" и танца, в контекста на капитализма и глобалната пазарна икономика