Въведете дума или фраза за търсене и натиснете Enter

Красивите студени момичета на Тити Гарели

МАЙСТОРИ НА ЧЕТКАТА

Красивите студени момичета на Тити Гарели

Художничката вади наяве плашещата страна на идеалната красота

Тити Гарели е родена в Торино през 1948. Завършва сценография в "Академия Албертина" и започва работа като илюстратор. Вдъхновява се от викторианските снимки от златната ера на илюстрацията.

Тити Гарели

През 80-те години на миналия век, една среща обръща коренно живота й. Гарели се запознава с английската илюстраторка и фотограф Хилари Брадфорд, която работи в рекламата. Това е повратна точка в творчеството на Тити Гарели. Тя започва да пътува по целия свят, по покана на големи рекламни фирми, за различни техни кампании.

Въпреки комерсиалните си занимания, италианската художничка не иска да приеме, че в света на интернет, дигиталната фотография и всякакви техники за "коригиране" на изображението, "живописта трябва да умре". Гарели се специализира в една малка ниша, която се оказва твърде печеливша - децата и природните сцени.

Първите й работи в този жанр се появяват през 1986 г. Нашумява със серията "Лоши момичета", която я прави световно известна.

Сблъсъкът между външната красота на неземно красивите същества, които рисува, и тяхното студено излъчване, носи дълбок амбивалентен смисъл - за конфликта между визията и душата, между Доброто и Злото. Същевременно поставя концептуални въпроси на съвремието. Светът ни върви към отчуждение и хладно безразличие.

От героините на Гарели от серията "Лоши момичета" лъха някакво надменно превъзходство, което ни дистанцира, и едновременно с това ни привлича. Този психофеномен е провокиран от красотата. Има нещо магическо в "лошите момичета" на Гарели. Те изискват повече внимание, повече вникване зад "кулисите".

Привидната невинност може да крие коварство?!? Тити Гарели не ни дава повече жокери. Тя обича героините си. Доказва го с един шаржов автопортрет, в който е една от тях.

Шаржов автопортрет

Кара ни да се размислим кое от онова, което се харесва на очите ни, е полезно и за душата и ума ни?.. Подобно усещане - за нещо недоизказано, което търси нашето участие, за да получи своя съвършен завършек, са и картините от серията "Готически кралици".

В нея Тити Гарели показва същата дълбочина на символиката, като пак ни провокира към размисъл. Нейните "кралици" символизират идеалната красота, но те не биха ни заинтригували, без композиционната им връзка с иносказателни елементи. В картините играят важна роля дрехи, бижута, цветя, пеперуди, животни.

Тези елементи не са нито фон, нито присъстват самоцелно в картините на Гарели - те са ключът към загадката на уникалното въздействие на героините й.

И всичко това е подплатено с едно завидно майсторство, с усет и прецизност към детайла.

Защо обаче, въпреки красивите детски личица от картините на Тити Гарели - дори и от най-жизнерадостните в сюжетно отношение, лъха тъга?!

Тити Гарели с колеги, след изложбата си в Милано

 "Светът вече ни гледа с други очи, и ние малко се страхуваме от него!..", казва художничката. Тъжна констатация. 

 Еми МАРИЯНСКА

Коментирай 0

Календар

Препоръчваме ви

Вежди Рашидов за колекцията си: Не можем да говорим за големите майстори на съвремието, без образците на старите

"Изкуството след XVI в., XVII в., XVII в. и XIX век е "сложна закачка", защото много от картините имат свой собствен живот", каза още скулпторът на откриването на изложбата "Западноевропейско изкуство XVII – XIX век" в галерия Vejdi

Руски музей е обвинен в "нацистка пропаганда" заради картина на беларуски художник

Музеят Ерарта има най-голямата колекция на съвременно изкуство в Русия

"Без кръвни връзки" от Боряна Петкова

Откриването е на 25 юли, четвъртък, 18.30 часа в САМСИ (Софийски арсенал - Музей за съвременно изкуство)

Украинският график Константин Калинович представя "Моята зимна градина"

Експозицията ще бъде на разположение на жители и гости на морската столица до 13-ти август в ЗАЛА 1 на галерия Ларго, както и онлайн

Турция забрани изложба, посветена на транссексуалната общност

"Обърни се и виж назад" беше поставена в пространството Depo Istanbul, създадено от Осман Кавала, турски арт мениджър, който беше арестуван през 2017 г.

Феминистки проект, провокиран от Симон дьо Бовоар, представи визуалната артистка Дора Славова

В него тя разглежда един от най-сериозните проблеми на съвремието ни - контролът над възпроизводството на човека и хилядолетното напрежение между половете