Въведете дума или фраза за търсене и натиснете Enter

Гениалното откритие "Ефектът на Кулешов"

ГЕНИИ НА КИНОТО

Гениалното откритие "Ефектът на Кулешов"

Може ли монтажът във визуалните изкуства да служи за манипулация?

Лев Кулешов

Един експеримент на руския кинематографист от периода на нямото кино - Лев Кулешов, полага основите на киномонтажа. В какво се състои "Ефектът на Кулешов", и защо велики кинематографисти смятат експеримента за основополагащ фактор на киното. Всъщност, и до днес "ефектът" е движещ фактор на визуалните изкуства.

Още навремето Алфред Хичкок възкликва: "Това е истинско изкуство за производство на идеи!", Сергей Айзенщайн написва теоретичния си труд "Монтажът", а Дзига Вертов произнася дефиницията "Киното е монтаж". В какво се състои гениалното откритие на Кулешов?

В зората на киното, то много прилича на театър. Дори кинорежисьори като Жорж Мелиес снимат от една гледна точка и де факто филмират театър. Това неминуемо се отразява и на изискванията към актьора. За нямото кино важен е преди всичко актьорът, а сцената и интериорът са просто фон на неговата игра.

И ето че един човек променя това схващане, като прави експеримент, който по-късно ще носи името му - "Ефектът на Кулешов". Той коренно ще промени схващането за това кой/кое е основополагащото начало в киното. През далечната 1922 г. Лев Кулешов доказва, че освен актьорът, киното разполага с друг мощен инструмент, който може да произвежда внушения, независимо и "въпреки" актьора. Този инструмент се нарича монтаж.

Как Кулешов доказва това?

Той заснема в крупен план лицето на актьора Иван Мозжухин и редува този един и същи кадър с три отделни изображения - чиния с пареща супа, дете в ковчег и девойка, седнала на диван. Кулешов провежда този експеримент с прожекция пред колеги, които остават изумени как кадърът с лицето на Мозжухин сякаш се преобразява и внушава различни по смисъл емоции, взависимост от това с кое от трите изображения е свързан монтажно. До кадъра с мъртвото дете лицето на актьора изразява мъка и печал, до чинията със супа - желание за ядене, а до девойката - очарование от красотата й.

Всъщност, вижте сами как:

Всички присъстващи на прожекцията били принудени да признаят, че тук актьорската игра не играе никаква роля, тъй кадърът с лицето на Мозжухин е един и същ. Експериментът убедително доказал, че съдържанието на последващия кадър е в състояние коренно да промени смисъла на предишния кадър. Именно това явление било наречено "Ефект на Кулешов". След години в киното идват цветът и звукът, които разширяват неимоверно много възможностите на киноезика, но така или иначе, киното си остава монтаж, който чрез редуването на кадри може да внушава едни, или други идеи - понякога напълно противоположни!..

Използва ли се тази функция на монтажа и днес?

Да, разбира се. Нещо повече: аудиовизуалните средства днес разполагат с огромни технологични възможности за фин монтаж и такова смесване на картина и звук, което да повлияе не само на съзнателно, но и на подсъзнателно ниво.

Това може да се използва за всякакви цели - включително антихуманни, или користни, но най-общо казано - за прокарването на определени идеи от екрана. На това залага не само рекламната индустрия, но и съвременната политика. Аудиовизуалният пиар играе огромна роля както на пазара на продукти и услуги, така и в изборните кампании на отделни партии и политически доктрини и лидери в цял свят.

"Киното е монтаж" се отнася за пълния спектър на аудиовизуални изкуства, а те са мощен фактор за въздействие върху хората и може да се използват за манипулация от недобросъвестни "факири" на монтажа. Видеотехниката, използването на електрониката и ред други нови технологии, спомагат този процес да постигне забележителни резултати за мощно влияние върху цели масиви от хора. И това с право може да бъде наречено манипулация, недобросъвестно използване на гениалното откритие на киното - "Ефектът на Кулешов".

Еми МАРИЯНСКА 

Коментирай 1

Календар

Препоръчваме ви

Германският филм "Учителска стая" спечели наградата LUX за 2024

Той бе номиниран сред още четири заглавия, сред които и "Паднали листа" на финландския режисьор Аки Каурисмаки

Питър Грийнауей снима филм с Дъстин Хофман и Хелън Хънт в Италия

Снимките на неозаглавения филм се провеждат в Лука, Италия. Историята, също написана от Грийнауей, разказва за писател, който се подготвя за смъртта си

Агнешка Холанд започна снимките на филма си, посветен на Франц Кафка

Лентата ще представи живота на един от най-големите писатели в световната литература под формата на мозайка

Новата директорка на "Берлинале" няма да толерира проява на омраза

"Като филмов фестивал трябва да защитим преди всичко пространството, в което творците могат да говорят за работата си" - това каза Триша Тътъл в комисията по култура на германския парламент.

Филмът за Тръмп с Мария Бакалова и "Безсрамните" на Константин Божанов са в официалната селекция в Кан

Номинараната за "Оскар" актриса се превъплъщава в образа на Ивана Тръмп в биографичния филм "Стажантът" на Али Абаси, който е включен в конкурсната програма и ще се съревновава за "Златна палма"

Дейвид Кроненбърг, Франсис Форд Копола и Кирил Серебренников в конкурсната програма в Кан

Видове доброта" (Kinds of Kindness) на Йоргос Лантимос - мистериозното продължение на "Клети създания", отново събира гръцкия режисьор с актрисата Ема Стоун