Въведете дума или фраза за търсене и натиснете Enter

Марио Хосен - Българския Паганини: Музиката е мост между световете, измеренията и битието

СПЕЦИАЛЕН ГОСТ

Марио Хосен - Българския Паганини: Музиката е мост между световете, измеренията и битието

Тя ни свързва и зарежда енергийно, убеден е артистичният директор на Музикалното "Варненско лято"

Виртуозът Марио Хосен е роден в Пловдив. На 8 години дебютира с Пловдивската филхармония. Продължава образованието си във Виена при проф. Михаел Фришеншлагер. Дипломира се с награда на австрийското министерство на културата за високи творчески постижения. Специализира в Париж при Жерар Пуле. Особена популярност му носят изпълненията на шестте концерта и 24-те капричии на Паганини и цигулковите сонати на Бетовен. Редактор и изследовател на цялостното творчеството на Паганини за цигулка и оркестър за едно от най-старите музикални издателства в света "Musikverlag - Doblinger" Виена. Записва за италианската звукозаписна компания "Dymanic" световни премиери на произведения на Паганини. Хосен концертира и прави записи със световни артисти, сред които Адриан Йотикер, Филип Бернолд, Жан Бернар Помие, Бруно Канино, Израел Инон, Милена Моллова, Владимир Федосеев.

Солист е на едни от най-известните световни оркестри, между които Виенският симфоничен оркестър, Виенският камерен оркестър, Английският камерен оркестър, Academy St. Martin and the Fields, Филхармония Брукнер - Линц, Кралската филхармония, Симфоничен оркестър "Чайковски" на Московското радио, Оркестър на Миланската скала, Симфоничния оркестър на Радио София и много др. Той е почетен професор по цигулка на НБУ и гост професор в Япония, със завидна преподавателска кариера и студенти, носители на едни от най-високите отличия от конкурси и фестивали в Европа и Азия.

Основател и артистичен директор на международната академия и музикален фестивал "Орфеус", която се провежда ежегодно във Виена. Проф. Хосен e удостоен с престижната награда "София" за музика и с наградата на ФМ Класик Радио за 2015 г. Той свири на цигулка "Гуаданини" от 1749 г., която му е предоставена от Австрийската национална банка. Артист на Thomastik Infeld, Vienna и брандов посланик на Пежо България. От 2019 г. проф. Хосен е артистичен директор на Международния музикален фестивал "Варненско лято".

Снимка: ММФ "Варненско лято"

 

Представяме ви проф. Марио Хосен есклузивно пред Dir.bg:

 - Наричат Ви "прероденият Паганини", а критиката Ви определя като един от най-добрите му съвременни интерпретатори. Чувствате ли се съдбовно свързан с италианския гений?
- От дете съм влюбен в цигулката и оттам в музиката на най-големия цигулар на всички времена Паганини. Аз изпълнявам и изследвам този уникален композитор, за който се оказва, че знаем прекалено малко. Голяма част от творчеството му е непознато.

Като изследовател на Паганини в момента подготвям съвместно с издателство "Доблингер" във Виена публикуването на цялостното му творчество за цигулка и оркестър. За мен е и голяма чест, че съм избран от неговите наследници и издателство "Доблингер" да бъда първи изпълнител на последните открити манускрипти и редактор на цялостното му творчество. 

Снимка: Личен архив

- На колко години бяхте, когато разбрахте, че класическата музика е Ваше призвание?
- Първите ми спомени са свързани с музика. Никога мисълта ми не е допускала дори възможността за друго призвание. Това е мисия, която е повече от отговорна. Не е необходимо това да се разбира от всеки. Опитвам се да бъда верен свещенослужител в храма на изкуството и хуманността.

Изкуството е трансцендентен мост към космоса, част от материята и нашето физическо битие. Това трябва да го знаем, като преходни създания на природата. Музиката е мост между световете, измеренията и битието. Тя ни свързва и зарежда енергийно. Музиката винаги може да се разбере със сърцето, но всичко зависи от това дали ние, посредниците ѝ, сме призвани от природата да ѝ служим.

Снимка: Росен Донев

-  А каква е тази история с цигулката на баба Ви?
- Когато се раждам, първият подарък който получавам, е цигулка. Като фея орисница, моята баба Мария Бъчварова, учителка по музика и математика, солистка на певческото дружество в Пловдив, ми подарява цигулката си, която е наследствена семейна собственост, купена в Германия още от прадядо ми. 

- Маестро, тази година е Вашето първо музикално "Варненско лято" като артистичен директор на фестивала. Дълги години с него беше свързано името на именития български цигулар проф. Минчо Минчев. Какво ще запазите и какво ще промените след него?
- "Варненско лято" е фестивалът на община Варна.

Още

Виртуозът Минчо Минчев: Не свирих с Караян заради условие да остана в Лондон

Виртуозът Минчо Минчев: Не свирих с Караян заради условие да остана в Лондон

Много емблематични за българската култура имена са свързани с града и фестивалната му традиция. Безспорно едно от най-големите е това на виртуоза Минчо Минчев. Мой кумир от детството ми. 

- Какви са днес фестивалите за класическа музика по света - по-общодостъпни или в някаква степен елитарни? Какви са тенденциите?
- Всяко стойностно и красиво изкуство е общодостъпно. В зависимост от политическото и културно влияние се определя и "елитарността" при някои фестивали. В държави с големи музикални традиции като Германия, Австрия, Швейцария елитарността е част от фестивалния живот. В повечето стойностни класически фестивали политиката, културата и гражданското общество са едно общо. 

Още

Започна Международният музикален фестивал "Варненско лято"

Започна Международният музикален фестивал "Варненско лято"

- Забелязва се засилен интерес от страна на чужди телевизионни компании към ММФ "Варненско лято". Как се случи това?
- Програмите на фестивала се развиват и е естествено интересът на чуждите медии към България и културния туризъм да се покачва. 

- Досега деляхте времето си между Виена и София. Концертирате, дирижирате, преподавате... Сега добавяте и "Варненско лято". Роден сте в Пловдив, после учите във Виена и Париж... Кое е Вашето място? Къде се чувствате като у дома си?

- За мен професията е мисия и животът е кауза. Пътуванията и енергията, която влагам във всичко, което творя, са свързани с градеж в храма на хуманността.

Музиката и професията ми са връзката ми с космоса. Физическото битие е свързано с човешки разочарования, но това не може да повлияе на голямата картина, която всеки един човешки живот рисува. Аз се смятам за гражданин на света. Но все пак у дома си се чувствам от години във Виена. За мен е най-прекрасният град, където класическата музика и културата са навсякъде. Тук се подготвям за концертите си, намирам условия за концентрация и създаване на идеи. 

Снимка: Росен Донев

- Продължава ли българската цигулкова школа да дава нови млади изключителни цигулари. Нека напомним, че преди няколко десетилетия друг българин - изключителният Емил Камиларов, беше наречен "Паганини булгаро", след като печели конкурса през 1961 г. в Генуа. Има ли сред Вашите ученици днес големи таланти?
- Нашите млади цигулари са изключителни. Искам да изтъкна, че освен талантливи и конкурентни по този показател на най-добрите си връстници, те са и много дисциплинирани и работливи. И резултатите ни са повече от добри, с лауреатски звания на конкурси по цял свят.

За съжаление от години в България е трудно да се говори за школа.

Има таланти, които могат да се развият и реализират в България и по света, но голяма част от тях за съжаление от липса на култура в образованието напускат България на крехка възраст и потъват в посредствеността, запълвайки места в забавния сектор по света. Големите европейски традиции в цигулковата методика, представяни в България в лицето на професори и изпълнители със световен мащаб от ранга на Боян Лечев, Емил Камиларов, Владимир Аврамов, Петър Христосков са потънали в забвението на посредствеността, която цари в по голяма част от преподавателския състав в музикалните институции. Тази комплексна действителност прогонва младите. Убеден съм, че държавните културни институциите мислят, търсят и ще намерят начини това да се промени. 

Снимка: Росен Донев

- Последните няколко години започва да става "модерно" да се посещават класически и кросоувър концерти. За това немалка заслуга имат музиканти като Дейвид Гарет, заради които хора се завръщат в концертните зали. Какво мислите за това?
- Тенденцията по целия свят е за увеличаване на публиката на класическите концерти и спектакли. От десетилетия за концертите във водещите културни центрове е трудно да се намерят билети. Това, че една от страните с отлив е България, се дължи на липса на подготвени мениджъри в оперните и филхармонични институти и липса на дългосрочна културна политика. Но и тук има изключения, едно от тях е Софийската държавна филхармония с директор Найден Тодоров. Те правят вече трети сезон с изключителна програма, със световни имена и имат препълнени зали. Кросоувър е понятие, което се свързва изцяло със забавния и развлекателен жанр в музиката. Дейвид Гарет е много добър цигулар и е част от тази индустрия. Музиката се развива в най-различни посоки. Така е било през вековете, така е и сега. За всеки влак си има и пътници. 

Снимка: Личен архив

- Ще поканите ли някои от тези имена в афиша на "Варненско лято"?
- В модулната програма  на фестивала от години има кросоувър събития, концерти на открито, развлекателни и забавни концерти за деца. Предния сезон във Варна гостува и цигуларят Ара Маликян.  

Страната ни има традиции с музикалните училища, но как мислите, какво още може да се направи за детската и младежка аудитории?

- Музикалните училища са в криза.

Министерството на културата търси възможности за изход от кризата. Надявам се скоро да имаме програми, с които да достигнем и надминем върховете от близкото минало в музикалното образование. От години чрез забавно-развлекателни класически и кросоувър програми се прави успешна връзка с детската аудитория.

Сега постепенно трябва да изградим концертни сезони, в които младите да се образоват и да получават естетическа наслада в духовното си израстване. В тази област има много, върху което да се работи.  

Снимка: НДК

- Какво остава да видим до края на музикалното "Варненско лято" 2019?
- На 2 август на сцената на Международния музикален фестивал "Варненско Лято" ще гостува световноизвестният полски оркестър "Синфония Варсовия", ще чуем и видим и трима бележити представители на френската класическа музика - цигуларя Огюстен Дюме, виолиста Жерар Косе и диригента Филип Бернолд. Биографиите им са легендарни, стотици произведения са посветени на оркестъра и солистите. Концертът ще е една от кулминациите на фестивала. Очакваме визитата на Диксиленда на Военноморските сили на САЩ в Европа, концертите на харизматичните руски чембалистки от дуета А & А, концерта на ансамбъла на Ромен Лельо и съзвездието на европейски солисти от световна величина с Бранденбургски концерти на Бах през септември, когато фестивалният оркестър Камерата Орфика ще бъде дирижиран от маестро Лоурънс Голан (САЩ).

- А Вашето лято? Имате ли планове и свободно време? Кои са Вашите любими фестивални дестинации?
- В момента, началото на август протича фестивалът и лятната ни академия във Виена - "International Music Academy Orpheus". Тази година честваме 10-годишен юбилей. Имаме гости професори и студенти от 27 държави и над 15 концерта във Виена. След което ще продължа да изследвам партитурите на Паганини сред природата. Наричам и усещам "почивка" времето, когато имам възможност на спокойствие да се отдам на музиката и цигулката. А любимата фестивална дестинация може да е само една - град Варна!

- Какво Ви предстои през новия сезон?
- Предстои много натоварен и интересен концертен сезон. Започваме във Виена на 27 септември нов концертен цикъл - "Concert Spirituel" - където ще съм солист и диригент на Виенския камерен оркестър. В рамките на сезона предстоят концерти в Италия, Австрия, Испания, Китай. 

На 26 ноември в Зала 1 на НДК ще представим големия концерт-спектакъл "Между два свята", една езотерична музикално-символична среща, в която мистиката и действителността се преплитат. Сред участниците ще са емблематични музиканти като пианистът Адриан Йотикер и диригентът Кристиян Шулц.

Интервю на Мая Филипова

Пълната програма на ММФ "Варненско лято" 2019 можете да видите в сайта на фестивала: www.varnasummerfest.org.
Цените на билетите за концертите са от 5 и от 20 лв. със специална цена за учащи се и пенсионери - 2 лв.

Билети за събитията от програмата на ММФ "Варненско лято" 2019: за концертите - на касите на ФКЦ и онлайн на за "Опера в Летния театър" - на касите на Летен театър, Опера Варна и онлайн. Продажба на билети в деня на събитията - на място преди събитието.
ММФ "Варненско лято" е първият български фестивал, основан е през 1926 г. Член е на Европейската асоциация на фестивалите, носител на лейбъла на ЕФФЕ ("Европа за фестивалите, фестивалите за Европа") за 2019-2020 и лауреат на ЕФФЕ за наградите на ЕФФЕ 2019-2020.

Коментирай 16

1/1

Още ВИДЕО

Изумителният магьосник Старбой Айвън с номинация за Наградата за Полет в изкуството "Стоян Камбарев"

Двукратният носител на мемориалната купа "Мистър Сенко" мечтае за световни сцени

Шедьовърът на Джонатан Глейзър "Зона на интерес" тръгва по кината от днес

"Зона на интерес" е може би най-впечатляващият филм за Холокоста от началото на века

Откриха в Патагония най-ранните датирани пещерни рисунки в Южна Америка

Аржентинските и чилийските археолози са открили 895 рисунки отпреди 8200 години в пещерата Хуенул 1 - скално убежище с площ 630 квадратни метра

След два разпродадени спектакъла: LORD OF THE DANCE обявяват трето шоу в София през май

На 19 май световноизвестните танцьори ще зарадват и феновете си във Варна

Топ-инфлуенсърът и писател Изабел Овчарова-Изи е номинирана за Наградата за полет в изкуството

Изи пише книги, има близо милион последователи в социалните мрежи и мечтае да прави хората щастливи

One Dance стартира с наелектрезиращия Rave Lucid – зрелищен трибют към рейв културата

Спектакълът носи енергията на парижки нощен клуб, а хаус музиката, дискотечното осветление и експресивността на десетимата танцьори се миксират в високочестотната магия на танца електро денс

Виж всички

Календар