Въведете дума или фраза за търсене и натиснете Enter

Графични рисунки от Станчо Веков в неговия "Родопски бележник"

В СЪРЦЕТО НА РОДОПИТЕ

Графични рисунки от Станчо Веков в неговия "Родопски бележник"

Изложбата е от 3 май до 19 май 2023 г. Откриване 3 май 2023, 18.00 в Галерия Дом на архитекта - Варна, ул. "Мусала" 10

Стоян Веков, "Около Бяла черква" (Източник: Галерия Дом на архитекта - Варна)

Още Арт в сърцето на Родопите

Арт в сърцето на Родопите

"РОДОПСКИ БЕЛЕЖНИК е петата ми самостоятелна изложба с графични рисунки. Те са правени по време на туристическа експедиция през лятото на 1973 г., предприета с група мои колеги и приятели, по повод успешното завършване на висшето ни образование.

Бяхме привлечени от необикновената красота на легендарната планина и непокътнатото, все още тогава, архитектурното наследство на Българското Възраждане, което нямахме търпение да видим и проучим на място.

Инициатор за това приключение беше Петър Христов, светла му памет, с когото бяхме в една група в института и останахме приятели докрай. Като опитен турист, родом от Сливен и запален почитател на планините, той изготви маршрут, съобразен с нашите скромни възможности.

Галерия Дом на архитекта - Варна

Тръгваше се от Асеновград, с Асеновата крепост, през курорта Бяла черква и стария Римски път под връх Персенк, Чудните мостове/Ер кюприя и до Широка лъка, където Съюзът на архитектите имаше собствена туристическа база - архитектурен паметник, в която отседнахме.

Следваше Смолян, с кварталите Райково и Устово, бивши села, съхранили традиционната родопска къща от края на 19-ти век и завършваше при село Могилица, с прочутите Агушеви конаци/ малък и голям, истински български замъци, строени в средата на 19-ти век.

Още Документалното кино се завръща в Родопите

Документалното кино се завръща в Родопите

Необичайната красота на Родопите с вековните иглолистни гори и обширни поляни бяха истинско откритие за нас и заедно с архитектурата на специфичната Родопска къща станаха предмет на моите графични бележки, дали наслова на настоящата изложба.

Представени са общо 26 рисунки, от които само две (принт на Църквата в Райково (оригиналът се намира в Йокохама, подарък за мой японски колега) и Камбанария на църквата в Райково (собственост на Пущарови), са показани във втората ми самостоятелна изложба ПЪТ КЪМ ХРАМА/2002, САБ- Варна, с храмове от пет страни и четири вероизповедания.

Твоите любими заглавия в /market.dir.bg

slide 1 to 3 of 50

Макар традиционната българска архитектура да е неизменен предмет на изследване на всички мои пътувания, планината е тази, която ме завладя с цялото си многообразие и специфична красота, с някакво непознато чувство на близост, човешка мяра и благоговение.

От тук и превесът на природата, като обект на изобразяване във всичките й форми, състояния и изгледи: поляни, дървета, гори, пътеки, хълмове и върхове, фиксирани на prima vista, в мигове на съзерцание и в кратките престои между дългите преходи.

"Старият мост, Широка лъка" (Източник: Галерия Дом на архитекта - Варна)

Рисунките обичайно правех с туш и перо, но в случая, предварително избрах четка (китайска с бамбукова дръжка), вместо перо, може би интуитивно, предвид предстоящото потапяне в самото сърце на Родопите - една от най-зелените, и най-гостоприемни български планини, но със сигурност и под влияние на френския художник Фернан Леже (следвал архитектура в Кан), когото открих с графична серия фигуративни композиции, които силно ме впечатляваха с едрото третиране на формата и спонтанността на рисунъка.

Така, на природата са посветени две трети от рисунките, в т. ч. многообразието от дървесни видове, панорамни изгледи, скални феномени и малък зелен цикъл от моя роден край.

Колкото до архитектурата на традиционната Родопска къща, строена обичайно на стръмен терен, като дву- и три-катна, тя е пример за еко-архитектура, много преди днес да говорим за т. нар. зелена архитектура, архитектура в пълен синхрон с околната среда, като форма, мащаб и материали, която грабва с неподправена конструктивна искреност и логична простота на образа."

Доц. д-р арх. Станчо Веков

РОДОПСКИ БЕЛЕЖНИК

ИЗЛОЖБА ГРАФИКА НА СТАНЧО ВЕКОВ
Рисунки - туш и четка/картон

Галерия Дом на архитекта - Варна, ул. "Мусала" 10

от 3 май до 19 май 2023 г. Откриване 3 май 2023, 18.00

Още Фотограф улавя малките вълшебни мигове в природата

Фотограф улавя малките вълшебни мигове в природата

Още Изложението за съвременно изкуство в Париж започна с фокус екология и природа

Изложението за съвременно изкуство в Париж започна с фокус екология и природа

Още "Далеч оттук..." - художникът Димитър Петров изследва любовта към природата

"Далеч оттук..." - художникът Димитър Петров изследва любовта към природата

Още Да спрем войната срещу себе си - Ние сме/бяхме природа от Боряна Венциславова

Да спрем войната срещу себе си - Ние сме/бяхме природа от Боряна Венциславова

 

ИЗБРАНО
Коментирай0

Календар

«Април 2025»
ПВСЧПСН
31123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
2829301234
567891011

Препоръчваме ви

"Изгубен" османски шедьовър, оценяван на около 2 милиона долара, ще бъде продаден на търг

Картината "Приготвяне на кафе" е отдавна изгубена картина на Осман Хамди Бей, вероятно най-почитаната фигура в канона на османската живопис

Акцентът в Галерия Куб - Топлоцентрала този сезон е мащабния проект "Високи гласове"

Основа на изложбата дават разказите за обществените и екологични комитети и движения в края на 80-те и началото на 90-те години в България, които представляват форми на спонтанно и публично гражданско обединяване

Между нож и фалос: Учените пак спорят за Гоблена от Байо

Двама учени водят дебати дали висящата форма изобразява кинжал или 94-ия фалос върху бродерията

Нийл Райт създава ярки сюрреалистични пейзажи като психеделично бягство

"Всяка завладяваща композиция съчетава планини, джунгли, реки и дива природа, създавайки сцени, които едновременно са познати и като дошли от вълшебен сън", казва Нийл Райт в My Modern Met

Древните гръко-римски скулптури са били ароматизирани

Ново проучване позволява да се преразгледа взаимодействието на древната публика с изкуството в по-широк мащаб - "възхищението от статуя е било не само визуално, но и обонятелно преживяване"