ПРЕМИЕРА
Реката на залеза - обредно-ритуална мимодрама - премиера в Театър НАТФИЗ
Спектакълът е на 2,16 и 23 февруари 2021 г., 19.00 ч., Голяма сцена
Редактор : / 794 Прочита 0 Коментара

Премиерата на "Реката на залеза" на Класа на проф. д-р Александър Илиев е на 2,16 и 23 февруари 2021 г., от 19.00 ч., на Голяма сцена, Театър НАТФИЗ. Спектакълът е обредно-ритуална мимодрама по българските обреди и ритуални текстове за Пеперуда, Герман, Сватба, Оплакване; по мотиви от разказа на Габриел Гарсия Маркес "Най-красивият удавник на света", приказката на Николай Райнов "Русалката от синия вир" и стихотворението на Пенчо Славейков "Неразделни".
Сценарият, режисурата и сценографията са на Александър Илиев. Музиката на Николай Иванов - "Ом", а хореографията на обредния цикъл е на доц. д-р Дария Колева. Хореографията на епизоди с контактна импровизация е на ас. Ивайло Димитров, а костюмите са на Боряна Георгиева.
Плакат: Янина Петрова, Фотограф: Теодора Тодорова
В спектакъла участват студенти специалност "Театър на движението - Пантомима", с художествен ръководител проф. д-р Александър Илиев.
Действащи лица и изпълнители:
Стефан, удавникът - Филип Дончев - гост, Велизар Груев
Рада, невестата - Валерия Колева, Ивана, кметицата - Александрина Събева, Ирина, попадията - Катерина Зафирова, Сирма, съблазнителката - Йоана Иванова - гост, Деляна Стоянова Рая, мечтателката - Надежда Илиева Боряна, бунтарката - Десислава Цветкова, Ния, читанката - Ева Калайджиева, Миряна, самовлюбената - Анна Касабова, Златко, попът - д-р Велислав Алтънов - гост, Борил, кметът - Александър Будуров
"Група девойки от село, останало само с кмет и поп от представителите на мъжкия пол, се подготвя за празника. От стара бабина ракла вадят костюми, ритуални предмети, замесват глина за куклата "Герман". Избират една от девойките да бъде "Пеперуда" и я накичват с листа.
Ръководени от кметицата и попадията, те започват ритуала, но откриват, че вейките са нахвърляни върху удавен мъж. С помощта на попа и кмета изваждат удавника на брега. Решават да го погребат по християнски и отърчават до селото за дрехи и обредни предмети. Една от девойките остава да го пази - тя е и избраната да играе "Пеперуда". Ритуалът става реалност, мъртвият мъж замества куклата на Герман.
Проф. д-р Александър Илиев Снимка: (Личен архив)
Спектакълът разкрива феномена на чистата любов. Ритуалът "мъртъв мъж, умрял за дъжд" и целият обреден цикъл разказват за "духовната суша", в която живее съвременното поколение. Представлението има две лица - съвременно и древно. Безусловното и органично поведение е ключът към всички епизоди, в които "магията не действа".
Условно и стилизирано е действието по време на обредите. Там танцът, напяването, наричането, оплакването и ритуалният жест създават друга символна реалност, магическа в своята същност, но истинска като сюблимна проява на личността и общността."
проф. д-р Александър Илиев