Свет(л)оотражения

Ретроспективна изложба на Венцеслав Костов (1944 - 2006)

Венцеслав Костов, "Дворецът", 2002

Откриване: 9 март 2017 г., четвъртък, 18:30 ч.

Венцеслав Костов, Народният театър, 1997

На 9 март, галерия "Credo Bonum" ще представи изложбата "Свет(л)оотражения", представяща забележителното творчество на художника Венцеслав Костов (1944 - 2006). Откриването ще бъде в 18:30 ч. Изложбата ще може да бъде видяна до 2 април в галерията на ул. Славянска 2.

Венцеслав Костов, Балчик, 1999

В началото на 90-те години на 20 в., една енигматична фигура се появява в света на българското съвременно изкуство. Венцеслав Костов, познат до този момент, като водещ промишлен дизайнер, започва да рисува отражения на сгради, директно върху земята, създавайки магическа илюзия за лекота и ефимерност. За около 10 години, до смъртта си през 2006 г., той кара 5 сгради, сред които тези на Народния театър и НДК да "полетят" над огледалния си образ. Подобно на ренесансов откривател, Костов създава илюзорни картини, използвайки законите на перспективата и оптиката.

В цитат от ръкопис, в който Венцеслав Костов коментира работите си, той казва: "Когато създавам огледални образи в ежедневна градска среда бих искал да предам усещането за пределна чистота. Опитвам да променя сградата или улицата, по която минаваме по начин, че илюзията за огледален свят да е пълна. Тази магическа картина се разпада, щом загубим интерес и се отместим. Линиите, от които е конструирана се деформират, образът се изражда в каламбур със законите на перспективата, сякаш го виждаме в кривото огледало на някакъв сън"

Истинско откритие са първите му "отражения" създадени през 1973 г. във Варшава, както и показването на едно място на идеи и обекти, показващи големия артистичен и концептуален потенциал на своя автор. В същото време, в изложбата "Свет(л)оотражения", организаторите си позволяват да направят и една следваща крачка, демонстрирайки на практика принципа на изграждане на огледалното изображение, създавайки такова в залата на изложбата.

Венцеслав Костов, "Мираж", Балчик, 1995

Специално за настоящата ретроспективна изложбата в галерия Credo Bonum, с помощта на неговото семейство в лицето на дъщеря му, изкуствоведката Яна Костова, са показани всички проекти на Венцеслав Костов, а със съдействието на сина му, оператора Димитър Костов, специално за пространството на галерията е "отразена" стълбата в залата.

Венцеслав Костов е роден през 1944 г. в Свищов. Учи промишлен дизайн в Художествената академия в София в края на 60-те години на 20 в. Продължава образованието си в в Краков и завършва Художествената академия във Варшава през 1974 г. От 1973-74 г. са и първите му проекти - отражения, посрещнати с адмирации в полските артистични среди. Въпреки поканата да остане във Варшава и да стане асистент на своя преподавател Емил Чешляр, той избира да се прибере в България. Художествения климат на късния социализъм в България, не гледа с добро око на тези проекти. В тези години, професионалния му живот изцяло е посветен на работата в Института по промишлена естетика, оставяйки десетки дизайнерски разработки. Нещата се променят едва в началото на 90-те години, когато творчеството му се развива най-вече в артистичния контекст на фестивала "Процес - Пространство" в Балчик и фестивала за пърформативни практики Sofia Underground.

Изложбата "Свет(л)оотражения" е съпътствана от двуезичен каталог и кратък документален филм, с участието на водещи изкуствоведи и богат документален материал.

1/1