Въведете дума или фраза за търсене и натиснете Enter

Екология + алкохол = театър?

НЕЗАВИСИМАТА СЦЕНА

Екология + алкохол = театър?

Откриващият спектакъл на юбилейния десети ACT Фестивал за свободен театър отново ще предизвика границите между живота и изкуството

Спектакълът "7 обещания" (Снимка: Silvano Magnone/ACT Фестивал за свободен театър)

"7 обещания" е международен проект от САЩ, Белгия и Великобритания, който успешно комбинира хумор, призив и провокация. Един по-различен, забавен и полезен спектакъл, който засяга темите за екологията и бездействието на хората спрямо екологичните проблеми. Теми, които са в пряка връзка с тазгодишното мото на десетия ACT фестивал за свободен театър - "ЕКО/ЕГО система".

В "7 обещания" двама екопроповедници призовават публиката да превърнат думите си в действия и търсят отговор на въпроса: "Защо стоим със скръстени ръце?"

Това, което го различава от другите пърформанси обаче е решението на авторите да използват алкохола като част от един интересен диалог между изпълнителите и публиката. Защо и как се е родила идеята за подобен вид проект, какви реакции провокира и какво предстои оттук нататък, ни разказва режисьорът на "7 обещания" Дейвис Фрийман:

Още

Театърът става компютърна игра на десетия ACT Фестивал за свободен театър

Театърът става компютърна игра на десетия ACT Фестивал за свободен театър

- Здравейте, г- н Фрийман. Любопитно ми е защо решихте да започнете такъв необичаен проект и как точно Ви провокират екологичните проблеми?
- "7 обещания" използва обичайната проповедническа форма, но я усуква през собствената си призма. Да си призная, доста ми се доспа, докато гледах филма на Ал Гор "Неудобната истина" и в този момент си помислих за идеята как едни подмолни проповедници, подкупващи публиката с шотове водка, с цел да създадат едно по-екологично място, биха създали една по-щастлива атмосфера, за да се срещнат лице в лице с настоящото ни екологично бедствие. Така се роди и самата идея.

Смятам, че съвременното изкуство трябва да отразява теми от актуалния обществен живот. Не бих казал, че ви давам отговори или ви казвам да правите каквото и да било. Желанието ми е по- скоро да ви обсипя с въпроси и да изследвам вашите морални граници. Разберете повече какво ви докосва и какво не и може би дори какво ви кара да се смеете по по- неуместен начин? Изкуството, което "чувствам", може да промени хората по много индивидуален начин и от там, надявам се, положителните политически последици да са безкрайни.

- Как реагира публиката, когато гледа "7 обещания" или можем да кажем, докато е част от самия пърформанс? Разбират ли хората основната идея?
- Винаги е било много трудно да се определи как се отразява върху публиката дадена творба. В съвременното ни изкуство винаги се стремим да вдъхновяваме, да се докосваме и да въздействаме положително на публиката, но все пак е важно какво тя мисли и след шоуто, а не само как се чувства по време на изпълнението. Когато хората откликнат и дадат дадени обещания, ние можем ясно да отбележим тяхната крачка към промяна, която може би никога не биха направили преди пърформанса.

Давам ви ясен пример. Една жена се приближи до мен наскоро и искаше да ми благодари. По време на представлението тя е казала "Обещавам да не ям месо за един месец", а след този месец, вече три години и до днес е и нашето шоу е било катализатор за това!

Безразличието е най-големият провал. "7 обещания" обикновено се превръща в едно парти. Всички ние по някакъв начин празнуваме всички малки промени, които сме направили днес и продължаваме да обмисляме какво може да бъде направено и в бъдеще.

- И в тази връзка какво по-точно послание искате да предадете на хората?
- Тук сме, за да отворим врати. Не целим да се дават отговори, а да се стимулират въпроси, да създадем разговор с аудиторията извън рамките на самия спектакъл. Най-голямата трагедия при представленията е, че щом те приключат, хората веднага започват да говорят за нещо друго.

Желанието ми е хората да излязат след представлението и да продължат да разпространяват основната идея на шоуто по някакъв начин. Ако изпълнението успее да се разпространи и във фоайето чрез дискусии или аргументи за смисъла, който се крие зад проекта, тогава знам, че сме постигнали голям успех.

Още

Театър отвъд хоризонта: Machina Ex

Театър отвъд хоризонта: Machina Ex

- Според Вас може ли театърът по някакъв начин да окаже влияние при разрешаването на екологичните проблеми, които днес ни заливат отвсякъде?
- Шоуто е просто инструмент, който се опитва да промени света и да се справи с безнадеждността, която някои хора изпитват, срещайки предизвикталествата, пред които се изправят. Има много неща, които можем да сторим, но тези обещания, които публиката дава, са просто едни малки стъпки към постигането на много по-големи цели.

- Дали може да се каже, че сте открили начина, по който да достигате по-лесно до хората, използвайки хумора?
- Мисля, че във времето, в което живеем, всички трябва максимално да се възползваме от поводите на радост и смях. Точно такъв момент е и този, в който група непознати могат да споделят преживяванията си на живо и да се смеят заедно с другите и техните признания. Те се свързват по един красив начин, въпреки че не се познават. И да, мисля, че хуморът е важна част от изграждането на мост към публиката.

Става ми кофти, когато гледам дадено представление и от самото начало всичко ми натрапва: "Това е сериозна тема!". За мен лично това просто създава една преграда и ме отблъсква. Искам да бъда въвлечен в представлението неволно, плавно, без предупреждение, че трябва да внимавам.

Очаквам с нетърпение шоутата, защото предизвикваме именно такива бурни емоции и знам, че най-добрият начин да се докоснем до хората е чрез хумора.

Интервю на Никол Ганева

"Седем обещания" открива програмата "ACT Фестивал за свободен театър" на 17 октомври (събота) в камерната зала на Националния студентски дом. Началният час е 20:00, а входът е свободен.

АСТ Фестивал за свободен театър: WEB | FACEBOOK

Още

Животът е НА ЖИВО: започва 13-то издание на Международния фестивал "Антистатик"

Животът е НА ЖИВО: започва 13-то издание на Международния фестивал "Антистатик"

Още

"Маркус и Маркус" за табутата, за Смъртта и личното решение да отнемеш живота си

"Маркус и Маркус" за табутата, за Смъртта и личното решение да отнемеш живота си

Още

Богата артистична програма, интерактивни VR реалности, мултиарт концерт и филми – на АСТ фестивала за свободен театър

Богата артистична програма, интерактивни VR реалности, мултиарт концерт и филми – на АСТ фестивала за свободен театър

Още

Спектакли от Германия, Франция, Израел и Балканска колаборация на ACT Фестивал за свободен театър 2018

Спектакли от Германия, Франция, Израел и Балканска колаборация на ACT Фестивал за свободен театър 2018

Коментирай 0

Календар

Препоръчваме ви

За албанското съвременно изкуство и артиста без извинения

Разговор с албанската кураторка Адела Деметя за изложбата „А или без извинение“ в галериите „Васка Емануилова“ и „DOZA” част от инициативата "NEXT Balkan"

Оскарите - "един неуспешен експеримент": Кинокритикът Владислав Апостолов пред Dir.bg

"Хората не гледат вечните филми на Бергман, за да познаят за кой е гласувал Бергман. В сегашните филми е трудно да не откриеш как на 15-ата минута режисьорът ти показва с пръст какво трябва да мислиш"

Веселина Сариева: Съвременното изкуство търси красотата, то не я подменя

"Само една гъвкава, малка, готова на промяна галерия може да отговори на вибрациите на днешния ден и да бъде наистина "съвременна", казва двигателят на фондация "Отворени изкуства" и "Форум Колекционери"

Борислав Велков: НДК е не само дворец на културата, но и дворец на обществото

Разговор с председателя на Съвета на директорите в НДК Борислав Велков за 40-ата годишнина на НДК – за миналото, бъдещето и настоящето на тази емблематична сграда

Международният експерт Кристиан Каспар Шварм: Можеш да колекционираш единствено себе си

"Независимо дали ви харесва или не, изкуството, с което живеете, разкрива много за вас", казва основателят на "Independent Collectors" - онлайн хроника на съвременното колекциониране

Инж. Добромир Чочов: "Ханът и империята" трябва да бъде изучаван като филмова класика

Днес няма продуцент, който да може да обезпечи и застрахова подобна продукция