КЛАСИКА
Мила Георгиева представя "Годишните времена" от Вивалди и Пиацола с Оркестъра на Класик ФМ радио
Програмата е истинско предизвикателство за всички изпълнители, понеже съчетава два много различни стила с постоянна смяна на авторите
Редактор : / 2234 Прочита 0 Коментара
Изключителната цигуларка Мила Георгиева (Снимка: Европейски музикален фестивал)Вълнуващо музикално събитие представя на прага на летния сезон програмата на "Европейски музикален фестивал" 2021.
Два шедьовъра с името "Годишните времена" - единият от Антонио Вивалди, а другият от Астор Пиацола, ще прозвучат в една концертна вечер в интерпретацията на изключителната цигуларка Мила Георгиева и Оркестъра на Класик ФМ радио с диригент Максим Ешкенази.
"Европейски музикален фестивал" 2021 с целогодишна програма от атрактивни концерти и дигитални събития
Програмата е истинско предизвикателство за всички изпълнители, понеже съчетава два много различни стила с постоянна смяна на авторите. Слушателите ще чуят оригиналните 4 кончерти гроси оп. 8 от Вивалди и Cuatro Estaciones Porteñas на Пиацола във версията на Леонид Десятников за цигулка и струнен оркестър. Те ще бъдат изпълнени в последователна съпоставка на всяко годишно време от двамата композитори, започвайки с "Пролет" от Вивалди и "Лято" на Пиацола, и завършвайки със "Зима" от Вивалди и "Пролет" на Пиацола. Събитието е на 22 юни от 19:30 ч. в зала "България".
"Европейски музикален фестивал", организиран от "Кантус Фирмус" се реализира с подкрепата на Столичната община, като част от Календара на културните събития на града. Съорганизатор е Министерството на културата, а за концерта партнира също Софийската филхармония.
Оркестърът на Класик ФМ (Снимка: Европейски музикален фестивал)
Цигуларката Мила Георгиева, която има в своя репертоар най-значимите цигулкови концерти от световната музикална съкровищница, проявява интерес към тангото преди две години, когато с голям успех тя представи концерта "Tango and Campanella" с Оркестъра на Класик ФМ радио.
"Това е музика за сърцата на хората", смята изпълнителката. През 2020 г. Мила осъществи българска премиера на Violin Tango Concerto от Мелани Местре, а сега за първи път ще изсвири на сцена 8-те годишни времена от Вивалди и Пиацола.
Максим Ешкенази (Снимка: Европейски музикален фестивал)
"Това е един истински маратон за всички музиканти, но особено за солиста", сподели диригентът Максим Ешкенази в разговор по повод събитието. "Концертът поставя на изпитание издръжливостта на цигуларя - физическа, психическа и емоционална, но публиката ще чуе музика, която може да се сравни с комбинация от диаманти и перли", каза още Ешкенази.
Билетите за концерта са в продажба на касата в зала "България" и онлайн на www.ticketsbg.com.
Четирите концерта за цигулка и струнен оркестър Le quattro stagioni от Антонио Вивалди са сред най-емблематичните барокови шедьоври. Цигулката е голямата любов на Вивалди и той е смятан за майстор на инструмента, въпреки че някои негови съвременници приемат свиренето му за екстремно - твърде драматично, твърде изразително, твърде виртуозно. В онази епоха целият цикъл "Годишни времена" е смятан за много смела творба, заради резките контрасти и динамични смени в характера на музиката. "Годишните времена" са ранен пример за програмна музика, която изобразява конкретни картини чрез звук.
Вивалди пише четири сонета, в които подробно описва какво е искал да изобрази в музиката: пеенето на птиците, ромоленето на ручеите през пролетта; изгарящата жега на лятото и бури, които изравняват житните полета; празниците на новите лозарски и ловни трапези през есента; уюта около огнището, но и сковаващия студ и лед на зимата.
Cuatro estaciones porteñas (Четирите сезона на Буенос Айрес) са четири носталгични танго пиеси от Астор Пиацола, които не са замислени като цикъл, но в последствие авторът ги изпълнява заедно. Тангото, като танцова традиция произхожда от пристанищните кафенета и публични домове на Буенос Айрес. То е пресъздадено от гения на Пиацола, който му придава нова форма и нов смисъл, експериментира с него, изгражда мостове между стиловете и променя разбирането за този вид музика.
В края на 20-ти век руският композитор Леонид Десятников прави нов аранжимент на Cuatro estaciones porteñas, с който се подчертава връзката между аналогичния цикъл на Вивалди. Аранжиментът е за соло цигулка и струнен оркестър и във всяка част Десятников включва цитати от Вивалди, но понеже сезоните в северното и южното полукълбо са обърнати, затова например към Verano Porteno (Лято) е добавен цитат от "Зима" на Вивалди.
Така двете поредици годишни времена заживяват своя нов живот в една уникална симбиоза, която предлага неповторимо изживяване, особено при живо концертно изпълнение, изискващо във висша степен техническо майсторство и музикална зрялост от целия ансамбъл.
"Европейски музикален фестивал" е един от най-значимите музикални фестивали на столицата от последните две десетилетия. Той се организира от агенция "Кантус Фирмус" с подкрепата на Столичната община и с партньорството на Министерството на Културата на Р. България. През годините в него са участвали ярки имена от световните музикални сцени като Джошуа Бел, Максим Венгеров, Найджъл Кенеди, Миша Майски, Пинкас Цукерман, ансамбъл "Кремерата Балтика", "Цукерман чембър плейърс", Камерен оркестър "Концертгебау", Academy of St Martin in the Fields, Симфоничен оркестър на Москва "Руска филхармония" и др.
През 2015 година фестивалът получи Наградата на Столичната община в област "Музика" за ярки постижения в областта на културата. През април 2019 фестивалът бе отличен за трети път със сертификат за качество от платформата "Европа за фестивалите. Фестивалите за Европа" на Европейската фестивална асоциация и Европейската комисия.