Румънската фабрика за теракотни плочки и кахлени печки в град Медиаш в Трансилвания е една от най-старите в страната и последната от този вид.
Основана през далечната 1906 г. от саксонеца Юлиус Греф, тя сменя няколко собственика, включително румънската държава, и успява да оцелее при две световни войни.
Не губи и битката със съвременните отоплителни системи, въпреки че работниците в нея днес наброяват едва 15 души.
Пандемията от КОВИД-19 дори съживява бизнеса, тъй като през този период румънците масово започват да купуват стари къщи в провинцията и да ги реставрират. А традиционните кахлени печки често присъстват в този декор.
"Изработката на една печка отнема между шест и осем седмици, защото отделните елементи съхнат по естествен начин. След пресоване изделието остава 3-4 дни в цеха за оформяне, почиства се от излишния материал, изправя се и се изнася в помещение, където остава, докато изсъхне.
След това се спуска в пещта и се изпича при 950-1000 градуса. Не можем да се мерим с големите фабрики, но се гордеем със своята уникалност. Използваме оригиналните рецепта и оборудване, като от едно време", споделя за БТА директорът на фабриката Раду Джордже.
Една кахлена печка тежи около 300 кг и има живот 50 години. От 1906 г. до днес всяка плочка се отлива, пресова, глазира и рисува на ръка. Моделите, които се предлагат са най-малко 300.
Някога изборът на плочките отразявал социалния и икономически статус на собственика.
Дизайните варирали от религиозни мотиви до флорални, растителни или звездни. Днес са много по-разнообразни, защото сред членовете на екипа има скулптори и художници, завършили Националния университет по изкуства в Букурещ.
Днес, повече от всякога, независимата журналистика има нужда от вас. В мисията си да предоставяме обективни, достоверни и навременни новини разчитаме на вашата подкрепа.
Ако вярвате в правото си на обективна информация, подкрепете ни.
Вашето дарение от всякакъв размер и по всяко време означава много за нас.
Скъпи читатели,
Днес. повече от всякога. независимата журналистика има нужда от вас.
В мисията си да предоставяме обективни, достоверни и навременни новини разчитаме на вашата
подкрепа.
Ако вярвате в правото си на обективна информация, подкрепете ни.
Музеят "Бойманс - Ван Бьонинген" в Ротердам не коментира кой ще носи отговорност за щетите по картината "Grey, Orange on Maroon, No. 8" от 1960 г. на абстрактния експресионист
Основа на изложбата дават разказите за обществените и екологични комитети и движения в края на 80-те и началото на 90-те години в България, които представляват форми на спонтанно и публично гражданско обединяване
"Всяка завладяваща композиция съчетава планини, джунгли, реки и дива природа, създавайки сцени, които едновременно са познати и като дошли от вълшебен сън", казва Нийл Райт в My Modern Met