Въведете дума или фраза за търсене и натиснете Enter

Режисьорът Максим Генчев: Левски и Христос нямат гробове!

ХУДОЖЕСТВЕНАТА РЕАЛНОСТ

Режисьорът Максим Генчев: Левски и Христос нямат гробове!

Отбелязваме 145-ата годишнина от обесването на Апостола

Датата 18 февруари 1873 година е черна дата в българската история - на нея е записана смъртта на иконата на българския дух - Васил Левски.

Добри Добрев. Левски в затвора, 1967

Вероятно затова сме толкова придирчиви към всичко, което излезе за него - било то книга, или филм. През 2015 г. излезе филмът на Максим Генчев - "Дякон Левски", който предизвика не критика, а буквално масова истерия в културните среди. Парадоксът е, че днес вече филмът не се приема така негативно, а навън - в чужбина, дори бележи успехи. Свързахме се с неговия автор - режисьорът Максим Генчев, да сподели свои мисли за Дякона и филма за него.

Максим Генчев във във филма си "Дякон Левски" (2015)

- Г-н Генчев, страстите около филма ви утихнаха, в кратка версия вчера бе показан и на телевизионния екран. Вие самият какво мислите от дистанцията на времето - за своя герой - националният герой Васил Левски, за филма си?

- Преди три години в ефира на една телевизия буквално се разкрещях срещу онези, които ме критикуваха, защо Левски се е предал, защо псувал, защо съм изопачавал историята и прочее. Не им отговорих, само им казах, че ги виждам като "черните гарвани", които грачат около паметната зловеща дата, вместо да изразят със същата страст почитта си към самия Апостол, а не пренебрежението си към моя филм. Получих обратно една бурна реакция на отрицание от страна на гилдията, и от страна на онези историци, които не наех да работят по филма; на онези сценаристи, които не наех да пишат.

Веселин Плачков изигра Васил Левски във филма "Дякон Левски" (2015)

И сега ще ви кажа, че филмът ми "Дякон Левски" кореспондира с 21-ви век. Моята идея не беше възхвалата на Левски, под формата на стихотворения. Исках да видя натуралния и жив човек - този, който вече е обръгнал, след като Арабаконак срива дейността му; този, огорченият от предателството на Димитър Общи. Този човек, който се е натъкнал на толкова много човешки пороци, породени от страха на хората. Левски неслучайно казва:

"Вие искате свободата, поднесена на тепсия!". И още: "Който се провали в народното дело, той е длъжен да умре!"

Тези думи ясно изразяват душевното състояние на Левски, след като осъзнава реалната невъзможност да вдигне хората на революция. Той просто разбира, че това е невъзможно!...И естествено, срещата му на Пази мост е решаваща. Това е решението, което се дискутираше във филма - че се е "предал"!?!

Веселин Плачков в "Дякон Левски"

Левски не се е предал - той просто е направил своя избор и отива там с пълно съзнание. На Голгота! Като Христос!...Той разбира какво го очаква!... А не че цървулът му се закачил и са го хванали. Не знам как да го обясня на ония историци, че Левски не може да бъде хванат, ако не пожелае! Как да обясня тази езотерика?! - Левски е имал поглед, с който буквално е "спирал" и приятели и врагове.

Той е имал една среща с Димитър Общи, малко преди да го заловят, за която по-късно единият от присъствалите - Христо, пише в спомените си колко се е страхувал само от погледа му Димитър Общи: "Оньо се напика като виде сините очи на Дякона!...", казва тоя Христо. Представяте ли си колко силна е била психо-физическата мощ на тоя мъж - Дякона Левски?!

Борис Ангелушев. Залавянето на Апостола, 1963

Затова винаги съм казвал, че той не може да бъде заловен. От дете, първично съм имал това схващане, а след като прочетох толкова много и проучих толкова много документи, това мое схващане се затвърди в мен.

Вечерта турското заптие, което е било на стража на Пази мост, ами то е познавало Левски. И въобще не ги заговаря. Турчинът е знаел, че Левски се представя за даскал, и не го пита нищо. И тук сега има един много интересен момент: Левски сам се връща при него и му казва: "Аз съм чуждоземски търговец. Не знам пътя, трябва да пренощувам някъде. Кажи къде да отида?" Заптието буквално се ококорва при тая явна лъжа и му казва: "Ето тука наблизо е Къкринското ханче - там иди, може да нощуваш!"

Никола Цвятков, съратникът на Левски, бил направо шашнат от това, което става пред очите му. Как ви се струва това?! Заптието веднага праща информация в Ловеч, оттам я пращат в София, и обратно се връща Заповед 1117 - Левски да бъде заловен, жив или мъртъв!

И тука ще направя едно отклонение, защото много мисли ме вълнуваха и продължават да ме вълнуват във връзка с Дякона Левски. Може да е случайност, може да не е, ама я се сетете познавате ли този номер 1117? - На него се пускат сега даренията за Българската Коледа и прочее дарения. Аз забелязвам една промисъл във всичко това. Това са странни съвпадения, които никак не са случайни за мен!...

Иван Петров. Левски и Миткалото, 1969

Аз от такива неща извадих мотивите си за моите авторско-режисьорски решения. А именно, да сравня Дякона Левски с Христос. Той остава дякон до края. Левски е единственият свещеник-революционер в света! Винаги е вървял по пътя на Вярата, на Христовата вяра! За мен Левски е бил Божествен пратеник с мисия, и той повече няма да се прероди! Той започва революционна дейност именно като свещеник. Не като разбойник като Гарибалди, Фра дяволо и други авантюристи от световната история. Аз гледам на Левски като на човек с Божествена мисия. Това е моето "нарушение" пред "светата" история!

Веселин Плачков в "Дякон Левски"

Историците, които се изказаха срещу филма ми, какво да ви кажа за тях? - Ще бъда откровен: Аз имам към тях едно презрително отношение. Това са хора, които се занимават с това да броят копчетата по униформите на легионерите и четниците - те не вникват в тяхната същност като личности, като човешки същества. Къде била "зазидана" пушката на Левски? - Може ли да бъде "зазидана"?! И искат тия историци, по 1 милион всяка година от държавата, да търсят гроба на Левски!?!

Левски не може да има гроб! А те искат "да му намерят гроба", да го "погребат" и да му носят цветя!

Гроб, няма! Христос няма гроб! И Левски няма гроб! Такива хора, пратени с мисия на земята, нямат гробове!

Никола Кожухаров. Залавянето на Левски, 1952

На въпроса защо Левски "псува": Той отива в Трявна да образува комитет. Габровските и тревненските чорбаджии не отиват на събранието. Избягали са от страх и Левски ги е напсувал много жестоко. Направо цветисто, но не на съвременен "език". Псувал е, и псувнята му е автентична!...

Филмът ми в Габрово и Трявна беше свален от екран. Как да го тълкувам това, освен че явно продължава да е "актуално" положението и със сегашните тамошни градски "чорбаджии".

Веселин Плачков в "Дякон Левски"

И сега, за убийството на чирачето: Аз по време на срещите, питах критиците си директно: Кажете ми, кой уби чирачето? - И те почваха да измислят разни глупости. Най-силно критикуват ония, които не вникват надълбоко в нещата. Моето схващане е, че Левски е имал много двойници - по-скоро, подражатели. Тия, дето сега ни тормозят - телефонните измамници, са съществували и навремето - обикаляли са руси и синеоки измамници, като се представяли за Левски, за да събират пари от хората. И един такъв, според мен, е извършил убийството. Защото и исторически е доказано, че точно по онова време Левски е бил на съвсем друго място да образува комитет. Натопили са го за убийството, по прилика.

Никола Кожухаров. Залавянето на Левски, 1952

На Вазов писанията не са исторически факти. Вазов е поет, аз съм режисьор - ние сме хора, които пресъздават събитията чрез художествена измислица. Например, това което пише в стихотворението е художествена измислица - Левски никога не се е "скитал девет години бездомен" - това са легенди. Левски е имал конкретна програма и подкрепа. Придвижвал се е през проходите и пещерите. Знаел е всеки манастир. Дори в Странджа е имал скривалища. Бил е навсякъде "у дома" си. Пак ви казвам - той е бил Божи човек. Самата му поява е божествена.

Сега ще правя филм за Учителя Дънов и в началото се питах: Добре, той не е работел нищо. С какво се е препитавал този човек? - И сега вече разбирам: Той не е имал нужда от това. Той просто с поглед си е поисквал всичко, което му е било необходимо. Бил е Божествено същество. Знаел е къде са закопани всички съкровища в Рила, но не му е било необходимо съкровище. Това са хора с друга мисия и те са я следвали, и са я изпълнили.

Борис Ангелушев. Обесването на Васил Левски, 1942

Левски е бил също такова - божествено същество. България е била негова! Неговото място. Това е българският цар без корона. Цялото му усилие е било, без кръв да направи революция. Как? - Като просвети народа. Били сме 2 милиона българи. И ако на всеки 10 турци един е бил грамотен, то на всеки 10 българи, 7 са били грамотни. Това е времето на нашето Просвещение - много силен период за българската духовност. Левски е общувал със 700-800 хиляди души. Две-трети от населението е имало директен контакт с него! Всяка втора фамилия е пазела спомен за срещата си с него. Затова е бил легендарен!

Веселин Плачков в "Дякон Левски"

И накрая за филма: Филмът се хареса в чужбина. В Индия го харесват много - дори ми казват, че им бил "кратък". Сега ще направя десет серии за там. Филмът си намери своята публика по света! А Дякон Левски, той за мен си остава Онзи, който мога да сравня само с Христос!...

Еми МАРИЯНСКА

Коментирай 1

Календар

Препоръчваме ви

Филми на Мишел Азанависиюс и Мохамад Расулоф бяха добавени към конкурсната програма на кинофестивала в Кан

Азанависиюс ще участва в съревнованието за наградата "Златна палма" с "Най-ценната стока" - първи опит в анимационното кино за 57-годишния режисьор, отличен с "Оскар" през 2012 г. за "Артистът"

Германският филм "Учителска стая" спечели наградата LUX за 2024

Той бе номиниран сред още четири заглавия, сред които и "Паднали листа" на финландския режисьор Аки Каурисмаки

Питър Грийнауей снима филм с Дъстин Хофман и Хелън Хънт в Италия

Снимките на неозаглавения филм се провеждат в Лука, Италия. Историята, също написана от Грийнауей, разказва за писател, който се подготвя за смъртта си

Агнешка Холанд започна снимките на филма си, посветен на Франц Кафка

Лентата ще представи живота на един от най-големите писатели в световната литература под формата на мозайка

Новата директорка на "Берлинале" няма да толерира проява на омраза

"Като филмов фестивал трябва да защитим преди всичко пространството, в което творците могат да говорят за работата си" - това каза Триша Тътъл в комисията по култура на германския парламент.

Дейвид Кроненбърг, Франсис Форд Копола и Кирил Серебренников в конкурсната програма в Кан

Видове доброта" (Kinds of Kindness) на Йоргос Лантимос - мистериозното продължение на "Клети създания", отново събира гръцкия режисьор с актрисата Ема Стоун