IN MEMORIAM
Отиде си гениалният творец Такис
Световноизвестният гръцки скулптор почина на 93-годишна възраст
Редактор : Impressio / 9 август 2019 / 23:10 3708 Прочита 3 Коментара
Гръцкият скулптор Такис, чието кинетично изкуство е ценено в музеите по цял свят вече 70 години, почина днес на 93-годишна възраст, предаде Ройтерс, позовавайки се на неговата фондация.
Такис, по рождение Панайотис Василакис, използваше съчетание от технологии, магнетизъм и светлина, за да създаде новаторското си изкуство, в което се усещат влияния едновременно на класическата скулптура и на абстрактния модернизъм.
Галерията за модерно изкуство Тейт в Лондон в момента представя самостоятелна изложба на негови творби, съобщават от БТА. Тя ще остане там до 21 ноември 2019 г., а на 20 май 2020 година ще бъде открита в Музея на цикладското изкуство в Атина.
Пионер на кинетичното изкуство, Такис разгръща таланта си след края на Втората световна война и се утвърждава, предлагайки различен подход към изкуството. Художник самоук по убеждение, той успява да създаде неразривна връзка между изкуството и науката, като комбинира елементи от природата и физиката в своята скулптура.
Такис, като "неуморен работник на магнитните полета... продължаваше до последно да експериментира и създава кинетични произведения на изкуството, вдъхновили художници, скулптори и поети от различни поколения", пишат от официалния сайт на Фондация "Такис".
Панайотис Василакис е роден в Атина през 1925 г. Детството и юношеството му са белязани от последователните войни, от които Гърция страда, както германската и италианската окупация, така и Гражданската война там. Финансовият просперитет на семейството му е засегнат още от 1922 г., по време на бедствието в Мала Азия.
Художественият му път започва, когато е около 20-годишен в работилница в мазе, въпреки факта, че семейството му не е приема склонността му към изкуствата, когато влиза в досег с творбите на Пикасо и Джакомети. През 1952 г. създава първото си ателие с приятели и творците от детството си в атинския квартал Анакаса.
Ранните скулптури на Такис са бюстове от мазилка и скулптури от ковано желязо, вдъхновени от древногръцката култура, както и художници като Пикасо и Алберто Джакомети.
През 1954 г., пристигайки в Париж, той се присъединява за няколко месеца в ателието Бранкуши. За около три години пътува и живее между Париж и Лондон, където се вдъхновява и създава първите си кинетични творби.
Впечатлен от радарните антени и технологичните творения, които красят гарата в Кале, Франция, той създава първите си "сигнали" - тънки, гъвкави стълбове, покрити с предмети или електрически светлини, които нежно се люшкат в отговор на заобикалящата ги среда. Те се люлеят с всеки полъх на вятъра, а когато се сблъскат, издават уникални звуци, придаващи усещане за звуков акорд и мелодията на арфа.
От 1955 г. до 1965 г. Такис се утвърждава като художествен гений, експериментиращ с природните елементи, които ни заобикалят, но не могат да бъдат идентифицирани с просто око. Той изследва магнитните сили и енергията на магнитните полета, които се превръщат в основа на творбите му.
Експериментира с електричество, звук и светлина, като някои други художници от неореалистичното поколение през 60-те години в Париж.
В събитие се превръща спектакълът му L'Impossible - Un Homme dans l'Espace (Невъзможното - Човекът в Космоса), което Такис изпълнява със своя приятел - южноафриканския поет Синклер Бийлс. Спектакълът е показан за първи път през 1960 г. в галерията на Iris Clert в Париж. В него Бийлс виси във въздуха, чрез система от магнити, докато рецитира известната си поема "Магнитен манифест":
"Аз съм скулптура... Има още скулптури като мен. Основната разлика е, че те не могат да говорят... Бих искал да видя всички ядрени бомби на Земята, превърнати в скулптури..."
През 1968 г. се премества в Масачузетс, където е поканен в Центъра за напреднали визуални изследвания. Там той създава серия от Електромагнитни скулптури. Такис изучава хидродинамичната енергия и придава форма на концепцията си, наречена Осцилация на морето, която го вдъхновява за серия от хидромагнитни скулптури.
През това време той основава Коалицията на работниците на изкуството, с цел да защити правата на художниците срещу експлоатация от галерии, куратори и музеи. Забележително е, когато влиза в Музея на съвременното изкуство, за да оттегли работата си, преди охраната на музея да реагира.
През 1974 г., връщайки се обратно в Париж, той започва да създава своите еротични скулптури. "Силата на привличането е знаменателят на общия магнетизъм и на еротиката." През 1974 г. Такис демонстрира това в поредица от бронзови скулптури.
Такис се завръща в Гърция през 1986 г., където основава Изследователския център за изкуство и науки в Атина.
"Повече от 70 години Такис бе пионер, творец, чието детско любопитство за силите на вселената никога не се изчерпа", коментира кончината му министърът на културата на Гърция Лина Мендони.
Снимки: The Takis Foundation