КОМЕНТАР
Невероятното дуо Йоана и Лив или какво е дуенде
Без него в моноспектакъла "Променяне", нямаше как зрителите да усетят онзи вълнуващ водопад от емоции към всичките си сетива
Автор : / 3272 Прочита 1 Коментара

"Големите артисти на Южна Испания, цигани или фламенко, било когато пеят, танцуват или свирят, знаят, че не е възможно да се изрази никакво чувство, ако няма дуенде.
... Мануел Торес, голям андалуски художник, казваше на един певец: "Ти имаш глас, долавяш и стила, но няма да успееш никога, защото ти липсва дуенде."
На премиерата на "Променяне" (Снимка: Здравко Йончев)
...Гьоте, който, когато говори за Паганини, определя дуендето като: "Тайнствена сила, която всеки чувства, но нито един мислител не обяснява."
За великия текст на Федерико Гарсия Лорка "Дуенде" се сетих, след моноспектакъла "Променяне" на Йоана Буковска-Давидова.
Ето това необяснимо "дуенде", най-общо превеждано от испански като "душа", притежава Йоана. Без него нямаше как зрителите да усетят онзи вълнуващ водопад от емоции към всичките си сетива, като в случая.
Още повече, че тя имаше до себе си на сцената великата Лив Улман. Получи се невероятно дуо.
Случките от живота на голямата звезда са преосмислени от българката, която има щастието да играе Жулиета само на 16 години. В центъра на драматургичното повествование е личността на Актрисата.
Зад блясъка на звездата от Холивуд, на световната актриса, се оголват истинското лице на жената, изтерзаната душа на майката, на човека с изпилени нерви, който копнее да има поне един час за себе си и за дъщеря си.
Дотам, че търси уединение и бягство в ... кошче за боклук.
Изкушена от изкусното боравене със словото, самата Йоана е автор на драматизацията: "Това е едно безусловно, безапелационно, спонтанно, съкровено разкриване на Човека, Жената, Майката и Професионалиста с призвание, които седят зад прозвището "Актриса". В "Променяне" ставаш истинска до болка, изразителна по момичешки и озарено-вдъхновяваща по детски", споделя за спектакъла актрисата.
Самата Йоана е изиграла много и различни героини, без никой да познава нейното истинско лице, манипулирано от медиите.
Любопитното е, че спектакълът "Променяне" излиза 18 години след премиерата на емблематичната постановка на театър 199 - "Есенна соната" по Ингмар Бергман, в която Йоана Буковска дебютира като професионална актриса в ролята на Хелена.
Лив Улман пише книгата си "Промяна" почти на възрастта на Йоана, затова и двете имат какво да си "кажат" на сцената под режисурата на Гергана Димитрова. Буковска прочита книгата за пръв път преди 16 години, но едва сега се чувства готова да посегне към нея. Едва сега има смелостта да направи моноспектакъл.
И наистина, резултатът е впечатляващ - запълва цялата сцена.
Сценографията на "Променяне", дело на младите Момчил Алексиев и Никола Налбантов, е уникална и ни потапя в хибрид между театър и кино, който взривява сетивата. Александър Гълъбов и Мартин Луканов от ARV1, са специалистите, изработили специалното приложение "Променяне" за представлението, с което зрителите могат да изживеят допълнителната реалност, добавена към действието на сцената.
Премиерата на "Променяне" (Снимка: Здравко Йончев)
"Обичам да изненадвам себе си, обичам да изненадвам публиката с всяка следваща роля и се опитвам да не правя компромиси с това. Дори с цената да остана без работа. Аз не искам да повтарям ролите си като типажи. Защото това е приемане на статукво - осъзнато избираш да те напъхат в една кутийка, в която много ограничено се използват твоите потенциални творчески възможности на актьор", каза наскоро Йоана в интервю пред Impressio.
И този път актрисата не изневерява на себе си. След борбената Виолета Захариева в "Откраднат живот", тук ни посреща крехката като статуетка Актриса, която се изповядва пред нас.
И ни увлича в завладяващ танц...
Валерия КАЛЧЕВА