Въведете дума или фраза за търсене и натиснете Enter

Режисьорът Максим Генчев: Левски и Христос нямат гробове!

ХУДОЖЕСТВЕНАТА РЕАЛНОСТ

Режисьорът Максим Генчев: Левски и Христос нямат гробове!

Отбелязваме 145-ата годишнина от обесването на Апостола

Датата 18 февруари 1873 година е черна дата в българската история - на нея е записана смъртта на иконата на българския дух - Васил Левски.

Добри Добрев. Левски в затвора, 1967

Вероятно затова сме толкова придирчиви към всичко, което излезе за него - било то книга, или филм. През 2015 г. излезе филмът на Максим Генчев - "Дякон Левски", който предизвика не критика, а буквално масова истерия в културните среди. Парадоксът е, че днес вече филмът не се приема така негативно, а навън - в чужбина, дори бележи успехи. Свързахме се с неговия автор - режисьорът Максим Генчев, да сподели свои мисли за Дякона и филма за него.

Максим Генчев във във филма си "Дякон Левски" (2015)

- Г-н Генчев, страстите около филма ви утихнаха, в кратка версия вчера бе показан и на телевизионния екран. Вие самият какво мислите от дистанцията на времето - за своя герой - националният герой Васил Левски, за филма си?

- Преди три години в ефира на една телевизия буквално се разкрещях срещу онези, които ме критикуваха, защо Левски се е предал, защо псувал, защо съм изопачавал историята и прочее. Не им отговорих, само им казах, че ги виждам като "черните гарвани", които грачат около паметната зловеща дата, вместо да изразят със същата страст почитта си към самия Апостол, а не пренебрежението си към моя филм. Получих обратно една бурна реакция на отрицание от страна на гилдията, и от страна на онези историци, които не наех да работят по филма; на онези сценаристи, които не наех да пишат.

Веселин Плачков изигра Васил Левски във филма "Дякон Левски" (2015)

И сега ще ви кажа, че филмът ми "Дякон Левски" кореспондира с 21-ви век. Моята идея не беше възхвалата на Левски, под формата на стихотворения. Исках да видя натуралния и жив човек - този, който вече е обръгнал, след като Арабаконак срива дейността му; този, огорченият от предателството на Димитър Общи. Този човек, който се е натъкнал на толкова много човешки пороци, породени от страха на хората. Левски неслучайно казва:

"Вие искате свободата, поднесена на тепсия!". И още: "Който се провали в народното дело, той е длъжен да умре!"

Тези думи ясно изразяват душевното състояние на Левски, след като осъзнава реалната невъзможност да вдигне хората на революция. Той просто разбира, че това е невъзможно!...И естествено, срещата му на Пази мост е решаваща. Това е решението, което се дискутираше във филма - че се е "предал"!?!

Веселин Плачков в "Дякон Левски"

Левски не се е предал - той просто е направил своя избор и отива там с пълно съзнание. На Голгота! Като Христос!...Той разбира какво го очаква!... А не че цървулът му се закачил и са го хванали. Не знам как да го обясня на ония историци, че Левски не може да бъде хванат, ако не пожелае! Как да обясня тази езотерика?! - Левски е имал поглед, с който буквално е "спирал" и приятели и врагове.

Той е имал една среща с Димитър Общи, малко преди да го заловят, за която по-късно единият от присъствалите - Христо, пише в спомените си колко се е страхувал само от погледа му Димитър Общи: "Оньо се напика като виде сините очи на Дякона!...", казва тоя Христо. Представяте ли си колко силна е била психо-физическата мощ на тоя мъж - Дякона Левски?!

Борис Ангелушев. Залавянето на Апостола, 1963

Затова винаги съм казвал, че той не може да бъде заловен. От дете, първично съм имал това схващане, а след като прочетох толкова много и проучих толкова много документи, това мое схващане се затвърди в мен.

Вечерта турското заптие, което е било на стража на Пази мост, ами то е познавало Левски. И въобще не ги заговаря. Турчинът е знаел, че Левски се представя за даскал, и не го пита нищо. И тук сега има един много интересен момент: Левски сам се връща при него и му казва: "Аз съм чуждоземски търговец. Не знам пътя, трябва да пренощувам някъде. Кажи къде да отида?" Заптието буквално се ококорва при тая явна лъжа и му казва: "Ето тука наблизо е Къкринското ханче - там иди, може да нощуваш!"

Никола Цвятков, съратникът на Левски, бил направо шашнат от това, което става пред очите му. Как ви се струва това?! Заптието веднага праща информация в Ловеч, оттам я пращат в София, и обратно се връща Заповед 1117 - Левски да бъде заловен, жив или мъртъв!

И тука ще направя едно отклонение, защото много мисли ме вълнуваха и продължават да ме вълнуват във връзка с Дякона Левски. Може да е случайност, може да не е, ама я се сетете познавате ли този номер 1117? - На него се пускат сега даренията за Българската Коледа и прочее дарения. Аз забелязвам една промисъл във всичко това. Това са странни съвпадения, които никак не са случайни за мен!...

Иван Петров. Левски и Миткалото, 1969

Аз от такива неща извадих мотивите си за моите авторско-режисьорски решения. А именно, да сравня Дякона Левски с Христос. Той остава дякон до края. Левски е единственият свещеник-революционер в света! Винаги е вървял по пътя на Вярата, на Христовата вяра! За мен Левски е бил Божествен пратеник с мисия, и той повече няма да се прероди! Той започва революционна дейност именно като свещеник. Не като разбойник като Гарибалди, Фра дяволо и други авантюристи от световната история. Аз гледам на Левски като на човек с Божествена мисия. Това е моето "нарушение" пред "светата" история!

Веселин Плачков в "Дякон Левски"

Историците, които се изказаха срещу филма ми, какво да ви кажа за тях? - Ще бъда откровен: Аз имам към тях едно презрително отношение. Това са хора, които се занимават с това да броят копчетата по униформите на легионерите и четниците - те не вникват в тяхната същност като личности, като човешки същества. Къде била "зазидана" пушката на Левски? - Може ли да бъде "зазидана"?! И искат тия историци, по 1 милион всяка година от държавата, да търсят гроба на Левски!?!

Левски не може да има гроб! А те искат "да му намерят гроба", да го "погребат" и да му носят цветя!

Гроб, няма! Христос няма гроб! И Левски няма гроб! Такива хора, пратени с мисия на земята, нямат гробове!

Никола Кожухаров. Залавянето на Левски, 1952

На въпроса защо Левски "псува": Той отива в Трявна да образува комитет. Габровските и тревненските чорбаджии не отиват на събранието. Избягали са от страх и Левски ги е напсувал много жестоко. Направо цветисто, но не на съвременен "език". Псувал е, и псувнята му е автентична!...

Филмът ми в Габрово и Трявна беше свален от екран. Как да го тълкувам това, освен че явно продължава да е "актуално" положението и със сегашните тамошни градски "чорбаджии".

Веселин Плачков в "Дякон Левски"

И сега, за убийството на чирачето: Аз по време на срещите, питах критиците си директно: Кажете ми, кой уби чирачето? - И те почваха да измислят разни глупости. Най-силно критикуват ония, които не вникват надълбоко в нещата. Моето схващане е, че Левски е имал много двойници - по-скоро, подражатели. Тия, дето сега ни тормозят - телефонните измамници, са съществували и навремето - обикаляли са руси и синеоки измамници, като се представяли за Левски, за да събират пари от хората. И един такъв, според мен, е извършил убийството. Защото и исторически е доказано, че точно по онова време Левски е бил на съвсем друго място да образува комитет. Натопили са го за убийството, по прилика.

Никола Кожухаров. Залавянето на Левски, 1952

На Вазов писанията не са исторически факти. Вазов е поет, аз съм режисьор - ние сме хора, които пресъздават събитията чрез художествена измислица. Например, това което пише в стихотворението е художествена измислица - Левски никога не се е "скитал девет години бездомен" - това са легенди. Левски е имал конкретна програма и подкрепа. Придвижвал се е през проходите и пещерите. Знаел е всеки манастир. Дори в Странджа е имал скривалища. Бил е навсякъде "у дома" си. Пак ви казвам - той е бил Божи човек. Самата му поява е божествена.

Сега ще правя филм за Учителя Дънов и в началото се питах: Добре, той не е работел нищо. С какво се е препитавал този човек? - И сега вече разбирам: Той не е имал нужда от това. Той просто с поглед си е поисквал всичко, което му е било необходимо. Бил е Божествено същество. Знаел е къде са закопани всички съкровища в Рила, но не му е било необходимо съкровище. Това са хора с друга мисия и те са я следвали, и са я изпълнили.

Борис Ангелушев. Обесването на Васил Левски, 1942

Левски е бил също такова - божествено същество. България е била негова! Неговото място. Това е българският цар без корона. Цялото му усилие е било, без кръв да направи революция. Как? - Като просвети народа. Били сме 2 милиона българи. И ако на всеки 10 турци един е бил грамотен, то на всеки 10 българи, 7 са били грамотни. Това е времето на нашето Просвещение - много силен период за българската духовност. Левски е общувал със 700-800 хиляди души. Две-трети от населението е имало директен контакт с него! Всяка втора фамилия е пазела спомен за срещата си с него. Затова е бил легендарен!

Веселин Плачков в "Дякон Левски"

И накрая за филма: Филмът се хареса в чужбина. В Индия го харесват много - дори ми казват, че им бил "кратък". Сега ще направя десет серии за там. Филмът си намери своята публика по света! А Дякон Левски, той за мен си остава Онзи, който мога да сравня само с Христос!...

Еми МАРИЯНСКА

Коментирай 1

1/1

Никола Кожухаров. Залавянето на Левски, 1952

Борис Ангелушев. Обесването на Васил Левски, 1942

Никола Кожухаров. Залавянето на Левски, 1952

Борис Ангелушев. Залавянето на Апостола, 1963

Добри Добрев. Левски в затвора, 1967

Иван Петров. Левски и Миткалото, 1969

Максим Генчев във във филма си "Дякон Левски" (2015)

Веселин Плачков изигра Васил Левски във филма "Дякон Левски" (2015)

Веселин Плачков в "Дякон Левски"

Веселин Плачков в "Дякон Левски"

Веселин Плачков в "Дякон Левски"

Веселин Плачков в "Дякон Левски"

Календар

Препоръчваме ви

Фламенко страсти ще завладеят Танц филм феста

Филмовите седмици в кино "Люмиер-Лидл" подгряват Киномания

Жури от кино експерти на световно ниво ще търси най-добрите късометражни филми

Международният фестивал за късометражно кино IN THE PALACE ще се проведе от 19 до 26 септември в сградата на ФКЦ Варна

В Русия са готови за снимките на най-скъпата екранизация на "Майстора и Маргарита"

Досега най-скъпата екранизация по руски класик е продължението на филма "Вий" по повестта на Гогол

"Физика на тъгата" на Теодор Ушев тръгна по световните екрани

До края на годината вече е в селекцията на престижните кино-форуми в Отава, Ванкувър, Лос Анджелис, Ню Йорк, Сеул, Барселона, Валядолид, Токио, Лайпциг и др.

"Áга" на Милко Лазаров ще се състезава за "Оскар" за чуждестранен филм

Изборът беше направен от Националния съвет за кино с председател Владимир Андреев

Новият български филм "Далеч от брега" тръгва по кината от 13 септември

Най-новата кинопродукция на режисьора Костадин Бонев, която представя сблъсъка на твореца и цензурата, ще бъде представена предпремиерно в Ямбол