Въведете дума или фраза за търсене и натиснете Enter

"Кармен" - една рефлексия на трагична вина от древногръцка трагедия

НОВ ПРОЧИТ

"Кармен" - една рефлексия на трагична вина от древногръцка трагедия

Новата постановка на Софийската опера ни предлага съвременен поглед към класическия шедьовър на Бизе

Оперната прима Надя Кръстева по време на репетиции на "Кармен" (Снимка: Александър Богдан Томпсън)

Съвременен поглед към драмата на Кармен през традициите на древногръцкия театър и японския театър Но предлага новата постановка на популярната опера на Бизе в Софийската опера и балет.

Премиерата е тази вечер. Следващите спектакли са на 4, 5, 9, 11 и 12 ноември, съобщават от трупата.

Софийската опера и балет ще представи постановката на поредното си турне в Япония идната година.

Режисьорът Пламен Карталов, по собствените му думи, предлага самостоятелен концептуален поглед в стил на смесени принципи от съвременността и традиции от древногръцкия театър и древния японски театър Но.

Сцената е изчистена от бутафория, освободена от дешифриране на жанра според класическите категории. Доминиращо място има концентрацията върху съдбата на главните действащи лица, поставени в централния кръг като главна тяхна арена на съдбовност. А пространството около арената е мястото за зрителите, за тяхната игра, поведение и реакции на едновременно наблюдаващ, коментиращ и действащ Хор.

Световноизвестното мецосопрано Надя Кръстева по време на репетиция на "Кармен" (Снимка: Софийска опера и балет)

Кармен е трагедия на личността. Затова в спектакъла тя е център - като човек земен, но ограничен от извънземна сила. Любовта и свободата за нея са по-важни от живота. Самата тя става тяхна жертва, като се бори срещу белязалото я предопределение. Със свободата на силния си дух, независима от никого, взема решение за живота си. Нейната гордост е наказана и заради съвестта й, постоянно търсеща промяна - дързост и предизвикателство. Но човешкият живот е в ръцете на Съдбата, коментира Карталов. По думите му, Кармен е рефлексия на трагична вина, близка по съдба на героини и образи от класическите шедьоври на древногръцката трагедия.

В ролята на Кармен се редуват Надя Кръстева, Гергана Русекова и Саня Анастасия, на Дон Хосе - Костадин Андреев, Мартин Илиев и Даниел Дамянов. Сред солистите са и Бисер Георгиев и Веселин Михайлов -в партията на Ескамилио, Ирина Жекова и Цветана Бандаловска - Микаела, и други.

Диригентът Кейтаро Харада (Снимка: Александър Богдан Томпсън)

Дирижират Кейтаро Харада и Григор Паликаров. Сценограф е Миодраг Табачки, художник на костюмите - Християна Михалева-Зорбалиева. Хореографията е на Антоанета Алексиева и Светлин Ивелинов.

Операта се изпълнява на френски език със субтитри на български и английски.

Ето какво каза академик Пламен Карталов за предстоящата премиера:

Режисьорът академик Пламен Карталов заедно с диригента Диригентът Кейтаро Харада (Снимка: Александър Богдан Томпсън)

Кармен - една рефлексия на трагична вина от древногръцка трагедия

Музика, текст и театър на движението са базовото триединство на принципите на древногръцката класическа трагедия. Всички жанрове на изкуствата от епохата на Ренесанса безвъзвратно се възраждат от нея.

В нашата нова постановка на КАРМЕН от Жорж Бизе режисурата, в погледа от музикалната й драматургия към живота й на сцената, е личен избор за самостоятелен концептуален поглед в стил на смесени принципи от съвременността и традиции от древногръцкия театър. Но и древният японски театър НО, който съчетава близост с него, също дава основания в търсенето на подходи, мотивиращи избора ми за бягство от клишетата на познати интерпретации на вечния шедьовър на френския музикален реалистичен театър.

В този смисъл и пространствените измерения запазват изчистена сцената от бутафория, освободена от дешифриране на жанра според класическите категории. Доминиращо място има концентрацията върху съдбата на главните действащи лица, поставени в централния кръг като главна тяхна арена на съдбовност. А пространството около арената е мястото за зрителите, за тяхната игра, поведение и реакции на едновременно наблюдаващ, коментиращ и действащ Хор.

Композицията на пространствените части за действието и играта са в хармонични пропорции и съизмерност на частите в сценичното пространство. Кръгът като геометрична фигура, наследство заедно с квадрата от древногръцкия канон в скулптурното мислене за пропорциите на човешкото тяло, е основната ни и повдигната сцена. Тя е определена и като хармонична връзка за трите основни действащи лица, вплетени в трагедията на либретото.

Диригентът Кейтаро Харада (Снимка: Александър Богдан Томпсън)

Три амфитеатрални трибуни, заобикалящи кръга, са обобщен символ на местата за зрителите, но в музикално-сценичната драматургична тъкан, това е пеещият хор. Те, зрителите - хор, се превръщат в енергиен колективен катализатор на драматичния конфликт между трагичната фигура на главната героиня с обкръжаващата я среда, изразена точно от колективния персонаж - Хор, другото много важно действащо лице от древногръцката класическа трагедия.

Така се проявява конфликтът: трагичната и самотна фигура на Кармен, чието поведение е подчертано фокусирано винаги за игра на арената, стои, напълно независима и изолирана, в контрапункта на обобщения образ на коментиращата я общност от скрити, равнодушни и безлични лица на маски - хор, особено важен и силно изявен колективен персонаж.

Напълно изолирано и независимо от маскираното обкръжение е поведението, действието и тъжната драма на тримата съдбовно вплетени протагонисти: Кармен - Дон Хозе - Микаела. Останалите герои: Ескамилио, Данкайро, Ремендадо, Фраските и Мерцедес, заедно с епизодичните за действието Моралес и Цунига, са символи от общата сплав - картина, визуално вибрираща, с безгрижието и виталността, и са в периферията на личната драма на главните герои.

КАРМЕН е трагедия на личността. Затова в спектакъла тя е център, като човек земен, но ограничен от извънземна сила. Две са виталните вибрации на главната героиня: любов и свобода. Любовта и свободата за нея са по-важни от живота. Самата тя става тяхна жертва, като се бори срещу белязалото я предопределение. Поривите й за независимост я превръщат в жертва. От самото начало е обречена над всичко. Личността й не се вмества в рамки. Сама избира, сама определя поведението си. Светът за нея е безличен и бездушен. Предпочита самотата. Кармен взема решенията за живота си сама. Не се примирява с предсказаната смърт от картите и точно правото й на избор я води към смъртта, към която сама тръгва за фаталната си среща с Хосе. Така, със свободата на силния си дух, независима от никого, взема решение за живота си. Нейната гордост е наказана и заради съвестта й постоянно търсеща промяна - дързост и предизвикателство. Но човешкият живот е в ръцете на Съдбата.

Кармен е рефлексия на трагична вина, близка по съдба на героини и образи от класическите шедьоври на древногръцката трагедия.

 

 

Коментирай 0

1/1

Диригентът Кейтаро Харада (Снимка: Александър Богдан Томпсън)

Диригентът Кейтаро Харада (Снимка: Александър Богдан Томпсън)

Режисьорът академик Пламен Карталов заедно с диригента Диригентът Кейтаро Харада (Снимка: Александър Богдан Томпсън)

Световноизвестното мецосопрано Надя Кръстева по време на репетиция на "Кармен" (Снимка: Софийска опера и балет)

Календар

Препоръчваме ви

Мария Гулегина гостува в "Тоска" и "Турандот" в Софийската опера

Световната оперна прима е един от водещите драматични сопрани в света

Духът на Моцарт с "Кварто квартет" и приятели

Ще звучат "Вълшебната флейта", клавирен квартет №2 и "Нонетът"

Пласидо Доминго ще пее в Берлинската опера

"Пласидо Доминго винаги е бил безупречен в поведението си към нас и не намираме достатъчно основания да прекратим отдавнашния си договор с него", каза директорът на операта Матиас Шулц

Втори акустичен концерт "Арфата разказва" на 22 януари в Клуб "Перото"

На сцената ще бъдат Кохар Андонян и Илияна Селимска

Хор "Турецкий" са пели и с Путин, и с Хулио Иглесиас

Най-известният супер ансамбъл на Русия гостува в София на 26 февруари, във Варна на 27 февруари и в Пловдив на 28 февруари