МАЙСТОРИ НА ХУМОРА И САТИРАТА
Сравняват я с "Чехов в пола"
Тафи - една очарователна рускиня в Париж
Автор : / 2510 Прочита 0 Коментара
Надежда Лохвицкая-ТафиЛитературоведи наричат жената със странния псевдоним Тафи, "Чехов в пола" и "един от стълбовете на руската сатира" от началото на миналия век. С днешна дата интересът към писателката расте, защото много от произведенията й се оказват повече от актуални.
В СССР продължили да публикуват творбите й, но без хонорар
Много нейни мисли могат да бъдат публикувани с днешна дата в социалните мрежи и ще звучат така, сякаш са писани днес. Например:
"Работата е в това, че кръглият глупак се разпознава преди всичко по своята "величава" и непоколебима сериозност. И най-умният човек може да бъде вятърничав, да постъпи необмислено - глупакът обаче винаги обсъжда, обсъждайки; постъпва "съответствено" и постъпвайки така, знае защо е направил именно еди си какво, а не еди-какво си".
Ето какво още пише преди век Тафи по повод психологическите коментари на вестникарските криминални хроники:
"Саможивецът обича да философства, да прави изводи и да обвинява за всяко нещо другите, преди да посегне я на жена си, я на децата си. После винаги иска да си сложи край, но това някакси не му се удава. Впоследствие обяснява това така: че бил свикнал да се грижи първо за другите - разбирай, за любимите същества, и после за себе си!..."
Тафи отправя иронична забележка и към самозванците в литературата:
"Поетът беше много интересен. Още не беше съчинил стихове, когато си измисли псевдоним, но това не му пречи да изглежда поетичен и загадъчен, и може би дори в по-голяма степен от други поети, които вече имаха готови стихове".
Истинското име на тази безпощадна чаровница, авторката на тези мисли, е Надежда Лохвицкая. В края на 19-и и началото на 20-и век фамилията Лохвицкая е много популярна в Русия. Всички познават сестрите Надежда и Мария /р. и. Мира/ Лохвицки.
Сестра й - поетесата Мария Лохвицкая
Мария Лохвицкая е популярна поетеса, а сестра й Тафи се прочува като майсторка на хумора и сатирата. Мария става популярна преди сестра си. Публикува свои стихове още на 16, а в началото на 20-и век по стиховете й излизат цели албуми с песни.
Надежда първо се реализира като семейна жена. Омъжва се за поляк, с когото заживява в Могильово. Ражда две дъщери и син, след което се развежда с мъжа си и заминава за Санкт Петербург.
Решава, че е време да се заеме с кариерата си на писателка. За да се разграничи от много популярната си сестра Мария, решава да си измисли псевдоним. Първото "подходящо" име, което й хрумнало, било Стафи - прозвището на глуповат семеен познат. Впоследствие решава да го съкрати на... Тафи.
Когато става известна, много пъти ще й се налага да обяснява, че псевдонимът й не е взаимстван от героинята на Киплинг - Тафи - момиченцето, което написва първото писмо в света, а си е "чисто нейна измислица".
Илюстрация към книгата на Киплинг
Псевдонимът подхожда повече на актриса. И Тафи наистина била такава - кокетка, но с ума на мъж и чувство за хумор и ирония. "Истински Чехов в пола", казва веднъж един критик.
Тафи започва да пише първо в популярното руско списание "Сатирикон", в което публикуват видни фейлетонисти Самият Маяковски става популярен чрез него. В списанието работят и много талантливи художници-карикатуристи като Билибин, Бакст, Кустодиев - все популярни имена по онова време.
Тафи започва да публикува фейлетони, но отвреме навреме - и злободневни стихове. Става знаменитост с дръзкия си и безпощаден стил на писане. Толкова, че на името й кръщават бонбони и парфюм. Неин фен става лично Николай II.
Докато звездата на Надежда Лохвицкая блести все по-ярко, тази на сестра й започва да залязва. Мария се разболява тежко и умира след тежко боледуване от дифтерит, който обостря старите й проблеми с щитовидната жлеза и сърцето. Смъртта на сестра й, е голям удар за Тафи.
Как се развива животът й след това? - По време на революцията тя известно време сътрудничи на вестник "Руско слово". После заминава с издателя на "Сатирикон" за Киев, където двамата правят публични четения. Връща се обратно у дома, но не я свърта и отново предприема пътувания, докато в един момент, през Турция се отправя към Париж.
Корица на един от сборниците с фейлетони на Тафиа
След революцията, във Франция емигрират много руснаци, но не на всички им провървява там. На Тафи, обаче, й провървява. Започва да заработва добри пари. А в СССР продължават да тиражират книгите й с личното разрешение на Ленин. Без хонорар, но това не я вълнува - и зад граница, продължава да бъде популярна в родината си.
Сборници с нейни разкази излизат в Париж и Берлин. Руската емигрантска преса постоянно публикува стиховете й. Тафи се движи в елитни европейски кръгове, облича се по модата, като истинска парижанка, и е толкова забавна, че е желан събеседник от всяка компания. Острият й ум и чувството й за самоирония тутакси я превръщали в любимка.
Тафи се носела като модерна европейка
Мъжете постоянно се влюбвали в нея, и тя постоянно се влюбвала в някого от тях. Един от тези мъже става писателят Иван Бунин, който е до Тафи до смъртта й.
По време на Първата световна война, Тафи отива на фронта като милосърдна сестра. По време на Втората световна война, вече е болна на легло в дома си в Париж.
Тафи, след завръщането си от фронта на Първата световна война
Тафи не приема, че руските емигранти трябва да сътрудничат на немците, само защото Хитлер воюва със СССР. Тя запазва неутралитет - не общува с нацисти, но не се включва и във френската Съпротива. Войната я разорява - не публикуват творбите й. Вече не е добре и със здравето.
След края на Втората световна война, кариерата й бавно започва да се издига. Нейни книги излизат не само във Франция, но и в Щатите. Тафи, обаче, вече сериозно страда от болно сърце и невралгия. Често не може да заспи без инжекция морфин. През 1952 г. за последен път се събира с приятели. Прощално, сякаш предчувствайки Края си. Умира, а година след нея напуска света и верният й приятел Иван Бунин.
Еми МАРИЯНСКА