Въведете дума или фраза за търсене и натиснете Enter

Феноменът Магурата заживява своя опредметен на късове галериен живот

СТОЛИЧНИ ГАЛЕРИИ

Феноменът Магурата заживява своя опредметен на късове галериен живот

Софийската галерия "Гешов" представя изложбата " Завръщане на камъка" на Николай Тодоров

"Завръщането на камъка", изложба на Николай Тодоров (Снимка: Галерия "Гешов")

Как живеят архетипите в съзнанието на съвременния човек и какви са възможните репрезентации на онова, което се е повтаряло? В същото време съвременната чувствителност полага човешкото общество в повторението и уподобяването, но не като цикличност, а в разподобяването и скъсване с центробежността на спиралата, но не и до нейното разгъване във вектор.

"Завръщането на камъка", изложба на Николай Тодоров (Снимка: Галерия "Гешов")

Ето защо, тази неоконцептуална по своите изразни средства експозиция, преминава през култа към камъка, който предполага одухотворяване и приписване на сакралност. Като реконструира тази амбивалентна природа на камъка върху платното, художникът търси не просто имитация на материя, а онова, което е натоварено с културни наслагвания във времето. Работите всъщност деконструират културния феномен - пещерата Магурата, преместват артефакта върху платното като по този начин разкъсват неговата цялост и единство, за да покажат този култов лапидариум в пространството на една галерия. Така феноменът Магурата заживява своя опредметен на късове галериен живот и всеки един може да стане притежател на част от него.

"Завръщането на камъка", изложба на Николай Тодоров (Снимка: Галерия "Гешов")

Работите на Николай Тодоров в изложбата " Завръщане на камъка" са в посока на едни феномени, които имат свой специфичен статус в неговото изкуство. Няма припомняне, има живот на архетипа, трансформации и присъствие, които правят връзки с отминали времена, конструирали общата човешка памет. Това е обсесия за трайността на камъка и архетипите заключени във времето в него. Това е съзнанието на Николай Тодоров за свързването между нашата духовна опитност в нейната непрекъснатост и трайността на камъка като разкриване на тази връзка.

Николай Тодоров е роден на 24 октомври 1960 г. в гр. Добрич. През 1990 г. завършва Националната Художествена Академия, специалност "Стенопис" при проф. Димо Заимов. 
Член на Съюза на българските художници от 2010 г.
Работи в областта на живописта, рисунката, колажа, монументалните изкуства.

Негови творби притежават Националната художествена галерия, СГХГ, ХГ - Добрич, ХГ"Борис Георгиев" - Варна, Занко Aшрам в гр. Табарц - Германия, музеят "Белльо Пинейро - гр. Ел Ферол - Испания, компанията "Кока-Кола", американският президент Бил Клинтън; и много частни колекции в България и чужбина: Испания, Швеция, Франция, Германия, Македония, Шотландия, Русия, Румъния,Казахстан, Индия и САЩ.

Изложбата може да бъде разгледана в Geshov Gallery до края на месец май.

Коментирай1

Календар

Препоръчваме ви

Картина на Рембранд, намерена на таван, бе продадена за 1,4 млн. щатски долара

"Портрет на момиче" е открита от оценителя на произведения на изкуството и аукционер Каджа Вейльо на тавана в имение в щата Мейн в САЩ

100 години сюрреализъм: Изкуството, което се противопостави на изкуството

Центърът "Помпиду" в Париж ще отбележи 100-годишнината от началото на сюрреализма с мащабна изложба, която започва на 4 септември и ще продължи до 13 февруари следващата година

Проф. Регина Райчева - живият рисунък, който привлича

Изложбата е от 4 септември до 24 септември 2024 г. в Галерия ЛИК

Румънски художници скандират: LI-BER-TA-TE! CВО-БО-ДА! FREE-DOM!

Изложба на румънски художници в галерия-книжарница "София прес" - откриване на 2 септември от 18.00 часа

Изложба на немския художник Ото Дикс се открива в родния му град Гера

Дикс е известен и с бруталните си изображения на военни действия, които се основават на преживяното от него по време на Първата световна война, както и с гротескните си портрети

Картина, приписвана на Каспар Давид Фридрих, е копие, показа анализ

Картината ще бъде приписана на "неизвестен художник" и ще бъде показана в изложбата заедно с 13-те картини на Фридрих от колекцията в Дрезден