ЕКСЦЕНТРИЦИ
Концептуалистът Вим Делвоа и неговите татуирани прасета
Ние сме просто машини за производство на изпражнения, казва критикът на консуматорското общество и създател на инсталацията "Клоака"
Редактор : / 5222 Прочита 0 Коментара
Вим Делвоа е белгийски концептуален художник, известен със своите находчиви и често шокиращи произведения на изкуството.
Вим Делвоа по време на работа
Бъдещият неоконцептуалист се ражда през 1965 година в белгийския град Вервик. От детството си Вим обичал да рисува и съвсем резонно през 1983 г. постъпва в Кралската академия за изящни изкуства в Хент. Още тогава у него се поражда желанието да трансформира, да обръща реалносттта с главата надолу. За първи път той показва нарисувани килими през 1986 година на изложбата Chambre d'Ami.
След 1990 г., асистенти и специалисти му помагат да изпълнява голяма част от работите си. Делвоа станал широко популярен и участва във Венецианското биенале, а през 1992 г. прави шокиращ проект за Documenta в Касел - неговата "мозайка, симетричен дисплей от стъклени плочки, върху които са изобразени снимки на собствените му изпражнения.
"Мозайка" 1992
Делвоа често използва физиологическите мотиви. Най-известна е инсталацията "Клоака", която създава през 2000-та година. Това е 12-метрова машина от 6 прозрачни колби, имитиращи храносмилателната система на човека. Няколко пъти в деня агрегатът се захранва с изискани блюда, а той ги превръща в усърдно и методично в изпражнения. Художникът критикува по този начин консуматорското общество и то използвайки едно от най-трудно контролируемите човешки чувства - чувството на отвращение.
"Клоака", 2000
Но художникът неглижира художествените си търсения и казва в интервю: "Никога не съм се стремил да шокирам публиката на всяка цена. В "Клоака" не съм искал да се присмея на определена категория хора или на конкретен човек. Просто гледейки тази инсталация, карам зрителя да се чувства неловко. Ние всички на практика сме машини за производство на изпражнения - всеки от нас. И навярно не сме нищо повече освен това. Затова не трябва да се хранят илюзии, че човекът е нещо повече."
По-късно творческата кариера на Делвоа е белязана от способността му да манипулира предмети.
"Арт Ферма"
Арт-ферма, 2003
През 1992 г. Делвоа започва да татуира кожи на прасета, взети от кланици в Съединените щати, а едва през 1997 г. започва да татуира и живи прасета. Една от визитните картички на художника стават прасета, с изкусно изрисувани розови кожи. Първата му изложба предизвиква негодувание сред защитниците на животните. Но това не смутило Делвоа, защото според него по-хуманно било да превръща в арт обекти тези животни, вместо да отидат в кланицата.
През 2004 г. дори прави ферма за отглеждане на прасета в Китай. Свинете са татуирани с голямо разнообразие от рисунки, включително и банални като черепи и кръстове, както и с декорация от десените за аксесоари на френската модна къща "Луи Витон". Проектите са създадени от Делвоа и неговите трима колеги, които живеят там. В интервю за "АртАзияПасифик", Делвоа описва процеса на татуиране на живо прасе: "Ние го успокояваме, бръснеме го и намазваме кожата му с вазелин." Интересното е, че Делвоа е собственик на свинеферма, но е и практикуващ вегетарианец.
"Готически проекти"
Dump Truck
Делвоа е популярен и със своят "готик" стил. Най-изисканите проекти на Вим Делвоа са вдъхновени от готическото изкуство. Верен на своя стил, художникът прилага естетиката на готическата архитектура към прозаични обекти: скелети на витражи, ескалатори, бетонобъркачки и др. Делвоа обединява тежката и груба сила на съвременните машини с нежната изработка, свързана с готическата архитектура.
Художникът има и друг способ да си поиграе с готиката. Така например, Делвоа "затваря" разпятието в пръстен и го позлатява, а витражите изпълва с библейски сцени.
Twisted Jesus
Twisted Jesus
През 2001 г. с помощта на рентгенолог и няколко приятели, които са намазани с малки количества барий, правят секс по време на рентгенови снимки. След това Делвоа използва тези рентгенови снимки за попълване на готик дограми вместо класическите витражи.
Арт обектите на Делвоа съчетават в себе си на пръв поглед несъвместими неща: красота и отвращение, поетичност и всекидневие, грубичък хумор и тънка социална критика.
Този коктейл зашеметява зрителя и го кара да изпитва цял букет от противоречиви чувства.
Валерия КАЛЧЕВА