Въведете дума или фраза за търсене и натиснете Enter

"Фантастичното дюкянче" - балетна премиера в Старозагорската опера

СЕЗОН 2017/18

"Фантастичното дюкянче" - балетна премиера в Старозагорската опера

Балетният сезон на Държавна опера - Стара Загора се посвещава на 90 години Български професионален балет

"Фантастичното дюкянче", балет от Росини/Респиги/Сн.: Старозагорска опера

На 28 февруари от 19.00 часа на сцената на Държавна опера - Стара Загора ще се състои премиерата на балета "Фантастичното дюкянче" по музика на Джоакино Росини/ Оторино Респиги. Хореографията е на италианската примабалерина, хореограф и педагог Алба Буонанди, а сценографията и костюмите - на световно признатия италиански художник Салваторе Русо. Асистент-хореограф Силвия Томова. В спектакъла участват: цялата балетна трупа на Държавна опера-Стара Загора, деца от Детско-юношеската студия за опера и балет "Маргаритки", представители на хора на Държавна опера-Стара Загора и на Прабългарската школа за оцеляване "Бага-тур".

 История на създаването

"Фантастичното дюкянче" /"La boutique fantasque "/ е едноактен балет с хореография на Леонид Мясин, по либрето на Андре Дерен, един от пионерите на Фавизма в изкуството. Дерен е създател и на декорите и на костюмите за премиерата на балета. Оторино Респиги пише музиката върху клавирни пиеси на Джоакино Росини.

Световната премиера на творбата се е състояла в Лондонския театър "Алхамбра" на 5 юни 1919 година. Изпълнители са били балетистите от трупата на Сергей Дягилев - т.нар. Руски балет.

Мясин разказва как в Рим, за балетния сезон, Респиги донесъл партитурата на "Греховете на старостта" - сборник от 150 песни на Росини - и я връчил на Дягилев. Импресариото я изсвирил на Мясин и Респиги. За стила и декорите на "Фантастичното дюкянче" значително допринесъл и художникът Тулуз Лотрек, а Мясин описва характера на главния герой като "приличащ на Лотрек". Дягилев урежда среща между Мясин и Дерен в Париж, и двамата започват работа над либретото на творбата, която трябвало да бъде представена в марионетния театър на "Рю Бонапарт". Времето на действието било пренесено от 1832 в 1860 год.

Според балетния историк Сирил Бомон, първото представление е било пред публика, състояща се от известни артисти, художници и ценители, които с нетърпение очаквали новия балет. Самият Пикасо е направил скица на Мясин и Лопукова /в главните роли/, в тяхната финална поза. Париж "вижда" " Фантастичното дюкянче" /"La boutique fantasque"/ на Бъдни вечер през 1919 г. от балетната трупа на гениалния антрепреньор Сергей Дягилев. Въпреки напускането на Мясин на Руския балет в началото на януари 1921 г., балетът е поставен през м.май в Prince"s Theatre в Лондон и в Gaite-Lyrique в Париж през 1925 г., както и на турне в Европа през следващите години. Последното представление на трупата на Дягилев е във Виши на 4 август 1929 год., две седмици по-късно великият импресарио умира във Венеция.

Историята на балета според някои наподобява "Куклената фея" на Йозеф Байер - стар немски балет, представен през 1897 г. в Москва от Хозе Мендес и през 1903 г. в Санкт Петербург от Серж и Никола Лега. Други откриват прилика с приказката "Храбрият оловен войник" на Ханс Кристиян Андерсен. Либретото на Мясин се концентрира върху любовната история между две кукли, танцуващи Кан-кан в магазина за играчки, съчетавайки елементи на комедия, национални фолклорни танци и пантомима, от една страна, и класическа хореография - от друга.

Съдържание

Действието се развива във Франция през 1860 г.

Твоите любими заглавия в /market.dir.bg

slide 1 to 3 of 50

Прочут майстор на играчки създава красиви танцуващи кукли за своя вълшебен магазин, които да танцуват пред клиентите на магазина. Отначало играчките забавляват две английски дами и едно американско семейство. Някои от куклите играят тарантела пред гостите, следвани от други кукли, облечени като карти за игра, които пък танцуват мазурка. След това влизат и други кукли, които също танцуват, пристигат и нови клиенти -руско семейство. Специално за тях влизат казашки кукли, които изпълняват традиционен танц, последван от танц на кукли-животни, танц на пуделите.

Малко след това пазачът в магазина представя най-специалните и сложни кукли-играчки, които танцуват кан-кан, бляскаво облечени момче и момиче.Техният танц е толкова очарователен, че американското семейство решава да купи мъжката кукла, а руското семейство купува женската танцуваща кукла. Сделката е направена, парите - платени, а куклите се поставят в отделни кутии. Колекцията от кукли се подрежда за следващия ден.

Настъпва вечерта. През нощта вълшебните кукли оживяват и започват да танцуват отново.Те са разтревожени, че двете танцуващи кан-кан кукли, които са влюбени една в друга, ще бъдат разделени. Замислят заговор, да скрият куклите, преди продавачът да дойде на сутринта.

Когато магазинът отваря на следващия ден и клиентите влизат,за да вземат куклите си - те откриват, че кан-кан танцьорите ги няма. Без да подозират за тайния живот на вълшебните кукли,те обвиняват собственика на магазина и неговия помощник за липсата им. В последвалата врява куклите-танцьори идват на помощ на пазача на магазина, и заедно с казашките кукли атакуват клиентите с техните щикове. Изтикани от магазина клиентите гледат недоумяващо през прозореца как щастливите кукли и пазачът танцуват весело вътре, заедно със събралите се отново двойка кукли-танцьори на кан-кан.

Музиката

Респиги рисува своите музикални образи с надградено въображение върху няколко клавирни пиеси на гениалния шегобиец Росини. Тук почеркът на оркестъра се сменя според великолепната "дантелена" оркестрация на Респиги. Музика за танц, белязана от пластиката, музика, написана с чувство за хумор, с естествената елегантност на фразата, с приближаване към една поетична и приказна материя чрез многобройните вдъхновени детайли в играта с темпо и динамика.

Като едно искрящо шампанско в стилен салон на празнична вечер.

Салваторе Русо, художник/Сн.: Старозагорска опера

"Фантастичното дюкянче" на Алба Буонанди и Салваторе Руссо

Художникът Салваторе Русо и примабалерината и хореограф Алба Буонанди работят не за първи път заедно - в биографиите на изтъкнатите артисти се четат над 10 съвместни авторски балетни продукции. В периода на създаването на балетния спектакъл "Фантастичното дюкянче" , Алба Буонанди и Салваторе Руссо са в непрекъснато взаимодействие - те добре познават своя стил на работа и взаимно се вдъхновяват, като обменят идеи. Двамата единодушно решават като следват оригиналното либрето на Мясин и Респиги, да обогатят историята и да я доразкажат. Подсилват ролята на Магьосника, който превръща куклите в живи хора - дава им сърца, помага на разделените кукли да се съберат отново и историята има своя щастлив финал. Оставят всички действащи лица, но добавят нови персонажи.

Алба Буонанди, Италия/Сн.: Старозагорска опера Алба Буонанди

В техния спектакъл се появява Пулчинела, испанската кукла, появява се бавачката. Добавена е и още музика на Росини - клавирните пиеси "Марш" , "Болеро" и "Тиролски танц" с оркестрация на Бенджамин Бритън. И така балетът "Фантастичното дюкянче" става все по-богат на персонажи и все по-динамичен и много забавен спектакъл. От едноактен балет /около 40 минути/, става в две действия с времетраене около час. Действието в оригиналното либрето се развива в Париж в средата на 19-ти век. Но авторите на новия спектакъл избират периода, когато се е състояло премиерното представяне на балета в Париж - 1919 година. Това е епохата на "нямото кино". Костюмите носят отпечатъка на модата на тези години в облеклата на хората, които се появяват в магазинчето, за да си купят кукли. Използвани са цветовете, характерни за това време - костюмите за кан-кан не са в познатите багри бяло, синьо и червено, а в нюансите на виолетово, лилаво... Сред куклите пък се разпознават типичните персонажи от "немите" филми с емблематичната фигура на героя на Чарли Чаплин с бомбето и бастуна.

Хореографът Алба Буонанди и този път е вярна на своите пристрастия към танцовия театър. Хореографията се опира на класиката, но тя вкарва много повече елементи на пантомимата, на комедия "дел арте", на неокласиката и всички подсилващи въздействието изразни средства на движението, танца, театъра и киното. В спектакъла освен основните балетни герои-кукли, участват персонажи-мимове, много деца и това допълва цялостната хореографска картина.

Коментирай0

Календар

«Април 2025»
ПВСЧПСН
31123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
2829301234
567891011

Препоръчваме ви

Премиера на спектакъла "Канкун" от Жорди Галсеран в I Am Studio

За първи път ще бъде представен на 22 март 2025 г. от 19:30 ч., а следващите дати са 11 и 12 април

Премиерата на спектакъл в "Сфумато", посветен на поезията на Цочо Бояджиев, е днес

"Носталгично дивертименто" e името на спектакъла - сценична адаптация на Маргарита Младенова

Представят премиерно филм за 22-то издание на международния певчески конкурс "Сребърна Янтра"

Филмът ще бъде показан на 10 февруари в читалнята на Регионална библиотека "Петко Р. Славейков" във Велико Търново

Русенският театър подготвя премиерата на "Хора, места и вещи" по пиесата на Дънкан Макмилан

Спектакълът се очаква да бъде представен на сцена в началото на март тази година

Премиера на танцовия спектакъл "Пианото" ще има тази вечер в Зала 2 на НДК

"За нас е изключителна гордост, че именно ние представяме това заглавие на българската аудитория - спектакълът "Пианото", каза Мариана Крънчева - ръководител на балета в Пловдивската опера