Въведете дума или фраза за търсене и натиснете Enter

Симеон Лютаков - един неочакван "Отело"

ГАСТРОЛИ

Симеон Лютаков - един неочакван "Отело"

Гастрол на Варненския драматичен театър на 9 март 2020, 19.00 ч., Народен театър "Иван Вазов"

Симеон Лютаков и Пенко Господинов в сцена от спектакъла "Отело", реж. Племен Марков (Снимка: Варненски драмaтичен театър)

На 9 март в НТ "Иван Вазов" предстои столичната премиера на най-новата постановка на Варненския драматичен театър "Отело".

Режисьор на постановката е Пламен Марков, сценография Мира Каланова, костюми Габриела Кърджилова, музика Петя Диманова, хореография и сценичен бой Камен Иванов, консултант по африкански театър Бистра Окереке.

"Отело" от Шекспир, най-новата постановка на Пламен Марков, в превод на Валери Петров, е част от програмата за 100-годишния юбилей на Варненския драматичен театър през 2021 година. Фактът, че тази, едва трета, постановка в историята на театъра идва почти век след първата на Стоян Бъчваров (1922-1923), прави прочита още по-интересен.

Сцена от спектакъла "Отело", реж. Пламен Марков (Снимка: Варненски драмaтичен театър)

Изследвайки логиката в поведението на героите в подчертано съвременната си трактовка на класическата Шекспирова трагедия, проф. Марков извежда, наред с ревността и предателството, актуалните и днес теми за мигрантството и себеутвърждаването в чужд контекст. Предположението, че мавърът Отело, Яго и Шутът на Отело идват заедно от една чужда страна, преди да се окажат мигранти във Венеция, води до оригинални режисьорски решения и изгражда ново междужанрово пространство, което генерира креативна енергия за разрешаването на конфликта.

Мира Каланова предоставя костюмографията на талантливата си студентка в НАТФИЗ Габриела Кърджилова и оставя за себе си само сценографските задачи. Тя залага на кинетичната сценография и съвременната визия в стил попарт, като фотосите върху сценографските модули са дело на известния със страстта си към фотографията Симеон Лютаков. Харизматичният актьор, създал през последните години интересни образи на театралната сцена, филмовия и телевизионния екран, се превъплъщава и в разкъсвания между ревността, любовта и собствената си идентичност Отело. Мавърът определено е интересен за Симеон Лютаков, доколкото самият той е живял известно време в Африка и има опит в общуването с различни етноси.

Сцена от спектакъла "Отело", реж. Пламен Марков (Снимка: Варненски драмaтичен театър)

Образът на неговата вярна съпруга и невинна жертва Дездемона е поверен на младата Полина Недкова, а коварния злодей Яго, адютант на Отело и двигател на трагичните събития в пиесата, пресъздава познатият от театралната и филмова сцена Пенко Господинов, свързал значителна част от творческия си път с Варненския драматичен театър.

Лейтенант Касио, антипода на Яго, защитават ярките млади варненски актьори Ненчо Костов и Станислав Кондов. Стоян Радев, признат за най-добрия Ричард III, с ИКАР за главна мъжка роля в едноименната шекспирова постановка на Пламен Марков, изгражда образите на венецианския сенатор Брабанцио и неговия брат-близнак Грациано. Участват още: Валентин Митев, Цветина Петрова, Адриан Филипов, Валери Вълчев, Ивайло Иванов, Николай Кенаров, Константин Соколов, Гергана Арнаудова, Пламен Димитров, Бистра Окереке и Реджина Стойчева.

Пламен Марков - режисьор

"Пиесата "Отело" е за свръхзлодея, свръхинтриганта Яго, който преуспява в своите пъклени планове да руши щастието на другите. Какъв прекрасен сюжет за сериал за домакини, за комикс, за антирасистка пропаганда! Но ако авторът е Шекспир, може да става дума и за предателството на индивида към общността, към рода, към семейството, към които принадлежи, но и за отмъщението на тези групи към индивида, който не иска повече да е заложник на своята общност, на нейните ограничаващи уникалната му индивидуалност морал и кодекс от правила. Ако авторът е Шекспир, можем да осъзнаем, че това е страшно, като влакче на ужасите, но може в същото време да е забавно като влакче на ужасите. Че може да е неочаквано и съвсем съвременно, атрактивно в изграждането наново на вечния сюжет отново пред очите на зрителите."

Симеон Лютаков - Отело

"Отело, ех, Отело! Образ под натиска на очакванията, емблематичен, нарицателен - всеки знае историята. Всеки е гледал, чел или чувал за ревнивия мавър, удушената Дездемона и злодея Яго. Задачата, която застана пред мен беше, да освободя Отело от очакванията, да го оставя да изживее любовта, ревността, да бъде уязвим, да бъде автентичен. Това е образ-стихия, който трябва да се ражда всеки път в реално време, само така той може да постигне своя неконтролируем край", разсъждава над своя герой Симеон Лютаков.

Пенко Господинов - Яго

Полина Недкова и Стоян Радев в сцена от спектакъла "Отело", реж. Пламен Марков (Снимка: Варненски драмaтичен театър)

"В Яго се влюбих бързо, именно защото невинаги е лесно да разбереш мотивите му. И се надявам да имам възможност дълго да "живея" с него... Подходът ми към ролята, по принцип, е колкото рационален, толкова и интуитивен. А може би и във всеки от нас живее по един такъв болезнено честолюбив човек, който чака подходящите обстоятелства. Как се извървява на сцената пътят на Яго от достоен човек, за какъвто първоначално всички го смятат, до перфектния злодей? Трудно се извървява. За такова обръщане в живота са необходими доста натрупвания и немалко време. Но сцената изисква концентриран живот, в който обстоятелствата се гонят по петите. В това отношение с режисьорa Пламен Марков много внимавахме да не прескочим определени етапи и да стане неубедително."

Полина Недкова - Дездемона

Сцена от спектакъла "Отело", реж. Пламен Марков (Снимка: Варненски драмaтичен театър)

"Дездемона ми е близка, защото я разбирам. Тя изглежда светъл и чист образ, но в нашия случай носи доста сериозна вина. Според прочита на професор Марков, Дездемона има донякъде Хамлетов проблем с бащата и неговата смърт. Още от самото начало на пиесата тя тръгва с лъжа към бащата, не към съпруга - и тази лъжа поражда чувството за вина. А дали Дездемона на Шекспир живее и в XXI век? О, да. Аз също твърдя, че всичко това ми се е случвало. И не само на мен. Човек може да бъде пометен от любовта, да престане да взима рационални решения, да се довери сляпо, да се радва на всичко около него и докато се радва, торнадото да го помете."

Още

Варненският драматичен театър представя в София най-добрите си постановки

Варненският драматичен театър представя в София най-добрите си постановки

Още

Поставят "Тютюн" на Димитър Димов за 100 годишния юбилей на Варненския театър

Поставят "Тютюн" на Димитър Димов за 100 годишния юбилей на Варненския театър

 

Коментирай 0

Календар

Препоръчваме ви

Световноизвестният режисьор Деклан Донелан поставя "Медея" в Народния театър

Специално за българския спектакъл бе поръчан нов дословен превод на древногръцката трагедия, която допълнително ще бъде адаптирана от авторите на спектакъла

Сава Лолов от Париж в Сфумато с моноспектакъла "Хенри V"

Синът на Димо Лолов и племенник на Татяна Лолова ще играе представлението на 20, 21 и 22 май

Балетът "Нижински" - необикновената история на един гениален танцьор

Премиера на Великденския музикален фестивал - Варна 2024 на 24 април 2024, 19.00, Държавна опера Варна

"Тартюф" на Крис Шарков със софийска премиера в Народния театър

Кой е Тартюф? Измамникът чревоугодник, роден преди 350 години, или наш съвременник?

"П.О.Р.Н.О" с премиера на 30 април в Yalta Art Room

Продуцентска къща "Гръм и Тряс" представя черна комедия от Х. Левин под режисурата на Веселин Петров

Режисьорът Джон Малкович и сценографът Пиер-Франсоа Лимбош проведоха кастинг с трупата на Народния театър

Малкович ще поставя спектакъла "Оръжията и човекът" по пиесата на Нобеловия лауреат Бърнард Шоу