Въведете дума или фраза за търсене и натиснете Enter

Националната галерия и a/political представят изложбата ИЗТОК /ЗАПАД на Андрей Молодкин и Сантяго Сиера

ТЪРСЕНИЯ

Националната галерия и a/political представят изложбата ИЗТОК /ЗАПАД на Андрей Молодкин и Сантяго Сиера

Събитието е от 26 ноември 2024 до 16 февруари 2025 в Квадрат 500

Андрей Молодкин (Източник: Квадрат 500)

Още "Квадрат 500" показва обновена изложба, посветена на Христо Явашев - Кристо

"Квадрат 500" показва обновена изложба, посветена на Христо Явашев - Кристо

Националната галерия и a/political представят изложбата ИЗТОК /ЗАПАД на Андрей Молодкин и Сантяго Сиера от 26 ноември 2024 до 16 февруари 2025

Откриване: 26 ноември, вторник, 18.00 - 20.00 часа, Квадрат 500, пл. " Св. Александър Невски", ул. "19-ти февруари" 1

В изложбата "ИЗТОК - ЗАПАД" Андрей Молодкин и Сантяго Сиера са обединени от активната си политическа позиция и острите въпроси, които задават към днешната демокрация. И двамата художници са широко известни със сериозни провокации срещу общественото и политическо статукво днес, чрез творби, понякога носещи рискове за самите автори.

Андрей Молодкин "Демокрация" (Източник: Квадрат 500)

Андрей Молодкин представя поредици от скици с химикалка върху хартия, посветени на едни от най-известните политически затворници на нашето време - Джулиан Асанж и Алексей Навални, починал през февруари тази година в затвор в Русия.

Създадени през последните две години, работите директно и безкомпромисно визират съдбата на героите си. Портретите на Асанж - австралийския журналист, интернет-активист и създател на Wikileaks - са от времето, когато по искане от САЩ той се намира в затвор в Лондон за даване на публичност на военна информация.

Кулминацията на серията настъпва в "Дата на освобождаване" (май 2024) - в голямоформатния портрет мястото на датата е оставено празно с надеждата, че самият Асанж ще завърши работата, когато бъде освободен. Така и става - Асанж лично вписва датата - 24 юни 2024.

През февруари тази година Молодкин публично обявява, че като художествен жест в подкрепа на Джулиан Асанж и на свободата на изразяване и достъп до информация взима за "заложници" произведения на изкуството, включително на Рембранд и Пикасо, на стойност 45 000 000 долара и заплашва да ги унищожи в случай на смърт на Асанж в затвора, визуализирайки това в творбата "Превключвател на мъртвеца".

Според Молодкин и Сиера съществуването на политически затворници е критичен индикатор за здравето на демократичните институции и отношението им към правата на човека.

"Политически затворници в съвременна Испания" (2018) на Сантяго Сиера - черно-бели снимки с текстовете на политически обвинения срещу политици, активисти, художници и журналисти - е серия, илюстрираща отношението на автора към състоянието на гражданските свободи. Още в годината на създаването си работата е цензурирана и свалена от изложба в Мадрид.

Още Националната галерия "Квадрат 500" получи дарение от Виктор Фрешо

Националната галерия "Квадрат 500" получи дарение от Виктор Фрешо

"Ветерани" е тема, към която Сиера се връща нееднократно, представяйки изправени в цял ръст с лице към стената фигури като знак на срама. Композираните така анонимни участници в различни въоръжени сблъсъци са, според автора, елементи от дехуманизиран, агресивен и репресиращ колективен инструмент на властта, независимо от причината, времето и мястото, при които той бива използван - в Германия, Афганистан, Ирак, Великобритания, Косово, Йемен, Сирия, Испания.

Във видеото на Сиера "Водовъртежът" (2023) образите на футболисти от националния отбор на Гамбия се сменят със сцени от полицейски арести на чернокожи младежи, под звуковия съпровод на думите: "Европа е градина... По-голямата част от останалия свят е джунгла...

Градинарите трябва да отидат в джунглата...", произнесени през 2022 от тогавашния европейски комисар за външната политика Жозеп Борел. Пасивността на човешките фигури и цинизмът на аудиофона се сливат с авторската визия спрямо устойчивостта на колониализма и расизма.

Сантяго Сиера (Източник: Квадрат 500)

Творбите на Молодкин с названията "Демокрация", допълнени с уточнения за медията - "окървавени плочи" (2024) или "скулптура от нефт и светлина" (2019) - се характеризират с придобиващия популярност термин "политически минимализъм", възникнал след изложбата "Политическо/Минимално", курирана от Клаус Бизенбах през 2009 с работи на политически ангажирани художници като Феликс Гонзалес-Торес, Моника Бонвичини, Алфредо Жар, Ай Вейвей.

Определението се отнася към произведения с мощно политическо послание, използващи очевидно разпознаваеми символични материали. По мнението на Молодкин, суровият петрол, стоманата, кръвта и капиталът управляват съвременния свят независимо от оформящите ги политически конструкции и реторика.

Политическото изкуство като това на Молодкин и Сиера има особено значение в критични за обществото моменти, като апелира не толкова към естетически ориентирания поглед на зрителя, колкото към цялото общество в стремеж да го извади от навиците и клишетата. Предизвикателно, шокиращо и агресивно, то е задължителен коректив на демокрацията.

Още Японският илюстратор Хиро Камигаки представя "Лабиринтът на София" в Квадрат 500

Японският илюстратор Хиро Камигаки представя "Лабиринтът на София" в Квадрат 500

*** a/political изследва границите на радикалното познание, опирайки се на принципа на "културния терор". Работейки с артисти и агитатори, колективът дава трибуна на гласове, които се изправят срещу доминиращите концепции на нашето време. a/political функционира чрез интервенции, специални поръчки и колекция от модерно и съвременно изкуство, представяйки политически ангажирани артисти като Джон Хартфилд, Нанси Спиро, Густав Мецгер и Касилс.

БекиХагпана-Шируон, директор a/political

Медиен партньор: БТА / Българска телеграфна агенция

Андрей Молодкин (Източник: Квадрат 500)

За авторите

Андрей Молодкин е считан за един от водещите примери на политическия минимализъм, благодарение на формалния си подход към материала, като използва главно суров петрол, кръв, стомана и химикалка. Чрез работата си той подчертава икономиката като значим субект на символичното, финансовото и културното изграждане на Запада.

(Роден в Буй, Русия, 1966 г.) Живее във Франция. Завършва катедра "Архитектура и промишлен дизайн" в института "Строганов", Москва, през 1992 г. Служи в Съветската армия. Последните самостоятелни изложби включват: Black Horizon, музей BPS22 (2019), Fallout Pattern, Rua Red, Ирландия (2017), Transformer No.M208, Palazzo Ducale, Генуа (2014); Catholic Blood, VOID, Дери, Северна Ирландия (2013);

CRUDE, Katzen Art Center, American University Museum, Вашингтон, О.К. (2013 г.) Liquid Black, Museum Villa Stuck, Мюнхен (2012 г.); CRUDE, Музей за съвременно изкуство Station, Хюстън, Тексас (2011/12 г.), Absolute Return, Музей за модерно изкуство, Сент Етиен (2011/12 г.).

Негови творби са отразявани в издания като Art Forum, Art Press, Third Text, Kh/Zh, New York Times, Village Voice и Independent. През 2009 г. Молодкин представя Русия на 53-ото Венецианско биенале.

Още Японският илюстратор Хиро Камигаки представя "Лабиринтът на София" в Квадрат 500

Японският илюстратор Хиро Камигаки представя "Лабиринтът на София" в Квадрат 500

Сантяго Сиера е един от най-прогресивните испански художник, които е известен със своите пърформанси и инсталации. Повлиян от формалния език на минималистичните и концептуални арт движения от 60-те и 70-те години на миналия век, работата на Сиера се обръща към йерархиите на властта и класата, които действат в нашето модерно общество и ежедневието.

Работата му често е под формата на ефимерни изпълнения или моменти, които се документират и впоследствие се представят на зрителя в контекст на галерия, създавайки напрежение между временното и постоянното. Творбите му разглеждат екологичните проблеми, социалните неравенства, и често представят хора от маргинализирани общности.

Сантяго Сиера (Източник: Квадрат 500)

Той е роден в Мадрид, Испания през 1966 г. Изучава изящни изкуства в Universidad Complutense в Мадрид и в Университета за изящни изкуства в Хамбург (HFBK) между 1989 и 1991 г., както и в Академията Сан Карлос в Мексико сити между 1995 и 1997 г. Сред последните самостоятелни изложби са El Bebedero, галерия Prometeo, Милано, Италия (2016); Laboratory, Мексико (2015);

Helga de Alvear, Мадрид, Испания (2016); Kunsthalle Tübingen, Германия (2013); Te Tuhi Centre, Нова Зеландия (2013); Reykjavik Art Museum, Исландия (2012); MARCO, Испания (2009); Museu Madre, Италия (2009); CAC Malaga, Испания (2006), Museum Dhondt-Dhaenens, Белгия (2004).

Сиера е участвал и в многобройни групови изложби, сред които Музеят за модерно изкуство, Полша (2016); Националната художествена галерия, Полша (2015); Kunsthalle Dusseldorf (2014); Hamburger Bahnhof - Музей за съвременно изкуство, Берлин (2014) и 55-то Венецианско биенале. Сиера представя Испания на 50-ото Венецианско биенале през 2003 г.

Още Дуото Полин Бодри/ Ренате Лоренц с "Тихи речи" в Галерия "Структура"

Дуото Полин Бодри/ Ренате Лоренц с "Тихи речи" в Галерия "Структура"

Още "Защо в море от информация давиш се от тишината" - сетивен онлайн пърформанс на Георги Налджиев

"Защо в море от информация давиш се от тишината" - сетивен онлайн пърформанс на Георги Налджиев

Още Време за размисъл с "Книгата за политиката"

Време за размисъл с "Книгата за политиката"

Още „Драма и политика“  в третото издание на New Stages Southeast

„Драма и политика“ в третото издание на New Stages Southeast

 

 

 

Коментирай0

Календар

Препоръчваме ви

Предприемачът Джъстин Сун, купил творбата "Комик" за 6,2 мнл. долара, изяде банана

Основателят на платформата за криптовалути Трон (Tron) изяде банана в луксозен хотел в Хонконг пред десетки журналисти и инфлуенсъри

"Следвайки пейзажа" с участието на проф. Добри Добрев, Милко Божков и Мими Добрева

Откриването на изложбата е на 3 декември от 18.00 ч. в Галерия "Арте"

Момиче на 12 години се натъкна на 3500-годишен египетски амулет в Израел

Артефактът, оформен като бръмбар скарабей, има сложни резби, включително два скорпиона, изобразени от глава до опашка - символ, свързан с египетската богиня Серкет, почитана за закрилница на бременните жени

Вижте юбилейна изложба на Иван Велчев-Йово

Изложбата е до 13 декември 2024 в СБХ - Шипка 6, зала 1В

Би ли поверил човек на "ИИ Исус" най-съкровените си мисли и проблеми?

Аватар на Исус с изкуствен интелект тества вярата на човека в машините и божественото в арт проект

Ремонтът на катедралата "Нотр Дам" продължава след официалното й откриване след пожара

Докато вътрешността ще бъде готова да приеме посетители и вярващи на 8 декември за първи път от 2019 г. насам, скелето в основата на възстановения шпил ще остане до 2025 г. и още три години от източната страна на паметника