IN MEMORIAM
Почина попарт скулпторът Клас Олденбург
Той е познат с монументалните си скулптури с форма на предмети от ежедневието - щипка за пране, игла с конец, кегли, огромен бинокъл, наръфана ябълка, обърната фунийка сладолед, хамбургери
Редактор : / 1679 Прочита 0 Коментара
Клас Олденбург позира с една от скулптурите си, която представлява изтискана тубичка от паста за зъби, Ню Йорк, 70-те (Снимка: Getty Images)Американският попарт скулптор от шведски произход Клас Олденбург почина на 92 години, съобщиха АФП и ДПА, цитирани от БТА.
Той е познат с монументалните си скулптури с форма на предмети от ежедневието - щипка за пране, игла с конец, кегли, огромен бинокъл, наръфана ябълка, обърната фунийка сладолед, хамбургери.
"Spoonbridge and cherry" в Minneapolis Sculpture Gardens (Снимка: Getty Images)
"Възстановяваше се от падане и почина в дома си, в студиото в Ню Йорк", казаха от галерията Пейс. Основателят й Арн Глимчър нарече Олденбург "един от най-радикалните артисти на 20-и век . . . променил естеството на скултурата".
Произведенията на Орденбург често са на обществени места, край тях минават хиляди хора.
Червило върху вериги на танк - скулптура, изложена в кампуса на Йейлския университет в края на 60-те години на миналия век, предизвиква сензация и се превръща в символ на противниците на американската война във Виетнам.
Една от популярните скулптури на Олденбург в Ню Йорк Сити (Снимка: Getty Images)
През 1976 г. във Филаделфия е изложена щипка за дрехи, която отбелязва 200-годишнината от обявяването на американската независимост.
От 70-те години на миналия век Олденбург работи заедно със съпругата си Куши ван Бруген, която умира през 2009 г.
Една от популярните скулптури на Олденбург в Ню Йорк Сити (Снимка: Getty Images)
"Аз съм за изкуство, което се занимава с ежедневните проблеми и все пак излиза победител. Аз съм за изкуство, което подражава на човешкото, което е комично, ако е необходимо, или жестоко, или каквото е необходимо", пише той в манифеста си от 1961 г.
За огромния бинокъл пред сграда във Венеция изкуствоведът Кристофър Найт казва: "Биноклите са средство, направено от човека, за да надхвърли границите на обикновеното човешко зрение - това е доста добро описание на най-добрите монументални скулптури на Олденбург."
Олденбург по време на пърформанс в Ню Йорк, 1965 г. (Снимка: Getty Images)
Олденбург започва да твори в Ню Йорк в края на 50-те години на 20-и век, когато абстрактният експресионизъм се е изчерпил, а светът на изкуството е в очакване на следващото голямо течение. За него е време за изкуство, което не стои само в галерия или музей. Много от творбите му обаче се озовават в най-престижни музеи, като центъра "Жорж Помпиду" в Париж или галерия "Тейт" в Лондон. Той оставя в наследство и много скултури на обществени места.
"В допълнение към неразривната му роля в развитието на попарта, той промени самата природа на скулптурата ... и влиянието му може да се види и до днес", добавя Арт Глимчър.
Олденбург е известен като скулптор, майстор и провокатор през цялата си кариера. В ранните си години говори за създаването на паметници, които ще имат "ненадмината необуздана, интензивна, сатанинска вулгарност и все пак ще бъдат изкуство". Някои от произведенията му предизвикват пренебрежение като огромни шеги с изкуството, но вече има признание, че е преобърнал традиционните представи за това какво може да представлява един паметник.
Изложби на Клас Олденбург са представяни в Музея на модерното изкуство и музея "Уитни" в Ню Йорк, както и в музея "Гугенхайм" в Билбао.