БАЛЕТНА МАГИЯ
В огледалото се сливаме със себе си
На 10 февруари Балет "Арабеск" представя "Огледало на времето" - авторски спектакъл на Асен Наков - един от най-впечатляващите български съвременни хореографи
Редактор : / 933 Прочита 0 Коментара
Сцена от балета "Огледалото на времето", хореограф Асен Наков (Източник: Музикален театър)На 10 февруари Балет "Арабеск" представя "ОГЛЕДАЛО НА ВРЕМЕТО" - авторски спектакъл на Асен Наков - един от най-впечатляващите български съвременни хореографи. Музика - Петя Диманова, сценография - Димитър Димитров, драматург - Димитър Кабаков
"Стремежите ни подлагат на натиск, обсебват вниманието ни - желаем, борим се, реализираме или оставаме разочаровани. Всичко това се случва пред спокойния и мъдър поглед на истинското "аз" - образа в огледалото. Той е не само метафора, но и сбъдване на самите нас, пазител на истината и на душата ни, на житейската ни история, в спектакъла "Огледало на времето" на балет "Арабеск".
Сцена от балета "Огледалото на времето", хореограф Асен Наков (Източник: Музикален театър)
Сцена от балета "Огледалото на времето", хореограф Асен Наков (Източник: Музикален театър)
Сцена от балета "Огледалото на времето", хореограф Асен Наков (Източник: Музикален театър)
Огледалото е привидно измамен спътник, заради двуизмерността и лишеността от плътност и дълбочина на образа, заради това, че изкривява - но то всъщност ни дава възможност да се срещнем и съберем със себе си.
"Ние търсим огледален образ, който се мултиплицира, както се мултиплицира самата история. Тя се изгражда в различни варианти - и всеки от публиката може да види собствената част от нея такава, каквато я възприема и каквато му харесва", разказа за идеята на постановката хореографът Асен Наков при гостуването си в студиото на Джаз ФМ радио пред журналиста Светослав Николов.
"Ако огледалото наистина е врата към други пространства, готови ли сме да прекрачим границата, да преминем отвъд, без да се загубим, без да продадем душата си, без да изгубим пътеката за връщане; имаме ли смелостта да направим важните крачки към истинската си същност, да застанем беззащитни пред всички свои демони и да се преборим с тях, заобиколени от спомени, страхове, надежди или просто несбъднати желания - за да се впишем в света около нас и да продължим напред, независимо от раните, загубите, проблемите. Просто, защото все още ни има."
Сцена от балета "Огледалото на времето", хореограф Асен Наков (Източник: Музикален театър)
Така драматургът Димитър Кабаков е формулирал откровението, което ни очаква в "Огледало на времето" и което ще ни каже повече за нашата сила да сме себе си.
Тези въпроси са колкото лични, толкова и универсални - затова така и звучи музиката на Петя Диманова - родена от вътрешния ни свят, извеждаща ни във вселената. Костюмите и минималистичната сценография, освобождаваща ни от ограниченията на времето и пространството, са на Димитър Димитров. Финалът, реализиран от хореографа Асен Наков, дава ясна перспектива с пречистващата и даряваща живот вода.
Спектакълът "Огледало на времето" на балет "Арабеск" и продуцентска къща "Креди арте" се осъществява с подкрепата на Министерство на културата.
Светослав Николов
Сцена от балета "Огледалото на времето", хореограф Асен Наков (Източник: Музикален театър)
Сцена от балета "Огледалото на времето", хореограф Асен Наков (Източник: Музикален театър)
Асен Наков е най-перспективния млад хореограф на балет "Арабеск" - дългогодишен премиер-солист на трупата и преподавател по съвременен танц. През 1999 г. той е отличен с наградата "Кристална лира" на Класик ФМ радио и Съюза на музикалните и танцови дейци за върхови постижения в танцовото изкуство. Спектаклите му "Необходима поносимост" и "Паралелна реалност", "The Bingo Project" са в репертоара на балет "Арабеск", а с постановката -"Малки правила", става носител на наградите на публиката и на журито на VІІІ конкурс за съвременна хореография "Маргарита Арнаудова".