Въведете дума или фраза за търсене и натиснете Enter

Лондонски галерист и чирак на гениалния Баския на лов за шедьоври у нас

МЛАДИ ТАЛАНТИ

Лондонски галерист и чирак на гениалния Баския на лов за шедьоври у нас

Първият инвестиционен фонд за изкуство в България показа картини за 1 млн. лева и продаде 20 от тях на аукцион

Джоу Ла Плака е истински екзалтиран от пристигането си в България на "лов" за млади таланти

Виeнски бал на картини като по Ханс Кристиан Андерсен устроиха от Експат Глобално Изкуство  във Военния клуб на 19 ноември. Под звуците на класически шедьоври на Щраус и Моцарт и в тържествена атмосфера 20 картини на български художници бяха продадени на търг. 

130 инвеститори и ценители на изкуството разгледаха платната за един милион лева, които инвестиционният фонд изложи за първи път, за да покаже какво стои зад активите му. Първият аукцион, организиран от Експат Глобално Изкуство предизвика огромен интерес сред акционери и колекционери само месеци след стартирането на фонда.

Още

Тъмножълтото момиче от Варна и обетът на художника

Тъмножълтото момиче от Варна и обетът на художника

Сред най-вълнуващите моменти от събитието бе появата на 23-годишната художничка Петра Димитрова от Варна на сцената. Нейните картини са част от активите на фонда, а самата тя беше забелязана в арт средите след като спечели Националния конкурс за съвременно изкуство за млади автори. Пред очите на колекционери и галеристи, цената на нейното платно "Казаните" достигна 10 хиляди лева на публичен търг - 5 пъти над стойността, за която бе обявена картината й. Платното "Нездравословна конкуренция" на същата художничка също има нов собственик след наддаване за нея.

Серията на Петра Димитрова - "Деградация и материализъм", е всъщност дипломната работа, с която младата художничка завършва Националната художествена академия. Сама избира да се обучава в ателието на именитата професор Десислава Минчева, а в момента следва магистратура.

Най-висока цена след наддаването бе за картината "Три фикуса" на Свилен Стефанов. Впечатляващо внимание имаше и за творбите "Самолет" и "Бъкингам" на Иван Кюранов, който е познат сред арт-ценителите и с новаторските си фотографски техники.

Невижданият досега у нас търг се радваше на присъствието на известния британски галерист Джоу Ла Плака. Собственикът на престижна галерия в Лондон говори пред родните инвеститори и колекционери за особеностите на пазара и възвръщаемостта на вложеното в произведения на изкуството, както и за смисъла перспективни творци да бъдат подкрепяни.

Аукционът ни даде възможност за ексклузивни разговори с хора на изкуството. В следващите редове ви представяме вижданията на един международен експерт по инвестиции в изкуството, на един признат в цял свят творец-новатор и на новооткрития талант, тръгнал по пътя към успеха си. 

Ла Плака, който видя гения преди останалите

Международният експерт посети България за първи път и разказа невероятната си житейска история, която започва в Ню Йорк. Той определи себе си като "чирак" на гениалния нео експресионист Жан-Мишел Баския - детето-чудо, рисуващо графити по нюйоркските улици, което само за няколко години се издига до водеща фигура в арт средите. Баския е в т.нар "Клуб 27" - издъхва на 27 години от свръхдоза наркотици. 

Експертът, който днес е един от авторитетите в гилдията,  разказа за познанството си с твореца и за техните басове относно бъдещите цени на картините му. Посредством срещите си с Баския Ла Плака направил първия си пробив като познавач на изкуството. В специално интервю за Impressio Ла Плака сподели и възгледите си относно оценката на картини. 

"Всъщност никога не съм бил в България, бях поканен тук от галеристката Христина Лапатова. Харесвам много това, което Експат Глобално Изкуство правят - да подкрепят младите, талантливи, съвременни художници на местно ниво. Така ще успеят да вдъхновят хората да инвестират в изкуството и във фонда в името на едно по-голямо развитие за прохождащите артисти. Няма нищо по-стойностно от това да дариш рамо, да дадеш добър старт на талантлив човек, който има нужда само от помощ, за да изгрее звездата му. Това е просто фантастично. Защото живот без изкуство не си струва да се живее", каза развълнувано Ла Плака. Той пристигна около час преди началото на търга, за да разгледа на спокойствие картините. 

 Внушителната изложба на платната на големите български майстори веднага впечатли международния експерт. 

"Експерт съм, затова първо искам да разбера историята на България чрез изкуството й. Интересни са ми корените на страната ви. Направих прелюбопитна обиколка на Археологическия музей и Художествената галерия. Това не означава, разбира се, че картините на историческа тематика са по-скъпи или по-ценни от модернистичните. В изкуството могат да се пресичат различни линии, то е свобода. Цената на изкуството никога не е твърда, променя се и затова то е подходящо за дългосрочни инвестиции. То е като златото", казва Ла Плака. 

За Ла Плака ценовата структура на изкуството се основава на неговия живот в международната среда.

"Това, което подобни глобални фондове за изкуство правят, е да подкрепят художниците и да ги представят на международния пазар. Това е похвално, трябва да го оценяваме. Надяваме се така да се повишава цената, художниците да са удовлетворени и всички да са щастливи. Тук съм да видя какво могат младите български художници, защото не знам нищо за тях и това ме привлича. Например, историята на картините на проф. Иван Кюранов с химикалите - това е изключително модерно изкуство. Има художници, които работят доста авангардно тук, с петрол, например", разкри Ла Плака. 

Джоу Ла Плака показва картината, която го впечатлява - "Окови" на Атанас Яранов

Ла Плака сподели с Impressio и коя е картината, която го е впечатлила най-много на търга. Тя е на Атанас Яранов - "Окови". 

Очите на Кюранов

Сред почетните гости на търга и на масата с младата художничка Петра Димитрова бе проф. Иван Кюранов, известен и като първият българин, автор на "умна" картина в американския проект Soundwall. Той разказа, че всъщност е бил в състава на журито, което отличава Петра и й дава невероятния шанс да представи 21 от платната си пред отбрани гости. 

"Помня, колко трудно е да навлезеш в дълбоките води на изобразителното изкуство. Затова трябва да се дава път на младите", развълнувано сподели преди търга Иван Кюранов. Impressio получи привилегията да се разходи в компанията на емблематичния съвременен творец и да чуе неговия коментар за картините на младите автори и на неговите колеги ветерани. 

Иван Кюранов разказва за началото в кариерата си

"Помня как ме приеха в Художествената академия - измежду 220 души, след третия път. През 1988 година. Но има и друг, по-фрапантен случай - на моя приятел Пламен Тодоров, който в момента е дърводелец в Зоологическата градина. Кандидатствал е 10 пъти. Всяко начало е трудно. Ценя много съвременната живопис заради темите й. В живописта няма значение техниката - важната е темата и сюжета. Като кандидатствах първия път правих едни доста добри композиции в цвят и тогава, случайно, преподавателите ги бяха забелязали. Бяха казали "ей, това момче има чувство за цвят". Вторият път ме скъсаха по рисуване, защото кандидатствах от казармата. Съвсем бях неподготвен, нивото бе много високо. Имаше много добри рисувачи - в графиката и илюстрациите", спомня си с носталгия Кюранов, докато съзерцаваме едно от платната на Петра. Разбира се, професорът има и критика, но смята, че Петра е една от обещаващите млади художнички у нас.

Учил в последния випуск на професор Добри Добрев, Кюранов е от онези художници, на които е дадена пълна свобода в изкуството. 

"Лоша геометрия" на Свилен Стефанов

"Всеки ученик на проф. Добри Добрев се развиваше индивидуално. Това е едното, което оказа голяма роля в развитието ми.  Второто е пребиваването ми в Милано. Там попаднах в света на съвременното изкуство и започнах за първи път да използвам фотографията като техника. Снимам от много от малък, но тук, у нас, по онова време фотографията не бе допускана наравно със живописта, скулптурата, графиката в художествените зали. Имаше си отделни фото изложби, но не се смяташе за съвременно изразно средство. След 90-те години постепенно започна това да се случва - включително аз съм единия от тези художници, които започнахме усилено да я използваме през 1995 година", споделя Кюранов. 

През 90-те години творбите на Кюранов бяха концептуално-провокативни. Нужни са почти 25 години, за да се промени закостенелия поглед към изкуството му.

"Зелена единична химикалка" на Иван Кюранов

"Появиха се нови направления - фотодизайн, например. Технологиите много се промениха. Аз работя с тази технология, при която фотографията се ламинира под плексиглас (акрилно стъкло). Нарича се crystalbond.  Технологията се въвежда в Швейцария още през 60-те години, впоследствие се патентова от фирма. Чрез подобни технологии големите, впечатляващи платна са защитени и луксозни същевременно. На преден план излиза естетиката. Още тогава работих с естетиката. Спомням си за една моя скандална изложба през 90-те години в Централната поща -  "Формално/Неформално".

В центъра на творбите е ... химикалът. 

"Самолет" на Иван Кюранов

"Тогава се заиграх с кича - в периода на социализма тези химикалки навлизаха нелегално, контрабандни бяха. Те бяха символ на западния кич, на лошия вкус. Пренасяха ги шофьори на тирове. И реално погледнато, исках да покажа тази химикалка -  хем да припомня, хем да дам нова визия след промените. Работата  ми с размери 1,4 м на 2,8 м, бе изложена двустранно в залата на Централна поща. Преди точно 21 години. Имаше голям успех за мен, бях доволен, получих комплименти от много сериозни художници, колеги. Впоследствие тази творба, оригиналната, бе закупена от Спас Русев - колекционер от световен мащаб. Няколко години стоя изложена в хотел "Радисън" като диптих. Приятелите му от Лондон бяха впечатлени. Един от тях беше правил дизайна на тогавашния ресторант "Зиг-Заг" и на фоайето на хотела "Радисън" - Франсис Фонтана. Една от тези химикалки е обект на в т.нар. смарт моя картина. Докосваш панела към нея или подаваш гласови команди, а тя пуска музика от стената или контролира осветлението. Този проект бе част от американския SoundWall. Когато се докосне с ръка, картината включва дори аудио, в което аз, на запис, разказвам историята на творбата", разкрива Кюранов. 

Проф. Иван Кюранов пред прочутите си творби с химикалите

Той е категоричен, че за творците, дори да имат визия, в България всичко се случва бавно и трудно. Самият той успява да ползва едва 10% от възможностите си. 

"В момента подготвям една изложба - стар проект, който е свързан с живопис и фотография. Снимки от миналото, които специално подбирам и стилизирам. Проектът се казва "Азбучни видове"", разкрива художникът. 

Смята, че с времето младите творци стават по-сигурни в себе си. Но им трябва повече време, за да се реализират. Както казва неговия професор от Милано Диего Еспозито -  човек сам си изгражда представа за света на изкуството и намира своето място в него. Той не вярвал в преподаването, вярвал в споделянето на опит.

Петра Димитрова пред своите картини по време на аукциона

"Изкуството наистина е важно и човек, когато има интелект - осмисля и успява. Изкуството не се учи. Технически има художници, които владеят похвати, но не е само идеята и техниката. Талантът е важен"

Сред творбите имаше на художниците Дечко Узунов, Иван Георгиев -Рембранда и Димитър Казаков - Нерон

"Избрали сме най-доброто от кандидатите. Петра има какво да учи, но това е конкурс за млади автори. Сред творбите са изложени картините на един от най-интелигентните изкуствоведи в България - Свилен Стефанов. От малък рисува. Изведе една много интересна концептуална серия. Последните му картини са вече освен със силна идея и с много високо качество на самото платно.  В случая концепцията е добре защитена от самия начин на изпълнение - леко небрежен, леко експресивен, има препратки към историята на изкуството, към едни периоди от руската живопис, когато са се правили подобен тип авангардни творби", казва Кюранов. 

"Щайгата" на Петра Димитрова

Продължаваме разходката си сред картините и с Петра.  Впечатляваме се от водата, нарисувана на едно от платната й - фигура на млад човек, който се полива с канче. Съзерцаваме от различни позиции, но водата изглежда като истинска, все едно се сипе от платното и ти иде да я пипнеш, да провериш дали няма да се намокриш. Оказва се, че не само водата изглежда истинска. Случката в картината е истинска. 

"Когато няма топла вода" (вляво) и "Сам" на Петра Димитрова

"Това е моя колежка от академията. В общежитието. Рисувах я от натура. Нямахме вода", усмихва се Петра.

Малко по-късно цената на платната й достига хиляди. До Петра е майка й Кармен. Жената плаче от радост. Не може да повярва, че едва на 23 години дъщеря й прави първите сигурни стъпки по пътя към мечтата си - да бъде художник.

"Не мога да живея без да рисувам", казва Петра. Тя не е тук за наградата и славата. А заради картините си. 

Серията на Петра - "Деградация и материализъм"

Експат Глобално Изкуство е първият фонд за инвестиции в изкуството в България. Той дава шанс и на творците, и на инвеститорите без опит да печелят от изкуство.

"Фондът има опортюнистична стратегия с фокус върху съвременни автори, чието творчество може да бъде оценено високо скоро, както и върху стари автори, които могат да бъдат преоткрити от пазара. Непрекъснато търсим активно добри сделки, включително със самите творци, които - попадайки в портфейла на Фонда - придобиват валидация на цените си и по-големи възможности да покажат своите работи пред по-широка и специализирана публика. Фондът няма стратегия да формира постоянна своя колекция, а по-скоро търси стойностни творби с добър потенциал за реализация на пазара, така че да осигури на акционерите си печалби от покачването в цените на произведенията в средносрочен и дългосрочен план", казва управляващият партньор на "Експат Капитал" Никола Янков.

Фондът дава много предимства за акционерите. Сред тях са значително по-изгодните цени за придобиване и продажби на активи в сравнение с индивидуален купувач или продавач на свободния арт-пазар. Част от стратегията на Фонда е да купува изкуство на пазари, където цените са ниски (какъвто е българският, например) и да продава на пазари с установени традиции за колекционерство и в пъти по-високи цени, каквито са пазарите в Западна Европа и САЩ.

Коментирай 1

Календар

Препоръчваме ви

Григор Ангелов и неговият "Прозорец"

Изложбата - живопис е от 18 до 30 март 2024 г. в Галерия "Париж"

Организаторите на българското участие във Венецианското биенале са провели работна среща в Италия

Павилионът на България тази година ще бъде в експозиционното пространство зала "Тициан" (Sala Tiziano) в Centro Culturale Don Orione Artigianelli, близо до Моста на Академията

Стилияна Узунова с емоционално пътуване и "Пристан"

Откриването на изложбата е на 12 март 2024 /вторник/ от 18:00 ч. в изложбения салон на Арт Галерия Lе Papillon, където в компанията на талантливата Стилияна Узунова

Музеят на Пикасо в Париж представя нова изложба и почита художничката Франсоаз Жило

Жило е единствената от спътниците на Пикасо, която напълно се еманципира от него, за да реализира потенциала си на художничка

Творби на Старите майстори и римски статуи изложени пред колекционери в Нидерландия

"Особено на нашия панаир е, че обхваща почти 7000 години история на изкуството, 7000 години човешко творчество. Независимо дали става въпрос за живи или мъртви творци, художници или занаятчии", казва Хиде ван Сегелен, търговец на изкуство и председател на изпълнителния съвет на TEFAF (The European Fine Art Foundation)