Въведете дума или фраза за търсене и натиснете Enter

Когато Маргьорит Дюрас среща Шарлот Генсбур

ДРАМА И КИНО

Когато Маргьорит Дюрас среща Шарлот Генсбур

Филмът на Беноа Жако "Сузана Андлер" с Шарлот Генсбур и Нилс Шнайдер в главните роли тръгва по кината от 28 януари

Филмът на Беноа Жако "Сузана Андлер" с Шарлот Генсбур и Нилс Шнайдер в главните роли тръгва по кината от 28 януари (Източник: София Филм Фест)

Сузана Андлер посещава просторна вила на Френската Ривиера. Тя иска да я наеме за лятото, но има известни съмнения.

Четиридесетгодишната Сузана се колебае не само за къщата, но и за важните решения, които трябва да вземе. Омъжена за милионер, който ѝ изневерява от години, отскоро самата тя има любовник, с когото възнамерява да се срещне във вилата. Децата ѝ са останали в Париж, а съпругът ѝ е неизвестно къде. Двамата любовници трябва да вземат решение за своето бъдеще.

Колко дълго Сузана може да поддържа лъжата?

Още

Маргьорит Дюрас - между любовта, алкохола и писането

Маргьорит Дюрас - между любовта, алкохола и писането

Ето какво споделя режисьорът Беноа Жако за работата си с Шарлот Генсбур, на която поверява главната роля в своя филм:

Когато дадох сценария на Шарлот Генсбур, аз не знаех дали тя ще бъде развълнувана от думите, от ситуацията, в която се оказва героинята. Ако Маргьорит Дюрас имаше шанса да я познава, тя щеше да я обикне безусловно и незабавно - подобно на актрисите, с които Дюрас работеше, Шарлот притежава глас, стил, начин, по който се движи и говори, поглед - всичко в нея е в абсолютен синхрон с думите, написани от Маргьорит с надеждата, че читателите и актьорите един ден ще успеят да ги припознаят като техни собствени слова...

"Когато дадох сценария на Шарлот Генсбур, аз не знаех дали тя ще бъде развълнувана от думите, от ситуацията, в която се оказва героинята. Ако Маргьорит Дюрас имаше шанса да я познава, тя щеше да я обикне безусловно и незабавно - подобно на актрисите, с които Дюрас работеше, Шарлот притежава глас, стил, начин, по който се движи и говори, поглед" споделя режисьорът Беноа Жеко (Източник: София Филм Фест)

Беноа Жако за Маргьорит Дюрас

Задължен съм изключително много на Маргьорит Дюрас.

За първи път почуках на вратата ѝ през 1972 година, но много преди това бях решил, че ще се посветя на правене на кино.

Времето ми беше окупирано от мечти за наистина невъзможни за реализиране филми, докато си изкарвах прехраната като асистент на много режисьори. По това време Маргьорит Дюрас не пишеше - или поскоро пишеше само сценарии за филми, които снимаше с малки бюджети и ги финализираше по един или два на година. Когато един филм беше вече в в кутията си, тя спокойно можеше да напише книга по него и я даваше за публикуване.

Филмът на Беноа Жако "Сузана Андлер" с Шарлот Генсбур и Нилс Шнайдер в главните роли тръгва по кината от 28 януари (Източник: София Филм Фест)

Това нарочно обръщане на поредността книга-филм беше вълнуващо и много привлекателно. Тя не харесваше филмите по книгите ѝ; от време на време, но не винаги, ѝ допадаше "Хирошима, моя любов" (1959) на Ален Рене... Някой ѝ беше казал, че аз се възхищавам на нейните филми, с уникалната им, освежаваща сила, и тя реши, че съм подходящ в ролята на нейна "дясна ръка", като помощник за бъдещите ѝ филмови проекти.

Филмът на Беноа Жако "Сузана Андлер" с Шарлот Генсбур и Нилс Шнайдер в главните роли тръгва по кината от 28 януари (Източник: София Филм Фест)

Когато отвори вратата, тя ми хвърли бърз поглед и избухна в смях. Аз също се засмях - сякаш бяхме съзаклятници. Тя ме покани у тях и в следващите две години аз ѝ помагах в работата по три филма - "Натали Гранже" (1972), "Жената от Ганг" (1973) и "Песента на Индия" (1974). Виждахме се или говорехме по телефона всеки ден, през цялото време. Екипът беше един и същ, прехвърляше се на следващия филм - приятелски кръг около Маргьорит и нейните филми. Научих, че тя обича киното, защото вижда в него причина хората да бъдат заедно, но повечето филми (с малки изключения) не значеха нищо за нея.

"Когато дадох сценария на Шарлот Генсбур, аз не знаех дали тя ще бъде развълнувана от думите, от ситуацията, в която се оказва героинята. Ако Маргьорит Дюрас имаше шанса да я познава, тя щеше да я обикне безусловно и незабавно - подобно на актрисите, с които Дюрас работеше, Шарлот притежава глас, стил, начин, по който се движи и говори, поглед" споделя режисьорът Беноа Жеко (Източник: София Филм Фест)

При мен се оказа точно обратното - и от това произлизаха безкрайни разговори и спорове. Това беше може би и причината да имам късмета тя да повярва в мен и да "разтовари" от себе си отговорности, тъй като ми имаше доверие. На снимките от този период може да се видят двама дългокоси младежи в близост до камерата - аз и Брюно Нитен (оператор на първия ми филм) и близо до нас една жена с къса коса - Женевиев Дюфо (която и до днес отговаря за сценариите, по които снимам).

"Текстът на "Сузана Андлер" бе публикуван през май 1968, а премиерата на пиесата беше в края на 1969 година в Париж, като Маргьорит Дюрас демонстрира липса на интерес по отношение на тази продукция. Помня, че през 1994 година говорихме с нея за тази история и тя ме провокира с думите "Направи я" споделя Беноа Жеко (Източник: София Филм Фест)

Тримата снимаме Жана Моро или Делфин Сериг, Жерар Депардийо или Майкъл Лонсдейл, докато една нисичка жена на средна възраст, която изглежда, че присъства на терен просто като съвпадение, наблюдава този спектакъл - случаен, но неизбежен в нейните очи. Ето как, без да бъде обсъждано, аз се оказах задължен, непосредствено след приключване на работата по "Песента на Индия", да напиша сценария за първия си филм, който щеше да бъде продуциран от нейния продуцент и заснет от нейния екип.

След това съвсем естествено се отдалечихме малко един от друг и се виждахме по-рядко, когато беше необходимо. Тя направи "Камионът" (1977), а след това и "Le Navire Night" (1978), който според мен е една от най-добрите ѝ творби - не само защото представлява своеобразен диалог между нея и мен, свидетелство за нашето приятелство, което "устоява на времето", както написа тя...

"Когато дадох сценария на Шарлот Генсбур, аз не знаех дали тя ще бъде развълнувана от думите, от ситуацията, в която се оказва героинята. Ако Маргьорит Дюрас имаше шанса да я познава, тя щеше да я обикне безусловно и незабавно - подобно на актрисите, с които Дюрас работеше, Шарлот притежава глас, стил, начин, по който се движи и говори, поглед" споделя режисьорът Беноа Жеко (Източник: София Филм Фест)

Още

Джони Деп ще играе крал Луи XV във френски филм

Джони Деп ще играе крал Луи XV във френски филм

Текстът на "Сузана Андлер" бе публикуван през май 1968, а премиерата на пиесата беше в края на 1969 година в Париж, като Маргьорит Дюрас демонстрира липса на интерес по отношение на тази продукция. Помня, че през 1994 година говорихме с нея за тази история и тя ме провокира с думите "Направи я. Направи филм - правил си филми по книги, никога по мои..." и аз незабавно, без много да се замислям, казах "Добре, ще я направя! Обещавам!"

Малко по-късно Дюрас почина. Не направих "Сузана Андлер", нито друг филм по неин текст. Наш общ приятел, на когото Маргьорит беше доверила моето обещание, ми напомни за него. Именно затова и започнах работа по тази пиеса.

Филмът на Беноа Жако "Сузана Андлер" с Шарлот Генсбур и Нилс Шнайдер в главните роли тръгва по кината от 28 януари (Източник: София Филм Фест)

Още

Излиза книгата, вдъхновила "Улицата на кошмарите" на Гийермо дел Торо

Излиза книгата, вдъхновила "Улицата на кошмарите" на Гийермо дел Торо

Беноа Жако за своя филм

Според мен театърът се противопоставя на киното с неговата свобода: действието се представя пред статичната публика по съвсем различен начин, чрез свободни гледни точки, които обхващат всичко в 360°, камерата е способна да поведе зрителите на въображаемо пътешествие с по-общи или по-близки планове, като заобикаля или представя директно всичко случващо се пред нея, в зависимост от целите на разказа, без да се съобразява с ограниченията на сцената или на екрана.

Филмът на Беноа Жако "Сузана Андлер" с Шарлот Генсбур и Нилс Шнайдер в главните роли тръгва по кината от 28 януари (Източник: София Филм Фест)

Благодарение на изключително опитните актьори, аз бих искал да открия правилния подход за пресъздаване на психическата, умствена и сантименталната, чувствена геометрия на пространството - къщата на плажа, преминаването на времето от утро към нощ, кадри с проследяваща камера, общи планове и близки портрети, прошепнатите детайли зад думите - в търсене на истината за Сузана Андлер...

И така, аз спазих своето обещание.

"Текстът на "Сузана Андлер" бе публикуван през май 1968, а премиерата на пиесата беше в края на 1969 година в Париж, като Маргьорит Дюрас демонстрира липса на интерес по отношение на тази продукция. Помня, че през 1994 година говорихме с нея за тази история и тя ме провокира с думите "Направи я" споделя Беноа Жеко (Източник: София Филм Фест)

Още

Българският културен институт в Лондон очаква Тони Палмър

Българският културен институт в Лондон очаква Тони Палмър

Още

Спайк Лий с отличие за изключителни постижения от американската Гилдия на режисьорите

Спайк Лий с отличие за изключителни постижения от американската Гилдия на режисьорите

Още

Кинофестивалът "Сънданс" се завръща и отново ще е изцяло онлайн

Кинофестивалът "Сънданс" се завръща и отново ще е изцяло онлайн

Още

"Жените наистина плачат" е в конкурсната програма на международния кинофестивал в Триест

"Жените наистина плачат" е в конкурсната програма на международния кинофестивал в Триест

Коментирай 1

Календар

Препоръчваме ви

Интимен филм-портрет на холивудската легенда Фей Дънауей с премиера в MAX

Филмът имаше своята световна премиера на филмовия фестивал в Кан тази година

Вижте кои са наградените филми на IV Международен документален "Родопи Филм Фест" (RIFE) 2024 г.

Тази година от 11 до 14 юли в програмата бяха преставени 36 филма от целия свят - САЩ, България, Сърбия, Полша, Тунис, Португалия, Аржентина, Азербайджан и много други страни

Финалистът на Награда за Кино 355 Антоний Христов разказва за котките и хората в новия си филм

"Котките нямат корени" е продуциран от Деси Тенекеджиева, която работи за втори път с лауреата на Фондация "Стоян Камбарев"

Актьорът Уилям Дефо е назначен за артистичен директор на театралния отдел на Венецианското биенале

"За нас е чест да обявим назначаването на Уилям Дефо за артистичен директор на театралния отдел", каза председателят на Борда на директорите на Венецианското биенале Пиетранджело Бутафуоко

Актрисата Жудит Годреш: Лицето на #MeToo във Франция

С нов устрем тя възроди движението #АзСъщо през февруари, като подаде в полицията жалби срещу Беноа Жако и Жак Доайон

8 късометражни филма от цял свят с награди от Международния фестивал за късометражно кино IN THE PALACE

Проектите на Андрей М. Паунов и Иван Попов-Заека триумфираха в националния конкурс