ИСТОРИЯ НА МУЗИКАТА
Военните маршове и приспивните трели са в основата на музиката
Изследователите разглеждат и други теории за произхода на музиката, включително че композирането е проява на необходимостта от свързване с обществото, както и че е привлекателен еволюционен бипродукт без реална цел
Редактор : / 549 Прочита 0 Коментара
Снимка: iStock by Getty Images/ Guliver PhotosНе любовта е причина да пеем и да творим симфонии, твърди нова еволюционна теория за произхода на музиката, съобщи електронното издание "МедикълЕкспрес".
Екип антрополози и психолози твърдят в статия в сп."Бихейвиорал енд брейн стадис", че по всяка вероятност музиката се е появила в резултат на необходимостта на определени групи да впечатлят съюзници и врагове, както и на родители да проявят внимание към децата си.
Изследователите разглеждат и други теории за произхода на музиката, включително че композирането е проява на необходимостта от свързване с обществото, както и че е привлекателен еволюционен бипродукт без реална цел, "звуков чийзкейк", както я определи преди време когнитивният психолог Стивън Пинкър.
Най-разпространена е теорията, че също като птиците и хората се опитват да привлекат противоположния пол със с звуци.
Ед Хейгън, еволюционен антрополог от университета на щата Вашингтон и негови колеги от Харвард и университета на Калифорния в Лос Анджелис отбелязват, че ако теорията за произхода на музиката за улесняване на сексуалния подбор е вярна, то мъжете би трябвало да са с по-напреднали музикални умения, а жените - с по-развити селективни способности да слушат, но според изследванията и двата пола имат сходни нива на развитие на двата вида способности.
Според новата теория ключът е в публиката. Животните често използват звуци, за да маркират територията си, да предупредят нашественици и да ги уплашат и има достатъчно доказателства, че това е основна задача и на музиката при хората.
"Ако проучим музиката в традиционните общества, ще видим, че тя се използва постоянно за формиране на политически съюзи", казва Хейгън. Сложни музикални представления от военни танци до военни оркестри се използват, за да покажат сила и да впечатлят външните лица. Хейгън отбелязва, че при много държавни посещения по протокол има изпълнение на национален или военен оркестър. Изследвания сочат, че хората могат да определят доколко музикантите звучат в синхрон и да свържат този показател със силата на общността, която представляват.
Друга специфична аудитория за хората са бебетата и децата.
"Нужно е да инвестираме много в малките, защото човешките бебета се раждат безпомощни и имат нужда от помощта на възрастните във всяко нещо", казва психологът Самюъл Мер, директор на музикалната лаборатория в Харвард. "Родителят или настойникът се нуждае от сигурен начин да даде сигнал на бебето, че за него се грижи някой."
Песента дава на малкото сигнал, че възрастният обръща внимание на нуждите му, пояснява Мер. Когато пее, възрастният не може да говори с други хора. Освен това песента ориентира бебето за мястото, където се намира възрастният.