ТЪРСЕНИЯ
Националната галерия и a/political представят изложбата ИЗТОК /ЗАПАД на Андрей Молодкин и Сантяго Сиера
Събитието е от 26 ноември 2024 до 16 февруари 2025 в Квадрат 500
Редактор : / 43 Прочита 0 Коментара
Андрей Молодкин (Източник: Квадрат 500)Националната галерия и a/political представят изложбата ИЗТОК /ЗАПАД на Андрей Молодкин и Сантяго Сиера от 26 ноември 2024 до 16 февруари 2025
Откриване: 26 ноември, вторник, 18.00 - 20.00 часа, Квадрат 500, пл. " Св. Александър Невски", ул. "19-ти февруари" 1
В изложбата "ИЗТОК - ЗАПАД" Андрей Молодкин и Сантяго Сиера са обединени от активната си политическа позиция и острите въпроси, които задават към днешната демокрация. И двамата художници са широко известни със сериозни провокации срещу общественото и политическо статукво днес, чрез творби, понякога носещи рискове за самите автори.
Андрей Молодкин "Демокрация" (Източник: Квадрат 500)
Андрей Молодкин представя поредици от скици с химикалка върху хартия, посветени на едни от най-известните политически затворници на нашето време - Джулиан Асанж и Алексей Навални, починал през февруари тази година в затвор в Русия.
Създадени през последните две години, работите директно и безкомпромисно визират съдбата на героите си. Портретите на Асанж - австралийския журналист, интернет-активист и създател на Wikileaks - са от времето, когато по искане от САЩ той се намира в затвор в Лондон за даване на публичност на военна информация.
Кулминацията на серията настъпва в "Дата на освобождаване" (май 2024) - в голямоформатния портрет мястото на датата е оставено празно с надеждата, че самият Асанж ще завърши работата, когато бъде освободен. Така и става - Асанж лично вписва датата - 24 юни 2024.
През февруари тази година Молодкин публично обявява, че като художествен жест в подкрепа на Джулиан Асанж и на свободата на изразяване и достъп до информация взима за "заложници" произведения на изкуството, включително на Рембранд и Пикасо, на стойност 45 000 000 долара и заплашва да ги унищожи в случай на смърт на Асанж в затвора, визуализирайки това в творбата "Превключвател на мъртвеца".
Според Молодкин и Сиера съществуването на политически затворници е критичен индикатор за здравето на демократичните институции и отношението им към правата на човека.
"Политически затворници в съвременна Испания" (2018) на Сантяго Сиера - черно-бели снимки с текстовете на политически обвинения срещу политици, активисти, художници и журналисти - е серия, илюстрираща отношението на автора към състоянието на гражданските свободи. Още в годината на създаването си работата е цензурирана и свалена от изложба в Мадрид.
"Ветерани" е тема, към която Сиера се връща нееднократно, представяйки изправени в цял ръст с лице към стената фигури като знак на срама. Композираните така анонимни участници в различни въоръжени сблъсъци са, според автора, елементи от дехуманизиран, агресивен и репресиращ колективен инструмент на властта, независимо от причината, времето и мястото, при които той бива използван - в Германия, Афганистан, Ирак, Великобритания, Косово, Йемен, Сирия, Испания.
Във видеото на Сиера "Водовъртежът" (2023) образите на футболисти от националния отбор на Гамбия се сменят със сцени от полицейски арести на чернокожи младежи, под звуковия съпровод на думите: "Европа е градина... По-голямата част от останалия свят е джунгла...
Градинарите трябва да отидат в джунглата...", произнесени през 2022 от тогавашния европейски комисар за външната политика Жозеп Борел. Пасивността на човешките фигури и цинизмът на аудиофона се сливат с авторската визия спрямо устойчивостта на колониализма и расизма.
Сантяго Сиера (Източник: Квадрат 500)
Творбите на Молодкин с названията "Демокрация", допълнени с уточнения за медията - "окървавени плочи" (2024) или "скулптура от нефт и светлина" (2019) - се характеризират с придобиващия популярност термин "политически минимализъм", възникнал след изложбата "Политическо/Минимално", курирана от Клаус Бизенбах през 2009 с работи на политически ангажирани художници като Феликс Гонзалес-Торес, Моника Бонвичини, Алфредо Жар, Ай Вейвей.
Определението се отнася към произведения с мощно политическо послание, използващи очевидно разпознаваеми символични материали. По мнението на Молодкин, суровият петрол, стоманата, кръвта и капиталът управляват съвременния свят независимо от оформящите ги политически конструкции и реторика.
Политическото изкуство като това на Молодкин и Сиера има особено значение в критични за обществото моменти, като апелира не толкова към естетически ориентирания поглед на зрителя, колкото към цялото общество в стремеж да го извади от навиците и клишетата. Предизвикателно, шокиращо и агресивно, то е задължителен коректив на демокрацията.
*** a/political изследва границите на радикалното познание, опирайки се на принципа на "културния терор". Работейки с артисти и агитатори, колективът дава трибуна на гласове, които се изправят срещу доминиращите концепции на нашето време. a/political функционира чрез интервенции, специални поръчки и колекция от модерно и съвременно изкуство, представяйки политически ангажирани артисти като Джон Хартфилд, Нанси Спиро, Густав Мецгер и Касилс.
БекиХагпана-Шируон, директор a/political
Медиен партньор: БТА / Българска телеграфна агенция
Андрей Молодкин (Източник: Квадрат 500)
За авторите
Андрей Молодкин е считан за един от водещите примери на политическия минимализъм, благодарение на формалния си подход към материала, като използва главно суров петрол, кръв, стомана и химикалка. Чрез работата си той подчертава икономиката като значим субект на символичното, финансовото и културното изграждане на Запада.
(Роден в Буй, Русия, 1966 г.) Живее във Франция. Завършва катедра "Архитектура и промишлен дизайн" в института "Строганов", Москва, през 1992 г. Служи в Съветската армия. Последните самостоятелни изложби включват: Black Horizon, музей BPS22 (2019), Fallout Pattern, Rua Red, Ирландия (2017), Transformer No.M208, Palazzo Ducale, Генуа (2014); Catholic Blood, VOID, Дери, Северна Ирландия (2013);
CRUDE, Katzen Art Center, American University Museum, Вашингтон, О.К. (2013 г.) Liquid Black, Museum Villa Stuck, Мюнхен (2012 г.); CRUDE, Музей за съвременно изкуство Station, Хюстън, Тексас (2011/12 г.), Absolute Return, Музей за модерно изкуство, Сент Етиен (2011/12 г.).
Негови творби са отразявани в издания като Art Forum, Art Press, Third Text, Kh/Zh, New York Times, Village Voice и Independent. През 2009 г. Молодкин представя Русия на 53-ото Венецианско биенале.
Сантяго Сиера е един от най-прогресивните испански художник, които е известен със своите пърформанси и инсталации. Повлиян от формалния език на минималистичните и концептуални арт движения от 60-те и 70-те години на миналия век, работата на Сиера се обръща към йерархиите на властта и класата, които действат в нашето модерно общество и ежедневието.
Работата му често е под формата на ефимерни изпълнения или моменти, които се документират и впоследствие се представят на зрителя в контекст на галерия, създавайки напрежение между временното и постоянното. Творбите му разглеждат екологичните проблеми, социалните неравенства, и често представят хора от маргинализирани общности.
Сантяго Сиера (Източник: Квадрат 500)
Той е роден в Мадрид, Испания през 1966 г. Изучава изящни изкуства в Universidad Complutense в Мадрид и в Университета за изящни изкуства в Хамбург (HFBK) между 1989 и 1991 г., както и в Академията Сан Карлос в Мексико сити между 1995 и 1997 г. Сред последните самостоятелни изложби са El Bebedero, галерия Prometeo, Милано, Италия (2016); Laboratory, Мексико (2015);
Helga de Alvear, Мадрид, Испания (2016); Kunsthalle Tübingen, Германия (2013); Te Tuhi Centre, Нова Зеландия (2013); Reykjavik Art Museum, Исландия (2012); MARCO, Испания (2009); Museu Madre, Италия (2009); CAC Malaga, Испания (2006), Museum Dhondt-Dhaenens, Белгия (2004).
Сиера е участвал и в многобройни групови изложби, сред които Музеят за модерно изкуство, Полша (2016); Националната художествена галерия, Полша (2015); Kunsthalle Dusseldorf (2014); Hamburger Bahnhof - Музей за съвременно изкуство, Берлин (2014) и 55-то Венецианско биенале. Сиера представя Испания на 50-ото Венецианско биенале през 2003 г.