Въведете дума или фраза за търсене и натиснете Enter

Руслан Павлов ви потапя в "Магията на киното"

МУЛТИМЕДИЙНИ КОНЦЕРТИ

Руслан Павлов ви потапя в "Магията на киното"

"Във всяка песен съм се старал да измисля нещо оригинално, нещо извън общоприетото звучене. Всяка песен има свое лице", свой жанр, казва известният ни пианист

Насладете се на "Магията на киното на 16 август от 21.00 часа в Театър Римски терми във Варна.

Мултимедийният концерт ще ви потопи във вълнуващите мелодии на филми като "Списъкът на Шиндлер", "Титаник", "Имало едно време на Запад" и много други, но ще бъде много различен от предишния концерт с филмова музика.

Руслан Павлов

Руслан Павлов е роден във Варна, възпитаник на СМУ "Добри Христов" в класа по пиано на Катя Цветкова, по-късно - на Румена Пенкова.

Завършва НМА "Проф. Панчо Владигеров" в класа на проф. Стела Димитрова - Майсторова. По покана на проф. Катрин Викерс продължава обучението си във Висшето училище по музика и сценично изкуство във Франкфурт на Майн, Германия. Работи с професорите Пол Ван - Нес, Оксана Яблонская, Лев Наточенни, Секейра Коста (САЩ), Жермен Муние (Франция), Лазар Берман (Италия), Ирина Еделщайн, Херберт Зайдел, Бернхард Ветц (Германия).

Лауреат на 11 национални и международни конкурси, сред които двукратно на международните конкурси "Албер Русел" и "Музиката и Земята" - София и "Панчо Владигеров" - Шумен. Печели първа награда в раздел "Камерна музика" и в общонационалния конкурс за млади изпълнители "Jugend musiziert" в Германия.

Дебютира като солист на Варненската филхармония на 16-годишна възраст. Следват изяви със Симфоничния оркестър при СМУ "Д. Христов", Академичния симфоничен оркестър при НМА "Проф. Панчо Владигеров", а също така с филхармониите на София, Пловдив и Шумен. Изнася многобройни солови рецитали в България, Гърция и Германия. В репертоара му присъстват творби от всички стилове и епохи. Подчертан афинитет изпитва към музиката на композитори от края на XIX и началото на XX век М. Равел, А. Скрябин, С. Рахманинов, С. Прокофиев, П. Владигеров, Л. Пипков.

От 2014 г. работи като корепетитор и пианист в ТМПЦ - Държавна опера Варна, участва като пианист и аранжор в редица проекти, сред които "Танго с Пиацола", популярните камерни концерти на Сцена Ротонда, мултимедийния концерт "Магията на киното" и др.

- Руслане, заради твоята вдъхновена творческа намеса мултимедийният концерт "Магията на киното" в Театър Римски терми ще бъде различен от предишния концерт с филмова музика, спечелил веднага много почитатели. Как се появи идеята за това надграждане?
- Идеята дойде спонтанно и като резултат от първия ни концерт с филмова музика през април тази година. Един мултимедиен концерт предразполага към разширение на музикалното оформление, а аз и преди това съм участвал в няколко подобни концерта с диригент Христо Павлов. И никога не свиря буквално нотите в този жанр, всеки път подхождам по различен начин и импровизирам в зависимост от контекста. С тази естествена нагласа пристъпих и към обработките на песните в концерта.

- Става дума освен за аранжимент и за обработка на песните...
- Да. Аранжиментът се явява чисто механична преподредба (преписване) на съществуващи ноти и приспособяването им спрямо характеристиките на даден жанр, както и на отделните инструменти. Докато при обработката, освен задължителната подредба на партиите за участващите инструменти, силно е застъпен и елементът на композиция.

Аз също съм внесъл свои идеи, драматургически допълващи замисъла на всяка една от творбите, които ще прозвучат на концерта. Може да се каже, че съм писал обработките лично за всеки от музикантите.

- Много впечатляващо, посочи примери...
- Например включвам цитата като изразно средство. За песента си "Smile" Чаплин е бил вдъхновен от "Тоска" на Пучини, лесно се разпознава онази мелодия, която много наподобява началото на дуета от първо действие на операта. За тази цел използвам цитат.

Служа си и с друго изразно средство - пролога. Пролог има към две от песните ни - "Титаник" и "Твоята любов" от "Имало едно време на запад". В "Титаник" музикантите започват да свирят онова произведение, което наистина е изпълнявал оркестърът на "Титаник", а по-късно мотиви от този пролог се появяват в познатата песен от филма и се вплитат като контрапункт в контекста на инструменталния акомпанимент. Има още много за разказване, но предпочитам да разказват хората от публиката след концерта.

- "Магията на киното" определено те е вдъхновила.
- Във всяка песен съм се старал да измисля нещо оригинално, нещо извън общоприетото звучене. Всяка песен има свое лице, свой жанр. "Живот в розово" на Едит Пиаф е направена в стил танго; "Имало едно време на запад" е издържана в стил Барок, с basso ostinato, постоянен бас. Използвал го е самият Енио Мориконе, един гений, пред когото се прекланям. В музиката му може да се открият всички велики италиански композитори, негови предшественици - от Вивалди до Пучини.

В концерта ще звучи неговата "Nella fantasia", един от хитовете на Сара Брайтман, който ще изпълни на италиански Благовеста Статева. Партията за цигулка, която съм добавил от себе си, както и средната част на песента представляват за мен предмет на особена гордост, тъй като за тях положих по-сериозни усилия и след точно десет редакции те започнаха да се вписват доста добре. Ще я изпълни Марина Винокурова.

Опитал съм се да внеса дори известна шеговитост в концерта, като в някои песни съм вкарал eпизоди от други песни на същия композитор.

- Така концертът придобива все повече характер на ребус за професионалисти. Това специално ли е търсено?
- Не, но нямам нищо против ако нещата изглеждат по този начин. Различният подход, различната интерпретация винаги обогатяват музикалното преживяване както за нас, професионалистите, така и за публиката.

- Тук е моментът да посочим музикантите и певците в "Магията на киното"...
- Ние сме шестима музиканти - аз на пианото, Марина Винокурова - първа цигулка, Аглика Цветкова - втора цигулка; Галина Ледлова - виола, Олена Мошинска - виолончело и Григор Джанев - контрабас и бас китара. А солистите в "Магията на киното" са: Галина Великова, Филипа Руженова, Благовеста Статева и Антоанета Маринова - сопрани; Елеонора Христова, Миглена Страдалска и Боряна Равноустова - алт и Петър Петров - бас.

Песента от филма "Списъкът на Шиндлер" е вододелът между двете части на концерта, като след паузата сме включили само песни за пълния ни ансамбъл. Там съм заложил една музикална асоциация с "Прощална симфония" на Хайдн, която той е написал така, че постепенно музикантите намаляват и накрая остава само един, който свири.

Ние постъпваме тъкмо обратно - първо към мен се присъединява една цигулка и свирим вече тримата, после пристига още един инструменталист, свирим заедно с него ...и така с всяка нова песен се присъединява нов инструмент, докато накрая всички инструменти зазвучават заедно.

- На фона на мултимедията на Свилен Николов...
- Да, в никакъв случай не бива да го пропускаме. Мултимедията прави практически половината концерт или по-добре казано, прави концерта поне двойно по-привлекателен. Не само за слушане, но и за гледане. На широк екран ще се прожектират сцени от филма, чиято песен се изпълнява в конкретния момент. С присъщия си музикален вкус известният баритон, чието "професионално хоби" са дигиталните технологии, включва видеоклипове, които представляват не просто слайдшоу от "замразени" кадри от филми, а пълноценни, авторски видеоклипове, като умело ги синхронизира с драматургичното развитие в музикалната материя на всяка от творбите.

- Обмислили сте всеки детайл от "Магията на киното".
- Да, защото подобно заглавие задължава.

Интервю на Виолета Тончева

Календар

Препоръчваме ви

САМ И - Много къщи. Един човек. Тишина

Документалният спектакъл на Театър Реплика и В/ХОД арт док зона можете да гледате на 14 декември в Център за култура и дебат "Червената къща"

Оркестърът на Класик ФМ радио ще свири музика от компютърни игри и любими филми

Цикълът стартира на 31 януари 2018 с дебютна изява на цигуларя Алекси Кени, носител на "Айвъри Фишър Кариър Грант" за 2016 г.

"Лоши деца" на театър "Реплика" - Кой носи вината?

Спектакълът изследва насилието в училище като болест на обществото

Концертът на Томас Хемпсън в зала “България” се мести на 16 май 2018 година

Причината е заболяване на артиста, съобщават от Софийска филхармония

"За теб" отново в театър "Азарян"

Спектакълът ще се играе на 16 и 30 януари 2018-а

Специалният приз "50 години Фестивал на оперното и балетното изкуство /1967-2017/" отива в Мариинския театър

Гост-солистите от Санкт Петербург - Татяна Ткаченко и Иван Оскорбин бяха удостоени с почетни плакети