Въведете дума или фраза за търсене и натиснете Enter

Художникът Денис Иванов: Сценичният костюм на Елвира е обшит с 1000 перли

СПЕЦИАЛЕН ГОСТ

Художникът Денис Иванов: Сценичният костюм на Елвира е обшит с 1000 перли

Постановката на "Ернани" е на 6 август 2022 от 21.00, Опера в Летния театър - Варна 2022

Денис Иванов (Държавна опера Варна)

Художникът Денис Иванов пред Виолета Тончева за работата си над премиерата на "Ернани", продукция на Държавна опера Варна за Опера в Летния театър 2022; за необходимостта от по-агресивна сценография и изкривяване на перспективата, усилващи заложения в творбата драматизъм;

за костюмите на протагонистите в стила на късния Ренесанс, модните влияния от арабския Изток и аксесоарите от пещерата на Али Баба; за сценичния костюм на Елвира, обшит с 1000 перли и кафявата й сватбена рокля с кръстове; за завръщането на художника към оперното пеене.

Постановката е на 6 август 2022 от 21.00, Опера в Летния театър - Варна 2022

Държавна опера Варна

 - След великолепните ти костюми за премиерната постановка "Набуко" в Опера в Летния театър, сега проектираш сценографията и костюмите и за премиерата на "Ернани".
- Благодаря за оценката на костюмите в "Набуко". Радвам се, че ръководството на Държавна опера Варна ме покани и за "Ернани". Веднага се сработих с режисьора Деян Прошев, който след като ми каза от какво има нужда, ми предостави пълна свобода по отношение както на декора, така и на костюмите.

В сценографията ми харесва и строгата класика, и супермодернизма от типа Вера Немирова - Юлиян Табаков, но аз предпочитам минималистичната сценография. Мисля, че по-семплите и по-чисти сценографски решения въздействат повече.

Още Солисти на Държавна опера Варна в Световния ден на музиката

Солисти на Държавна опера Варна в Световния ден на музиката

- Оставят повече пространство за въображението на зрителя...
- Така е. Ако трябва да опиша сценографията на "Ернани", тя е издържана в кубистична форма, всичко е остро, с един много рязък диагонал, който подсилва драматизма.

Верди създава "Ернани" по известната драма на Виктор Юго, който като драматург много е държал на естетичната визия в театъра и има определен принос в това отношение. В изкуството на онази епоха изкривяването на перспективата е било много модерен способ, т.е. ние не виждаме сценичната кутия в нормалния й вид, тя винаги е леко в ракурс.

Костюмът на Елвира от "Ернани" (Източник: Държавна опера Варна)

Твоите любими заглавия в /market.dir.bg

slide 1 to 3 of 50

В "Ернани" съм се постарал да направя точно това, да създам усещане, сякаш цялата публика е седнала леко встрани от сцената. Това дава един много дързък диагонал, оправдан и от многопластовия сюжет, в който има и политическа, и любовна линия, преплетени с темата за честта, както и с много други теми.

Една праволинейна сценография би убила този драматизъм, така че "Ернани" се нуждае от по-агресивна визия, която адекватно да изведе заложените внушения и да засили страстта в отношенията между героите.

- Същият принцип ли изведе в костюмите на солистите?
- Да, макар че костюмите са класически, защото стъпвам върху основата на костюмите за хора и балета на "Ернани", създадени от две големи художнички, които много уважавам - Мария Трендафилова и Лора Маринова. С респект към творчеството им, в костюмите на солистите се придържах към вложената от тях линия.

- Ако сценичният костюм трябва да насочва към основните черти на героя, характерите на всички протагонисти в "Ернани" са доста противоречи и това може би поставя костюмографа пред затруднението кой акцент да подчертае.
- Не бих казал, че е затруднение, по-скоро предизвикателство и любопитство да се поровиш и да проучиш обстойно биографията на тези герои. Аз съм правил вече веднъж "Ернани", така че нейният контекст ми е много добре познат. Интересното тук е, че главният женски образ е по-различен от познатите във Вердиевия репертоар героини.

Елвира е крехка и ранима, докато сопраното при Верди обикновено е силна жена, убийца и без значение точно какъв социален статус има, тя носи волеви и силен характер. В противовес на това Елвира в "Ернани" е младо и неопитно момиче, аристократка, притисната от обстоятелствата и това поражда особен интерес към нея. Останалите герои Ернани, Гомес да Силва и Дон Карлос бих причислил към Вердиевите типажи бунтовници, борци за истината и пр.

Още Операта "Дама пика" - драма, любов и просветление на 26 юли в Летен театър - Варна

Операта "Дама пика" - драма, любов и просветление на 26 юли в Летен театър - Варна

- Обичаш да работиш с аксесоари и както виждам в "Ернани" не си ги спестил, дори напротив.
- Порових се из магазинчетата на Варна и открих истински съкровища. Влизайки онзи ден в шивашкото ателие с една голяма торба, пълна с камъни и перли, се пошегувах с колегите, че идвам директно от пещерата на Али Баба. Точно така изглеждаше (засмива се). В късния Ренесанс, където е базирана визията на спектакъла, именно тази украса е била основен елемент в костюма, повлиян силно от арабския Изток.

Целият източен колорит със злато, перли, диаманти, всякакви камъни, ламеи т.н. присъства в модата както на костюмите, така и на платовете. Отвори ни се много работа, всички тези перли и камъни трябваще така да се зашият, че да не изпадат и да не създават проблеми при прането и поддръжката. На едната рокля на Елвира зашихме над 1000 перли.

- Рокля с 1000 перли ще дефилира на сцената на "Ернани", звучи респектиращо...
- Да, за Елвира проектирах общо 4 сценични костюма, различни за всяка сцена.

- Кой е любимият ти костюм?
- Може би костюмът на Елвира във второ действие, в който вложих много ръчен труд, нарисувах кръстовете по тази специална рокля за сватбата й с Гомес да Силва. Бялата сватбена рокля, каквато познаваме днес, тогава не е съществувала. Булките са се обличали предимно в светли и ярки тонове, но тук аз облякох Елвира в подтискащо кафяво, за да покажа страданието на героинята, на която е наложен брак с много по-възрастния от нея Гомес да Силва, неин чичо.

Костюмът трябва да помогне на артиста да влезе в състоянието на героя, да бъде отражение на неговите преживявания и да ги внуши на публиката, за да се получи онзи мост между сцената и залата, който прави изкуството истинско.

Костюмът на Елвира от "Ернани" (Източник: Държавна опера Варна)

- Съжалява ли художникът Денис Иванов, че не се занимава с оперно пеене?
- Дълго време съжалявах, но откакто пропях отново, вече не съжалявам (засмива се). Миналия сезон дебютирах в една хубава голяма роля, сега през новия сезон ще играя Пруние в "Лястовичката" от Пучини, един харизматичен и ексцентричен поет и макар това да е втората тенорова роля в спектакъла, той има повече за пеене от протагониста. Ролята е интересна, актьорски много раздвижена, а и музикантски е сложна, Пучини никога не е лесен. Очакват ме още няколко нови роли, така че завръщането на оперната сцена продължава.

- И ще се оставиш някой друг костюмограф да те облече?
- О, да, определено ще ми бъде приятно (засмива се).

- Желая ти успех и на двете поприща!

"ЕРНАНИ"

Опера в 4 действия от Джузепе Верди
Либрето Франческо Мария Пиаве по едноименната драма на Виктор Юго
Диригент Григор Паликаров
Режисьор Деян Прошев
Сценография Денис Иванов

Костюмография Денис Иванов, Лора Маринова, Мария Трендафилова
Хореография Светлана Тоншева

Диригент на хора Цветан Крумов
Плакат Славяна Иванова

В ролите:

ЕРНАНИ - Иван Момиров
ЕЛВИРА - Сузана Бранкини
ГОМЕС ДА СИЛВА - Деян Вачков
ДОН КАРЛОС - Пламен Димитров
ДОН РИКАРДО - Пламен Райков

ЯГО - Петър Петров
ДЖОВАНА - Благовеста Статева

Солисти, оркестър, хор и балет на Държавна опера Варна

Концертмайстор Красимир Щерев. Помощник режисьори: Димитър Левичаров, Радинела Василева. Корепетитори: Жанета Бенун, Веселина Маринова, Соси Чифчиян, Руслан Павлов. Суфльор Димитър Фурнаджиев.

Още Оперната прима Александрина Пендачанска и маестро Найден Тодоров в Летния театър на Варна

Оперната прима Александрина Пендачанска и маестро Найден Тодоров в Летния театър на Варна

Роден в Стара Загора през 1990 г., ДЕНИС ИВАНОВ завършва Музикалното училище в родния си град със специалностите пиано и класическо пеене. Завършва класическо пеене в НМА "Проф. П. Владигеров" с магистърска степен през 2014 г. и дебютира на оперната сцена като гост солист на Старозагорската опера.

Операта му открива света на сценографията, костюмите и художественото осветление, към който той проявява афинитет още през ученическите си години, когато се учи да шие и крои в шивашко ателие. През 2020 г. завършва с магистърска степен НХА със специалност Сценография и костюмография за музикален театър при проф. Светослав Кокалов. Работи също с доц. Марина Райчинова, проф. Васил Рокоманов и Петя Боюкова. Своя дебют като сценограф прави през 2015 г. в Стара Загора, а от 2020 г. е на свободна практика.

Работи с изявени режисьори и диригенти в постановки на Националния музикален театър София, оперните театри в Русе, Бургас и Стара Загора. През 2022 г. дебютира и на варненската оперна сцена в премиерните постановки за Опера в Летния театър: "Набуко" - като костюмограф и "Ернани" - като сценограф и костюмограф.

Денис Иванов има подписани договори за две години напред с театри в страната, както и за гастроли в Букурещ (Румъния), Ла Коруня (Испания), Пиза (Италия) и др.

Още Прочутият бас Юлиан Константинов: Такава опера харeсвам

Прочутият бас Юлиан Константинов: Такава опера харeсвам

Още Рок ще звучи с популярния мюзикъл "Коса" на Лятната сцена на "Двореца" в Балчик

Рок ще звучи с популярния мюзикъл "Коса" на Лятната сцена на "Двореца" в Балчик

Още Борис Панкин и рок бунтът "Коса" - за свободата, предразсъдъците, любовта и цветята

Борис Панкин и рок бунтът "Коса" - за свободата, предразсъдъците, любовта и цветята

Още Най-касовият мюзикъл в историята на киното "Брилянтин" с премиера в Летен театър-Варна  на 23 юни

Най-касовият мюзикъл в историята на киното "Брилянтин" с премиера в Летен театър-Варна на 23 юни

ИЗБРАНО
Коментирай1

Календар

«Април 2025»
ПВСЧПСН
31123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
2829301234
567891011

Препоръчваме ви

Ива Свещарова: Тялото може да се противопостави, да се разбунтува, да се освободи

"Използвам гротеската, за да освободя тялото от неговата "нормативна" красота и да му позволя да бъде необуздано, чудовищно и експлозивно", казва хореографката и артист за най-новата си продукция "Ако Афродита е чудовище"

Павел Г. Веснаков: Винаги можем да се справим по-добре, да премълчим, да се извиним

"Самотните хора ми се струват с много високо достойнство", споделя режисьорът за новия си филм "Безветрие", който вече е в кината

Правдолюб Иванов: Визуалният език не се стреми към истината, а се опитва да я създаде

"Изкуството размества нещата в света, преобръща ги, добавя нови и създава свои факти. Не случайно тези неща се наричат артефакти", казва един от най-значимите български художници с международна кариера

Иранският режисьор Мохамад Расулоф: Не искам да съм революционер, а да бъда себе си

Расулоф споделя пред Импресио, че много от творците в родния му Иран водят двойствен начин на живот - той е един навън според правилата, и друг вкъщи, свободен и универсален

Японският хореограф Кенджи Шинохе за тялото, емоциите и комуникацията през света на емоджи

"Интересно е, че с напредъка на технологиите, символите, които използваме, стават все по-абстрактни и същевременно многозначителни, като египетските йероглифи", смята Шинохе

Надя Дердерян: "Безветрие" e кино, което ровичка дълбоко и не те оставя равнодушен

"Идеята да се движиш на ръба между тъжното и смешното ми е много интересна в професионален план. Тъжният клоун е "вкусен" за изиграване", споделя актрисата