Въведете дума или фраза за търсене и натиснете Enter

Как се построяват криле

СПЕЦИАЛНИ ГОСТИ

Как се построяват криле

Отговорът - в международната групова изложба в Depoo

Участниците в проекта и изложбата "Да построим криле" (Снимка: Жил Угое)

"Летенето" е популярна метафора, която в своите различни проявления допълва, обогатява, разширява, а понякога и превъзхожда представата за физическия първообраз. Например, в контекста на пандемията, в която летенето със самолети спря. Например, в контекста на войната, в която летенето на самолети е въпрос от първостепенно значение.

А "построяването на криле" чрез изкуство работи в ключов режим - за това ние човеците да си върнем отнети територии на човешкото. И да общуваме - за възхита, споделеност и радост от простия факт, че можем да бъдем заедно в едно малко, а всъщност толкова голямо галерийно пространство.

Участниците в проекта и изложбата "Да построим криле" (Снимка: Жил Угое)

Из изложбата "Да построим криле" в Depoo в София (Снимка: Жил Угое)

FlügelBAUEN_BuildingWINGS_да пострим КРИЛЕ_ Vol.2 е продължение на първата групова изложба инициирана от Доротея Розенщок (Dorothea Rosenstock) и Юдит Батлог (Judith Batlogg) състояла се в австрийските Алпи "в плевнята" - арт пространството в Сейнт Геролд (Scheune Lehen, St. Gerold) домакин на което е Ирене Дворак-Доровин (Irene Dworak-Dorowin).

Тогава 10 визуални артисти от района Форалберг и гости участват с авторски творби от различни изобразителни жанрове, но обединени от темата "да пострим КРИЛЕ". А тя, в ситуация на пандемични ограничения очевидно напипва чувствителната зона на надеждата и свободата.

Участниците в проекта и изложбата "Да построим криле" (Снимка: Жил Угое)

Из изложбата "Да построим криле" в Depoo в София (Снимка: Жил Угое)

Из изложбата "Да построим криле" в Depoo в София (Снимка: Жил Угое)

Из изложбата "Да построим криле" в Depoo в София (Снимка: Жил Угое)

Публичният и медиен интерес към проекта далеч надхвърлят границите на района в Австрия, а положителният му емоционален заряд предизвиква огромно социално въздействие. Това естествено провокира инициаторите и участниците в него да обмислят развитието му в платформа за групови изложби на различни локации.

"Да построим криле _ Building Wings" е международен изложбен формат в процес - вдъхновяващ, интерактивен, растящ, в движение, летящ... Да построим криле е модерна интерпретация на мита за Икар. В несигурни времена, когато е трудно да се планира, пътува и лети, това е разказ за Надеждата.

Из изложбата "Да построим криле" в Depoo в София (Снимка: Жил Угое)

Из изложбата "Да построим криле" в Depoo в София (Снимка: Жил Угое)

С този проект, който е много повече от изложбен формат, участниците оставаме свързани един с друг като работим и творим по обща тема. Споделяме творческия процес, общуваме чрез видео разговори или срещи (когато това е възможно), но винаги с Надежда..." казва една от инициаторките, родената в Швейцария Доротея Розенщок в Блуденц, Австрия по повод на първата изложба.

Настоящата групова изложба в пространството на Depoo, курирано от Васко Славков с помощта на Яйцата дизайн студио, е нова изява с интерпретации по темата за авторите, участвали в първото издание в Австрия. Към тях се присъединяват и творци от България, част от които често "прелитат" между двете държави и са активни и на двете арт-сцени. Този художествен BON AIR, съвсем в духа на универсализма от ценности, които интерпретира проекта, увлича и автори от Ажентина / Патагония, Франция и Финландия.

Участниците в проекта и изложбата "Да построим криле" (Снимка: Жил Угое)

Специално за Impressio - двигателите, които задвижват крилете на този проект, Доротея Розенщок и Теди Лихо отговориха на пет въпроса:

- Как можем да летим, когато няма самолети?

Теодор Лихо: По същия добре познат начин за всички живели и преди братя Райт - на крилете на въображението, мечтите, сънищата... И със скорост непозната в материалния ни свят! Нима приказките и митовете не са илюстрации на такива полети?

Доротея Розенщок: Не е задължително да ползваме самолети, за да летим. Можем да пътуваме и да сме свързани и по други начини. Летенето за нас, "строителите на криле" е символ за работа в мрежа и за усещане за връзка един с друг. И разбира се, както казва и Теди, в нашето въображение летенето винаги е възможно!

Из изложбата "Да построим криле" в Depoo в София (Снимка: Жил Угое)

Участниците в проекта и изложбата "Да построим криле" (Снимка: Жил Угое)

- А как можем да летим, когато летят убийствени ракети?

Теодор Лихо: С особенно настървение! Именно поляризирания материален свят има нужда от антидот, дори да ни изглежда на моменти като утопия. Това състояние на противогравитация е жизнено важно сега...

Доротея Розенщок: Принудени сме да летим на друго ниво. Много високо или много ниско. Но нищо не може да ни спре да летим във въображението си. Това е като необходимостта ни да дишаме. Да се чувстваме свързани. Да се чувстваме живи.

Из изложбата "Да построим криле" в Depoo в София (Снимка: Жил Угое)

Из изложбата "Да построим криле" в Depoo в София (Снимка: Жил Угое)

Из изложбата "Да построим криле" в Depoo в София (Снимка: Жил Угое)

Участниците в проекта и изложбата "Да построим криле" (Снимка: Жил Угое)

- Кога изкуството променя човека?

Теодор Лихо: Винаги, но скоростта е индивидуална! Независимо дали си се озовал на този безбрежен остров (оксиморон!) случайно или след дълго и трудно пътуване. Без съществена разлика дали островът е твой или си поканен временно там. Важен е процесът на трансформация.

Метафизиката на изкуството или те докосва мигновено, или твърдиш за по-дълго време, че морковът може да е единствено оранжев. Зависи какъв е багажат ти при това пътуване...

Доротея Розенщок: Според моя опит изкуството е ниво за свързване с други хора, това е начин за общуване с другите и летене.

Из изложбата "Да построим криле" в Depoo в София (Снимка: Жил Угое)

Из изложбата "Да построим криле" в Depoo в София (Снимка: Жил Угое)

Из изложбата "Да построим криле" в Depoo в София (Снимка: Жил Угое)

Из изложбата "Да построим криле" в Depoo в София (Снимка: Жил Угое)

- При какви обстоятелства изкуството е по-силно от войната?

Теодор Лихо: Почти винаги, особено когато става дума за по-далечни социални хоризонти и дълготрайни категории!

Неизбежно се случва, когато си изправен лице в лице със смъртта и разрушението да си задаеш интуитивно въпроса за смисъла на всичко материално. Но именно тогава полетът и виталността на изкуството дават мотивация да продължиш, да откриеш смисъла напред...

Известни са множество произведения създадени в нереалните условия на войната, но заредени с неистова реална енергия за живот.

Доротея Розенщок: Войната унищожава животи, градове, надежди. Но войната не може да унищожи нуждата да се прави изкуство и да се общува и да се свързва с изкуството за онези, които оцелеят.

Из изложбата "Да построим криле" в Depoo в София (Снимка: Жил Угое)

Из изложбата "Да построим криле" в Depoo в София (Снимка: Жил Угое)

Из изложбата "Да построим криле" в Depoo в София (Снимка: Жил Угое)

Из изложбата "Да построим криле" в Depoo в София (Снимка: Жил Угое)

- С какво ще запомните тази международна, междукултурна и междучовешка среща в София?

Теодор Лихо: Настоящата изложба в гостоприемното пространство на Депооо-то е само видимият артефакт от един по-дълъг процес, започнал в полите на австрийските алпи. Диалогът между авторите участници започна с приемането на предизвикателството за участието им. Сегашната среща на живо в София за част от тях е червената точка при събиране на енергии, които неизбежно се обединяват.

Колкото и да са различни творческите подходи на всеки автор, позитивността в споделеното арт пространство и индивидуалните концепции неизбежно е зареждаща. Със сигурност това ще се пренесе и при следващо издание на ателието за строене на крила... Убеден съм.

Доротея Розенщок: Изложбата в галерия Depoo е успех! Но отвъд нея събирането с художници и приятели в София е прилив на енергия!

И винаги от такива събития произлиза нещо нова. Може би не знаем веднага какво точно е, дали е трета изложба на Building Wings на друго място или каквото и да е, но е катализатор за приятелства и по-нататъшни проекти.

Из изложбата "Да построим криле" в Depoo в София (Снимка: Жил Угое)

Из изложбата "Да построим криле" в Depoo в София (Снимка: Жил Угое)

Из изложбата "Да построим криле" в Depoo в София (Снимка: Жил Угое)

Из изложбата "Да построим криле" в Depoo в София (Снимка: Жил Угое)

Из изложбата "Да построим криле" в Depoo в София (Снимка: Жил Угое)

Участниците в проекта и изложбата "Да построим криле" (Снимка: Жил Угое)

Участниците в проекта и изложбата "Да построим криле" (Снимка: Жил Угое)

Изложбата "Да построим криле" може да се види в "Depoo", ул. Врабча 12, София, до 13 юни.

Участниците в изложбата: Anna Rubin (А), Desislava Unger ( BG/А), Dorothea Rosenstock (CH/А), Gilles Huguet (Fr), Guido Ferrari (Arg), Irene Dworak-Dorowin (А), Monika + Johannes Ludescher (А), Judith Batlogg (А), Mирена Златева/Mirena Zlateva (BG), Мирослав Богданов/Miroslav Bogdanovm (BG), Sara Lindén (Fin), Цветелина Максимова/Tzvetelina Maximova (BG), и Теди Лихо/Teddy Liho (BG).

Интервю на Даниел НЕНЧЕВ

Още

 "60х60 - Търсещият ум" в Арт галерия "Ларго"

"60х60 - Търсещият ум" в Арт галерия "Ларго"

Още

Случайна среща с видеотриптиха "Друга светлина" на четири места в София

Случайна среща с видеотриптиха "Друга светлина" на четири места в София

Още

"Златното момче Густав Климт" в Музея на Ван Гог в Амстердам

"Златното момче Густав Климт" в Музея на Ван Гог в Амстердам

Още

Дворец, строен 226 години, е новият дом на португалското кралско съкровище

Дворец, строен 226 години, е новият дом на португалското кралско съкровище

Коментирай 0

Календар

Препоръчваме ви

Елена Башкирова: От самото начало с Моцарт сме в добри отношения

Отложеният концерт на прочутата пианистка в Пловдив ще се състои на 16 юни

Сръбският хореограф Игор Коруга: Танцът е средство за преобръщане на доминиращата култура

"Неустойчиви другари" изследва нови начини за борба с капитализма, чрез идеите за флуидната идентичност - онази, която се мени във времето, в една или друга посока на представите ни за половете и сексуалността

Симоне Грамалия: Музиката е огледало на времето

Симоне Грамалия е признат за един от най-добрите виолисти на своето поколение и българската публика ще има удоволствието да се увери в това

Необикновеното в баналното в самостоятелната изложба Sepia на Димитър Генчев

"Изкуството трябва да впечатлява, да затрогва дълбоко зрителя. То трябва да отнася публиката към една друга "Божествена" или "Ангелска" реалност", казва художникът

Пианистът Сергей Бабаян: Тази музика казва, че всичките ни мечти ще се сбъднат

Маестрото отговори на въпросите на Юра Трошанова от радио "Класик А" преди първото му гостуване у нас