ПРЕМИЕРА
"Медея" в Софийската опера - предизвикателство, любов и различност
На 23, 24 и 25 февруари са премиерните представления на "Медея"
Редактор : / 280 Прочита 0 Коментара
По време на репетиции на "Медея", реж. Марко Гандини и диригент Франческо Роза в Софийската опера (Снимки: Даниел Димитров/БТА)Предизвикателство за изпълнителя. Любов към ролята. Различна постановка. Ценен опит от работата с режисьора Марко Гандини и диригента Франческо Роза.
Така сопраното Диана Ламар и басът Петър Найденов описват пред БТА работата си по премиерния спектакъл "Медея" - на сцената на Софийската опера.
Купи билет"Визията е класическа, но все пак различна - заради цвета и декорите", допълва сценографът Андреа Токио. Той е част от италианския екип на проекта, в който участва и Марио Диче, дизайнер на костюмите.
"Това е много рядко изпълнявана опера, и ние имаме този шанс да я играем сега, в България", посочва Диана Ламар, в ролята на Медея.
"Предизвикателствата се изключително много, тъй като това е една много трудна партия. Много от най-големите ни баси са я правили, което още повече усложнява моята задача - защото трябва да се меря с висока топка", казва Петър Найденов (Креон). По думите му ролята му е трудна и музикално, и интерпретативно, тъй като Креон е и баща, и цар, и има много нюанси в образа.
НЕ ПРЕДИЗВИКАТЕЛСТВО, А ИГРА
"Знам, че ролята е много трудна. Затова си казах - нека да не е предизвикателство, а да е игра, да бъде интересно, да бъде живо, да бъде изпълнено с емоция. И, всъщност, колкото повече съм вътре в ролята, колкото повече оставям гласа си свободен, толкова повече автентичността ще докосне публиката", казва Диана Ламар.
Допълва, че нейният подход към Медея е "огромна обич и любов към тази жена, която е много нещастна, изоставена, предадена". Със съчувствие към нея й давам място да пее, и да говори чрез мен, споделя изпълнителката.
"Мисля, че е почти невъзможно тази роля да се изпее само с един чист глас. Трябва всичко да бъде изживяно. Това помага на гласа. Затова вокалното и актьорското майсторство трябва да са заедно, и да вървят ръка да вървят. Още в първите репетиции актьорът и певицата трябва да са заедно", обяснява Диана Ламар.
СВОБОДАТА ДА ИЗГРАЖДАШ ОБРАЗА
"Маестро Гандини е чудесен режисьор. Обожаваме го и затова работим с него прекрасно върху текста, върху интерпретацията. Той ни разяснява и ни помага, и, в същото време, ни оставя ние сами да довършим работата на сцената", разказва Петър Найденов. Дал ни е, освен географията и настроението, и идеята, и ни оставя ние да я раздвижим, и да я направим, което е чудесно, допълва басът.
По повод уроците, които е научил по време на репетиции, казва: "Певецът винаги търси. Това е като занаят, който трябва да откраднеш - не всеки ти го дава наготово, трябва да се бориш и да го търсиш. А Марко Гандиди е човек с много богат опит, от който всички черпихме. Работи изключително спокойно и за нас е удоволствие да работим с артист от такава висока класа".
ОПЕРА ЗА АКТЬОРИ
Купи билетТова е опера за актьори, които да пеят, коментира Франческо Роза. Странно е, че "Медея" бе забравена, защото тя винаги е имала успех, особено сред музикантите, но тя е изключително трудна, отбелязва диригентът. Това са опери, които днес не се представят - защото няма изпълнители, които да са на необходимото ниво, допълва Марко Гандини.
По думите му много малко сопрани успяват да изпълнят ролята на Медея, дори и днес. "Аз досега не съм бил в България, но причината, която възбуди моя ентусиазъм, бе именно вокалността на българските певци", казва режисьорът, работил с Франко Дзефирели, както и с българските оперни звезди Гена Димитрова, Райна Кабаиванска, Красимира Стоянова, Дарина Такова, Николай Гяуров, Мариана Пенчева. Всички тук, в "Медея", имат присъствие, което е прекрасно, допълва режисьорът.
"Подготвила съм тази роля с цялата си любов към изкуството на пеенето и към Луиджи Керубини, с когото се запознах сега. През студентските си години много съм пяла барок и класика, което разви моя глас. Но Керубини е съвсем друг свят различава се от всички останали. Той си има свой свят и свои линии", посочва Диана Ламар.
ДЕКОРИТЕ
Купи билетВ първо действие сценографията е повлияна от Глауче и специфични предмети. Във второ и трето действие има съвсем различна атмосфера на осветеност и по друг начин организирано пространство. Сценичните елементи имат друг цвят, за да създадат ново пространство.
На 23, 24 и 25 февруари са премиерните представления на "Медея". Либретото е на Франсоа-Беноа Хофман, базирано на едноименните трагедии на Еврипид и Пиер Корней.
В главните роли са оперните певци на Софийската опера: Медея - Габриела Георгиева, Лилия Кехайова и Диана Ламар, Язон - Даниел Острецов и Даниел Дамянов, Креон - Петър Найденов и Стефан Владимиров, Глауче - Станислава Момекова и Диана Василева, Нерис - Виолета Радомирска и Цвета Сарамбелиева.