ЦВЕТЯ И ПТИЦИ
Малко Бог, малко смърт, малко секс, малко пролет от Любен Домозетски
BLOOM – самостоятелната изложба на автора в Little Bird Place ще бъде с дълго откриване при всички мерки за безопасност на 10.02, сряда, от 17:00 до 21:00 часа
Редактор : / 1259 Прочита 1 Коментара
Розов скорец (Pastor roseus) II, 2021, темпера върху хартия, автор: Любен Домозетски (Снимка: Little Bird Place)Изложбата Bloom в известен смисъл следва същата онази жанрово-идейна линия от първата самостоятелна изложба на Любен Домозетски: това са отново научни илюстрации и експерименти с научната илюстрация.
Но именно в тези експерименти, които са и център на изложбата, сякаш се прокрадва нещо ново, различно от миналогодишните - това е човешкото присъствие. Авторът представя части от себе си, включвайки в тях конкретни реално съществуващи растителни видове, които носят различни послания.
Bloom I, 2021, яйчна темпера върху дърво, автор: Любен Домозетски (Снимка: Little Bird Place)
В тези работи главна линия е връзката човек - природа, една връзка която е неизбежна, вечна, сигурна и здрава, но не винаги осъзната. Човекът е част от природата, той е природа, тя излиза от него. В тези творби това е демонстрирано буквално, но подбраните елементи и човешки части навеждат към размисъл и в други посоки. Човекът има "своя природа".
Той избира колко и дали да я остави да вирее или да я скрива, преправя, контролира, облагородява... Балансът не винаги е лесно постижим. Нашите мисли, чувства, желания, страхове и надежди постоянно ни бутат в една или друга посока, ту по-близо до Бога, ту по-по-далече от него. И в тези творби има малко Бог, има малко смърт, има малко секс, има малко пролет.
Син скален дрозд (MONTICOLA SOLITARIUS), 2021, автор: Любен Домозетски. (Снимка: Little Bird Place)
В тях се изразява идеята за възобновяване, за преходност, за тленност, за интимност. Техническото им изпълнение е стремеж за следване на традициите в средновековното и рененсансово изкуство - използваната повърхност е дъска, преднaзначена за икони, техниката е темперна, отново ползвана в иконописта.
Представянето на тези произведения без научната илюстрация е немислимо, те взаимно се допълват, едното води до другото и обратното. Научните рисунки са сдържани, безукорно следващи установена схема. Сдържаността обаче се пропуква от присъствието на необясними маргинални рисунки, нямащи нищо общо с представените обекти.
GONEPTERYX RHAMNI, темпера върху хартия, автор: Любен Домозетски. (Снимка: Little Bird Place)
В това има някакъв прикрит вътрешен конфликт. Изложбата включва както по-стари работи, така и творби специално мислени и рисувани за настоящия проект и пространство.