ЖЕНИ И МУЗИКА
Натали Щуцман дебютира с диригентската палка на нюйоркската опера „Метрополитън“
Родената във Франция оперна певица Натали Щуцман се отказа от четвъртвековната си кариера на контраалт, за да поеме диригентската палка - този път на нюйоркската опера "Метрополитън"
Редактор : / 411 Прочита 0 Коментара
Родената във Франция оперна певица Натали Щуцман се отказа от четвъртвековната си кариера на контраалт, за да поеме диригентската палка - този път на нюйоркската опера "Метрополитън" (Снимка: AP/ БТА)Родената във Франция оперна певица Натали Щуцман се отказа от четвъртвековната си кариера на контраалт, за да поеме диригентската палка - този път на нюйоркската опера "Метрополитън", съобщава АП, цитирана от БТА.
Докато пее на най-големите световни сцени, Натали Щуцман си мисли за...светло пиво.
"В Европа е много обичайно диригентът да получава бира точно зад кулисите. Бях толкова жадна, когато слизах от сцената след представление, че винаги си мечтаех: колко хубаво би било да съм диригент и да получавам по една бира", разказва тя със смях.
Минути след успешния си дебют на подиума на Нюйоркската филхармония през февруари Щутцман имаше бира в ръка още преди да стигне до гримьорната си. "Това е най-хубавата бира в живота - тази, която получаваш като диригент веднага след изпълнението", каза тя.
Щуцман се отказва от четвъртвековната си кариера на контраалт, за да стане диригент. Миналата есен тя пое този пост със Симфоничния оркестър на Атланта, а в петък вечер, ден преди 58-ия си рожден ден, дебютира в "Метрополитън" с нова постановка на "Дон Жуан" от Моцарт. На 28 юли тя ще стане едва втората жена, дирижирала на фестивала "Рихард Вагнер" в Байройт, Германия.
"Като голяма певица тя прави лична интерпретация на познати произведения, но също така може да ги транспонира и върху голяма група музиканти", казва диригентът Саймън Ратъл, един от менторите на Щуцман.
"Натали е толкова пълноценен музикант, че разговорът ни е свързан по-скоро с психологията на работата с оркестри, как да искаш повече, без да ги обезкуражаваш. За мен очакваната ѝ сила е дишането, естественото фразиране и инстинктивното намиране на музикални решения. Тя обаче ме изненадва колко дълбоко може да преосмисли така наречения стандартен репертоар и да го накара да звучи по нов начин, без да преувеличава или насилва", добавя колегата Ратъл.
Дъщеря на музикални родители - сопраното Кристиане Щуцман и баса Кристиан Дюпюи, Натали учи пиано, когато е малка, след това виолончело и фагот. Учи в "Екол дар лирик" към Парижката опера, а през 1985 г. изнася първия си концерт в парижката зала "Плейел".
През 1987 г. печели първа награда на конкурса "Нойе щимен" ("Нови гласове") на фондация "Бертелсман", през 1995 г. дебютира като певица в САЩ на рецитал в театър "Уолтър Рийд" в Линкълн център, а две години по-късно в "Карнеги хол" - във Втората симфония на Малер с Филаделфийския оркестър и Ратъл.
"Тъй като започнах да пея толкова млада, постигнах почти всичките си мечти като певица", казва Щуцман и добавя: "Преодолях максимално границите на този контраалтов глас, изследвах максимално репертоара".
Тя започва да мисли за преминаване към дирижиране в началото на 2000 г. "Исках да опитам, когато все още съм на върха на вокалната си кариера, за да избегна това, някой да каже: "Започна да дирижира, защото вече няма глас", обяснява Щуцман. Тя се обръща към Йорма Панула, финландски диригент и преподавател, който сега е на 92 години.
"Всичко, което той казва, е максимум около две думи на ден - обяснява тя и добавя: "Но тези думи са много важни. Той никога не ви показва как да дирижирате. Така че, на първо място, ако те вземе, той смята, че имаш природен талант. Той взима за ученик само инстинктивен, естествен диригент".
Щуцман основава камерния оркестър "Орфео 55" през 2009 г. и го ръководи по време на десетгодишното му съществуване. През 2021 г. е наета за главен гост-диригент на Филаделфийския оркестър, а миналата есен наследява Робърт Спано като диригент в Атланта, ставайки едва втората жена, оглавявала голям американски оркестър, след Марин Алсоп с Балтиморския симфоничен оркестър в периода 2007-21 г.
Тя ще дирижира и "Вълшебната флейта" на Моцарт в "Метрополитън" от 19 май. От нюйоркската опера смятат, че Щуцман ще стане първият диригент, който ще ръководи две нови продукции в дебютен сезон след Рафаел Кубелик през 1973-74 г.
Диригентката все още пее - под душа и по време на репетиция. "Знам, че гласът ми е в напълно добра форма", казва тя и добавя: "Мислех, че ще намалее, но не е така. Така че е малко предизвикателство, защото понякога усещам, че с удоволствие бих пяла нещо, вместо да го дирижирам".