Въведете дума или фраза за търсене и натиснете Enter

Стефан Мавродиев на 80: Главният герой е публиката

ГОЛЕМИТЕ БЪЛГАРСКИ АКТЬОРИ

Стефан Мавродиев на 80: Главният герой е публиката

"Фокусът в нашата работа е да отнемеш вниманието на хората, да ги забаламосаш, да им вземеш малко акъла, да ги излъжеш и да подмениш с нещо друго истинските неща, които трябва да правиш", разказва актьорът

Стефан Мавродиев (Източник:: Младежки театър "Николай Бинев")

Още

Стефан Мавродиев с награда за цялостно творчество от "Любовта е лудост" (галерия)

Стефан Мавродиев с награда за цялостно творчество от "Любовта е лудост" (галерия)

"Главният герой е публиката. Когато накарам публиката да играе, значи представлението става. Ние, на сцената, и публиката сме едно и също нещо."

Думите са на Стефан Мавродиев в интервю за БТА през 2019 година. Днес актьорът отбелязва своята 80-годишнина.

Какво означава да печелиш публиката без фокуси и кога са позволени фокусите? "Фокусът в нашата работа е да отнемеш вниманието на хората, да ги забаламосаш, да им вземеш малко акъла, да ги излъжеш и да подмениш с нещо друго истинските неща, които трябва да правиш. Това е фокусът - подмяна. Търси се ефектчето", казва актьорът.

2020 г. На фестивала "Любовта е лудост" (Снимка: BulFoto)

ТЕАТЪРЪТ КАТО ПРЕЦЕДЕНТ

"Театърът, и изкуството, като цяло, е прецедент. И актьорите, като цяло, също са прецедент. Всеки един прецедент може да бъде оглеждан от много страни, а това крие в себе си невероятни парадокси и обрати - падения, издигания. Основното, в края на краищата, е, че човек, с каквото и да се занимава, той е тук и сега, и неговият голям проблем идва в момента, в който вече не е нужен. Май винаги идва такъв момент. Накрая си даваш сметка, че, както и да го живееш живота, все нещо е изпуснато и не е това, което е трябвало да бъде. Затова трябва да смениш гледната точка, защото другото те у-б-и-в-а", каза още Мавродиев.

По думите му мечтите на човека за свобода и волеизлияние във всяка една област на живота най-често не отговарят на истината. "Усещането за несвобода може да бъде много глупаво, маниерно и претенциозно, но всеки човек си има доза на удовлетвореност от неговата представа за неговата свобода и реалността... Затова проблемът е в сблъсъка, а този сблъсък е дълбинен", смята той.

2020 г. На фестивала "Любовта е лудост" (Снимка: BulFoto)

ДЕТСТВО В ОПЕРАТА

Още

Трима са носителите на "Аскеер" за цялостен принос - Красимир Спасов, Стефан Мавродиев и Стефан Цанев

Трима са носителите на "Аскеер" за цялостен принос - Красимир Спасов, Стефан Мавродиев и Стефан Цанев

Стефан Мавродиев е роден на 29 декември 1943 г. във Варна в артистично семейство. Баща му е учител и самодеец във Варненския театър, а майка му Филипина Мавродиева е певица, една от основателките на Варненската опера. Кръстен е на дядо му по майчина линия - Стефан.

Детството му преминава в операта - пеел в хора, играел в балета, участвал в спектакли. На 7-годишна възраст Мавро, така го наричат приятелите му, се записва в театралната школа на Алла Герова към пионерския дом във Варна. Там е пленен от магията на сценичното изкуство. "Още тогава разбрах, че същността на актьорската игра си самият ти. Трябва да изследваш себе си, като изпробваш различни преживявания и опит", казва актьорът.

2020 г. На фестивала "Любовта е лудост" (Снимка: BulFoto)

ПЛОВДИВ, САТИРАТА, МЛАДЕЖКИЯ...

През 1967 г. Стефан Мавродиев завършва актьорско майсторство в класа на Методи Андонов, във Висшия институт за театрално изкуство "Кръстьо Сарафов" (ВИТИЗ) (днес Национална академия за театрално и филмово изкуство "Кръстьо Сарафов"). Там негови преподаватели са проф. Стефан Сърчаджиев и Методи Андонов, а състуденти - Стефан Данаилов, Илия Добрев, Марин Янев, Меглена Караламбова, Елена Райнова, Милен Пенев.

2020 г. На фестивала "Любовта е лудост" (Снимка: BulFoto)

След като се дипломира Стефан Мавродиев, заедно с актьорите Цветана Манева, Тодор Колев, Руси Чанев и Илка Зафирова започва работа в Пловдивския драматичен театър "Николай О. Масалитинов", на чиято сцена играе до 1969 г. Годините, прекарани там, той смята за най-щастливите в неговия живот. От 1969 до 1972 г. е на сцената на Сатиричния театър. Ключов момент в актьорската му кариера е 1972 г., когато режисьорът Младен Киселов го кани в трупата на Младежкия театър, в който играе до 1993 г. Бил е и част от трупата на театралната работилница "Сфумато".

В спектакъла "Аз, Фойербах", режисьор Владимир Люцканов (Снимки: Младежки театър "Николай Бинев")

РОЛИТЕ

За Стефан Мавродиев театралната сцена е най-голямата му любов. "Първата роля, с която направих впечатление, беше в дипломния ни спектакъл във ВИТИЗ - "Кавказкият тебеширен кръг". Но ако питате хората, ще си спомнят "Дундо Марое" на сръбския режисьор Белович. Грандиозен спектакъл! Никога няма да забравя и ролите си в "Архангелите не играят флипер", "Параграф 22", "Магия 82", казва Мавродиев.

Сред театралните му роли са Аздак от "Кавказкият тебеширен кръг" и Гали Гай от "Човекът си е човек" от Бертолт Брехт, Циганина от "Суматоха" от Йордан Радичков, Трепльов от "Чайка" и Врешинин от "Три сестри" от Антон Чехов, Дългия от "Архангелите не играят флипер" и Двойниците от "Грешката е вярна" от Дарио Фо, Ланс от "Двамата веронци" и Кратун от "Напразните усилия на Любовта" от Уилям Шекспир, Йосариан от "Параграф 22" по Джоузеф Хелър, Адвоката от "Страшният съд" от Стефан Цанев, Стареца от "Столовете" от Йожен Йонеско.

2020 г. На фестивала "Любовта е лудост" (Снимка: BulFoto)

Зрителите го помнят и от редица филми. Първата му главна роля е във филма "Вечен календар" (1966) на Петър Донев. Играе още в "С дъх на бадеми" (1967), "Шведските крале" (1968), "Осмият" (1969), "Иконостасът" (1969), "Няма нищо по-хубаво от лошото време" (1971), "Козият рог" (1972), "Иван Кондарев" (1974), "Щурец в ухото" (1976), "Служебно положение ординарец" (1978), "Мера според мера" (1981), "24 часа дъжд" (1982), "Последни желания" (1983), "Не знам, не чух, не видях" (1984), "Опасен чар" (1984), "Бащата на яйцето" (1991), "Търкалящи се камъни" (1995).

ЖИВОПИС, ЛИТЕРАТУРА, ИСТОРИЯ, РЕЖИСУРА...

Освен театралното изкуство и киното, Стефан Мавродиев обича живописта, литературата, историята. Изкушава се и от драматургия, режисура и поезия.]

Още

Големият Стефан Мавродиев на среща с почитателите си

Големият Стефан Мавродиев на среща с почитателите си

Прописал стихове още през 70-те години на 20-и век, актьорът твърди, че това е нещо, което е много лично и често пъти му е било като игра, или просто тема за разговор с приятели. Първата му стихосбирка излиза през 1994 г. Четиридесетте стихотворения, събрани в нея, са лични, заглавието е "Стефан Мавродиев".

През 1996 г. излиза книгата му "Ресто", през 2002 г. - "Жена или моя нежна проклетнице" и "59 или буреносният рай", а през 2005 г. - "Животът - тази продънена каца, или да си отвориш чекмеджето".

В спектакъла "Аз, Фойербах", режисьор Владимир Люцканов (Снимки: Младежки театър "Николай Бинев")

Сред постановките, които е режисирал са "Полиция" от Славомир Мрожек, "Емигранти" от Славомир Мрожек, "Вуйчо Ваньо" от А. П. Чехов, "Иванов" от А. П. Чехов. Автор е на либретото на мюзикъла "Йестърдей".

В спектакъла "Аз, Фойербах" - Стефан Мавродиев и Ахмед Юмер - режисьор Владимир Люцканов (Снимки: Младежки театър "Николай Бинев")

ПРИЗНАНИЕ

Стефан Мавродиев е носител на редица отличия. През 1984 г. е удостоен е със званието "Заслужил артист".

На 24 май 2012 г. получава наградата "Аскеер" на театър "Българска армия" - за поддържаща мъжка роля за участието му в "Любов и пари" от Денис Кели на Петър Кауков (Младежки театър).

На 20 май 2013 г. министърът на културата Владимир Пенев връчва на Стефан Мавродиев наградата на Министерството на културата - "Златен век" (звезда).

На 27 март 2014 г. е удостоен с наградата "Икар" на Съюза на артистите в България - за изключителен творчески принос. С наградата "Аскеер" за второстепенна роля Стефан Мавродиев е удостоен на 24 май 2015 г. - за ролята на Гърти в "Кривите огледала" от Дейвид Линдзи-Абер на Ивайло Христов (Младежки театър). На 23 май 2021 г. получава "Аскеер" за цялостен принос.

Още

Стефан Мавродиев чества 75 години с премиерата на "Аз, Фойербах"

Стефан Мавродиев чества 75 години с премиерата на "Аз, Фойербах"

Още

6 години по-късно - Стефан Мавродиев и Марин Янев отново заедно на сцената на Народния

6 години по-късно - Стефан Мавродиев и Марин Янев отново заедно на сцената на Народния

Коментирай 4

Календар

Препоръчваме ви

That's Not All Folks! - или една бизнес история за кино като на кино

"Не можеш да гледаш една мащабна продукция на лаптоп, с ниско качество, със субтитри, които някой е "превел на коляно", с неясни граматически и езиковедски познания. Нещо е сдъвкано и изплюто...", коментират Божидар Илиев и Янаки Дерменджиев

Крис Шарков: Истински съвременен може да бъде човек, който не принадлежи на това време

Театралният режисьор постави на българска сцена пиесата "Заклеваш ли се в децата" по Саломе Льолуш с участието на Весела Бабинова и Владимир Зомбори. Той сподели пред екипа ни, че започва репетиции и по "Елементарните частици" на Уелбек

"Формата на нещата" между необходимостта да обичаме и страха да обичаме

Режисьорката Максима Боева за своята постановка във Варненския театър

Дейвид Гарет: ICONIC е пътуване през времето и историята на музиката

Прочутият цигулар идва за два концерта у нас

Министърът на културата пред Dir.bg: С моя екип направихме първите, но много важни стъпки

Кръстю Кръстев разкрива направеното през мандата му като културен министър и назовава дългосрочните цели на министерството

Режисьорът Никола Бошнаков: "Моят чичо Любен" е доказателство, че за духа окови няма!

"Любо винаги се обличаше в дрехи, така че да е част от експозицията, канеше клошари за по една-две бири, които да са живата част от изложбата заедно с инсталациите с триизмерни фигури и картините", разказва режисьорът за финисажите на художника Любен Стоев