КУЛТУРА И ПАНДЕМИЯ
Неволята научи мениджърите на културни институции да достигат до публиката през пандемията
Нетърпеливи да привлекат публиката си и приходите от нея, мениджърите на лондонския Музей на дизайна не се стърпяха да изчакат още няколко седмици до деня на разрешението да отворят врати и пуснаха виртуален магазин за (не се шегуваме) хранителни стоки
Редактор : / 596 Прочита 0 Коментара
Снимка: iStock by Getty ImagesКогато преди повече от година светът се изправи пред небивало от десетилетия затваряне на социалния, културен и икономически живот, хората веднага се обърнаха към виртуалния свят за заместители на нормалното всекидневие.
Различни поколения от разделени от пандемията семейства се научиха да използват съвременните технологии, за да разговарят и да се виждат, домовете се превърнаха в работни офиси и класни стаи, зали за конференции и съвещания.
Когато гладът за култура и социално общуване се изостри драстично след няколко месеца локдаун и когато творците започнаха да остават без препитание, мениджърите на културни институции също се пренастроиха и започнаха да предлагат онлайн посещения на театрални постановки, изложби, концертни изпълнения. Но времето минаваше, пандемията си остана и това накара множество дейни мениджъри и творци да залагат на иновативни начини да привличат публиката във виртуалните си нови светове.
Нетърпеливи да привлекат публиката си и приходите от нея, мениджърите на лондонския Музей на дизайна не се стърпяха да изчакат още няколко седмици до деня на разрешението да отворят врати и пуснаха виртуален магазин за хранителни стоки през април. Тогава вече мерките за търговските обекти във Великобритания бяха разхлабени, но оставаше време до датата за свободно посещение на културните институти в средата на май. Затова от управата на музея започнаха да продават хранителни стоки в дизайнерски опаковки, изработени от известни или налагащи се имена.
Така желаещите получиха възможност да се сдобият с органична италианска паста в дизайнерската опаковка на Холи Уорбъртън за 1,40 британски лири, с емблематичната за пандемията стока - тоалетна хартия, в уникална опаковка за 0,50 британски лири от една от ярките чернокожи представителки на модерния британски дизайн Михаела Иърууд-Дан, с опаковка от един литър на препарат за измиване на съдове по дизайн на Джеси Уорби за 2 британски лири или с бутилка от 700 милилитра джин "Бомбай сафайър" с етикет, създаден от Ръс Мърфи, известен като РЪФМЪРСИ. Интересът на почитателите на модерното изкуство беше голям и продуктите в супермаркета бързо се разпродадоха, а музеят вече може да бъде посещаван физически, с предварително запазени онлайн билети.
Нестандартно подходиха и от управата на кралската галерия "Маурицхойс" в Хага, Нидерландия. Музеят не е голям, но притежава една от най-богатите и бляскави колекции от творби на холандски майстори от 18 век. "Маурицхойс" е домът на "Момичето с перлената обеца" на Йоханес Вермеер ван Делфт, на "Урок по анатомия на д-р Николас Тюлп" на Рембранд и други прочути платна.
Почитатели на холандското и фламандското изкуство от 18 век могат не просто да разгледат виртуално експозицията на музея, но да се включат и в "ароматна" обиколка на галерията. На цена от 20 евро хора от цял свят могат да си купят билет за виртуалната изложба "Аромати в цвят" ("Fleeting - Scents in Colour"), който идва в пакет с комплект от мостри на аромати по пощата. Снабдени с флакончетата с подходящи миризми, те вече могат да се включат във виртуалната изложба, водени от кулинарния журналист Йоел Брукаерт и кураторката Ариане ван Сюхтелен.
Тази изложба е подготвена и се показва още от 2019 г., уточняват за БТА от пресслужбата на музея. Тъй като заради ограниченията на пандемията музеят няма да отвори врати преди края на август тази година, тя вече е достъпна и онлайн. Към началото на май вече бяха продадени онлайн около 800 билета в комплект с флакони с "ароматите" на творбите. Най-многобройни са клиентите от Нидерландия, които са купили 71 на сто от онлайн комплектите, следвани от американците - общо 64 поръчки и германците - 48 поръчки. Другите клиенти са от Белгия, Великобритания, Канада, Ирландия, Испания, Португалия, ОАЕ, Швейцария, Чехия, Естония, Исландия, Италия, Полша, Швеция и Тайван. Засега няма клиенти от България, казаха от пресслужбата на музея в Хага.
Иновации във виртуалния досег с изкуството предлагат и в Германия
Федералната столица Берлин е европейски център на културата, новаторството и творчеството от десетилетия. Културната сцена пострада много по време на пандемията, но и получи подкрепа от цялото общество, коментираха за БТА от организацията за туризъм и конгресни събития на Берлин. Оттам дадоха и примери за иновативни виртуални проекти, които улесняват достъпа на обществеността до събития във време на ограничения.
Всяка пролет около 50 галерии в Берлин канят млади и утвърдени артисти и посрещат и много посетители от цял свят. Уикендът на галериите в германската столица е частна инициатива на берлинските културни институти от 2005 година и вече е очаквана дата в културния календар. Заради пандемията уикендът на галериите тази година се проведе от 30 април до 2 май и онлайн на платформата www.gallery-weekend-berlin.de.
Платформата Journee се появява в резултат на пандемията през 2020 г. След два месеца на активна работа и редизайн на класическите начини на дигитална комуникация и визуализация се появява новата социална медия, която дава възможност за използване при пълен капацитет на виртуалната комуникация, включително и в триизмерна среда за всеки потребител, независимо от електронното устройство, което използва чрез облак, в който съществуват виртуалните светове. Така лабораторията за технологични иновации waltzbinaire.com дава възможност на различни проекти да се представят виртуално пред публика от цял свят.