ГЕНИИ НА РЕНЕСАНСА
Леонардо не искал да излага на показ неговия "Витрувиански човек"
Ескизът е провокирал много художници, използван е за различни идеи
Редактор : / 10441 Прочита 0 Коментара
Витрувианският човек на Леонардо да Винчи - ескиз с бележките му"Витрувиански човек" наричат известната скица на Леонардо да Винчи, нарисувана от него през 1490 г.
Рисунката се съхранява в "Gallerie dell' Accademia" във Венеция.
Представлява изображение на т.нар. Закон за пропорциите и е основана на описанието на древноримския архитект Витрувий, откъдето идва и името й.
Леонардо съвсем точно е нарисувал онова, което Витрувий описва като закономерност в неговата "De Architectura".
"Автопортрет", 1512 (Илюстрация: Shutterstock)
Скицата на Леонардо е илюстративна комбинация от съобразяване с древния текст и неговите собствени наблюдения върху пропорциите на човешкото тяло.
Лесно се забелязва, че в ескиза присъстват едновременно 16 различни пози, разположени в квадрат и кръг.
Леонардо не искал да излага на показ тази своя рисунка и не гледал на нея като на творба, а по-скоро като на една своебразна научна илюстрация, чрез и за целите на изобразителното изкуство.
В тази връзка трябва да се отбележи, че макар именно скицата на Леонардо "Витрувиански човек" да е станала толкова популярна, колкото и най-прочутата му творба - "Мона Лиза", не само той е рисувал Витрувианския човек.
Много други художници са рисували ескизи по темата.
Според някои изкуствоведи, Леонардо не е първият, експериментирал с молив върху описанието за пропорциите на Витрувий.
През 2012 г. италианският историк Клаудио Старби публикува статия, в която твърди, че е открил аналогично изследване на архитекта Джакомо Андреа де Ферара, съвременник на Леонардо да Винчи.
Той дори подхвърля, че Ферара пръв е рисувал Витруванския човек, а Леонардо е "поправил" скицата му?
Преди да стигне до ескиза, който познаваме, Леонардо нарисувал много и различни мъжки тела, докато достигне до идеалните пропорции, описани от Витрувий.
След него, това изображение е имало стотици и хиляди свои копия - някои от които, меко казано - причудливи.
Във времето насам, "Витрувиански човек" на Леонардо е вдъхновявал и много идеи.
Някои от тях са дръзки и ексцентрични опити за мост между Витрувианеца и съвременния човек.
Ирландският художник Джон Квигли, например, е използвал знаковия образ, за да илюстрира проблема с глобалното затопляне, като нарисува максимално увеличено копие на оригинала, върху ледовете на Северния ледовит океан.
Ескизът на Леонардо е провокирал много художници. По този начин идеята за Закона на пропорциите е репродуцирана стотици и хиляди пъти в различни варианти.
Така или иначе, според изкуствоведите, в реалния живот няма "идеални пропорции", но "Витрувиански човек" на Леонардо е още една илюстрация на естетичните търсения на Ренесанса в посока на Идеала.
Еми МАРИЯНСКА