ГЕНИИ НА ЧЕТКАТА
Открадната картина на Камий Писаро ще бъде излагана на ротационен принцип в Европа и САЩ
"Овчарка, която връща овцете" на френския художник е взета от нацистите през Втората световна война
Редактор : / 1966 Прочита 0 Коментара
"Овчарка, която връща овцете" в музея "Фред Джоунс младши" в Норман, Оклахома (Снимка: AP/БТА)Картината на Камий Писаро от 1886 г., която е една от жретвите на нацистката "касапница", завладяла цяла Европа по време на Втората световна война, се прехвърли от Оклахома в Париж.
Платното "Овчарка, която връща овцете" на френския импресионист ще бъде изложено за 5 години в "Музей д'Орсе", преди да бъде върнато отново в университета в САЩ. След това картината ще бъде излагана за периоди от по 3 години в музея "Фред Джоунс младши" в Норман, Оклахома, и във френския музей.
Ротационният принцип на излагането й е договорен между университета и Леоне Майер, чийто баща Раул Майер притежавал картината по време на германската окупация на Париж през Втората световна война.
Камий Жакоб Писаро е френски живописец, един от основателите на импресионизма, роден е на 10 юли 1830 г. на остров Сейнт Томас (Вирджински острови).
Премества се в Париж още като млад и започва да експериментира с изкуството.
Той е един от художниците, оформили основните принципи и похвати на импресионизма заедно с Клод Моне и Едгар Дега: разлагане на цветовете, изграждане на изображението от ситни живописни мазки, създаващи трептяща атмосфера.
В творчеството му съществува период на увлечение към поантилизма (б. ред.: течение в живописта, основано на системното използване на оптическо смесване - цветовете, които не са основни се получават не чрез смесване на пигменти, а от чисти основни цветове на множество малки и разположени близо една до друга точки, изглеждащи така, като че ли се сливат в окото на зрителя.). Запазени са ред платна на художника в този стил. От 1890 г. се отказва от него и се връща към импресионизма.
Писаро е известен най-вече със своите градски и селски пейзажи, но създава също портрети, натюрморти и рисунки. За разлика от Моне Писаро често поставя сред пейзажа, на улицата или в градината фигури на хора, които работят, разхождат се или разговарят.
В своите картини той изобразява с реалистични, донякъде напомнящи за Оноре Домие изразни средства, живота на бедните, отрудени хора.
Художникът продължава да рисува до смъртта си в Париж на 13 ноември 1903 г. Погребан е на гробището Пер Лашез.
Place du Carrousel, 1900 (Снимка: Shutterstock)
Boulevard des Italiens, Morning, 1897 (Снимка: Shutterstock)
The Bather, 1895 (Снимка: Shutterstock)
Two Women Chatting by the Sea, St. Thomas, 1856 (Снимка: Shutterstock)
Orchard in Bloom, Louveciennes, 1872 (Снимка: Shutterstock)
Peasant Girl with a Straw Hat, 1881 (Снимка: Shutterstock)
Young Peasant Girls Resting in the Fields near Pontoise, 1882 г. (Снимка: Shutterstock)
The Artist's Garden at Eragny, 1898 (Снимка: Shutterstock)
Hampton Court Green, 1891 (Снимка: Shutterstock)
Landscape, Ile-de-France, 1873 (Снимка: Shutterstock)
Charing Cross Bridge, London, 1890 (Снимка: Shutterstock)