Въведете дума или фраза за търсене и натиснете Enter

Народният театър отново има сцена "Апостол Карамитев"

МЕЛПОМЕНА

Народният театър отново има сцена "Апостол Карамитев"

Познатата като Сцена на IV етаж ще носи името на легендарния актьор и неин създател

Апостол Карамител (Снимка: Народен театър)

Народният театър "Иван Вазов" отново има Сцена "Апостол Карамитев". Години, след като най-малкото артистично пространство в театъра се наричаше Сцена на IV етаж, то заслужено си връща името, което заслужава - на легендарния актьор и негов създател.

В ролята на Хенрих IV (Снимка: Народен театър)

Ден, след като беше отбелязано 95 години от рождението на един от най-прочутите и харизматични актьори с десетки роли на първата ни сцена, и шест години, след като синът му - Момчил Карамитев, започва мисията си да върне името на баща си на сцената, това вече е факт. Табела с името Сцена "Апостол Карамитев" и прочутия портрет на актьора, нарисуван от Дора Бонева, вече ще посрещат зрителите на спектаклите тук.

В "Антигона" (Снимка: Народен театър)

През 1968 г. именно Апостол Карамитев е човекът, който превръща пространството, служило до този момент за партийни и творчески събрания, в театрална сцена.

"Не мога да опиша вълнението си от това, че този момент, който чаках повече от шест години, вече е реалност. Че съм завършил кръстоносния поход, който започнах, и че днес е факт една голяма победа - не само за мен, но и за всички", сподели пред събралите се колеги, творци и журналисти Момчил Карамитев. - "Апостол Карамитев - един безпартиен актьор, успя да превърне това пространство в камерна сцена. Не с таланта на архитект, не като дизайнер, а като човек. Той разбираше още тогава, че диалог с публиката е нужен в по-интимен план, че се гради нещо, което остава за неговите братя и сестри актьори и режисьори.

Искам да благодаря за съдействието на сегашния директор Мариус Донкин, на заместник-министъра на културата Румен Димитров, на министър Боил Банов, които помогнаха много името на тази сцена да се завърне с достойнство там, където му е мястото. Колеги, когато стъпвате на тази сцена, носете отговорност и играйте всеотдайно, без преструвки, за публиката. Там някъде има хора, които имат нужда от вас. Ще завърша с думите на един голям българин - учителя Петър Дънов: "За да знаем как да направим нещо и да сме доволни, необходима е светлина. Ето я светлината!", завърши той.

Момчил Карамитев на откриването на залата с Роси Рос (Снимка: Народен театър)

Драматургът в Народния театър д-р Светлана Панчева припомни, че първият спектакъл, който се играе на тази сцена през 1968 г., е "Амазонка", в която самият Апостол Карамитев е в една от главните роли.

"Апостол Карамитев води не само актьорска, но и чисто лична творческа борба, за да има в Народния театър сцена, в която да бъдат поставяни спектакли, които са по-близки до хората и такива, които да говорят с публиката без излишен патос, без прекаленото идеологизиране. Тази сцена е щастливо орисана от неговия дух, защото и до днес едни от най-добрите спектакли се осъществяват точно на тази сцена".

Снимка: Народен театър

Още

Показват за първи път филм с Апостол Карамитев и Емилия Радева

Показват за първи път филм с Апостол Карамитев и Емилия Радева

Творческият път на Апостол Карамитев в Народния театър започва още по времето, когато той е актьор в класа на Боян Дановски през 1948 г. и една от първите му роли е на Жак в "Както ви се харесва" на Шекспир.

Сред паметните му роли са Ромео в "Ромео и Жулиета" в постановката на Стефан Сърчаджиев, в която той се среща със съпругата си Маргарита Дупаринова, Маркиз Поза в Дон Карлос, за която критиците отбелязват изключителната мощ на внушението на човека, борещ се за свободата, Глумов в "И най-мъдрият си е малко прост" на Островски, Гвидо Феранти в "Херцогинята от Падуа" на Оскар Уайлд и трите забележителни роли именно на тази сцена - Виктор Франц в "Цената" от Артър Милър и в "Хенрих IV" на Луиджи Пирандело. Тези роли свързват съдбовно актьора, мястото и любовта и спомените на публиката.

Актрисата Емилия Радева произнася слово на откриването на зала "Апостол Карамитев" (Снимка: Народен театър)

Сред специалните гости на събитието беше и една от многото актриси, играли на една сцена с Апостол Карамитев - Емилия Радева, която си припомни емоционално срещите си с харизматичния актьор. На финала тя погледна нагоре и изпрати въздушна целувка на актьора със сълзи в очите.

Още

Господ чува желанието на легендата Апостол Карамитев да си отиде млад и красив

Господ чува желанието на легендата Апостол Карамитев да си отиде млад и красив

На финала на събитието публиката видя и няколкоминутен филм с видео и снимкови материали, запечатали паметни моменти и роли на Апостол Карамитев, на фона на последното му интервю. В което той казва: "Аз миналото не го обичам. За нищо не се срамувам и за нищо не съжалявам. Може би защото професията ми е такава, та и за бъдещето си не обичам много да говоря. Колчем съм правил планове, винаги не е ставало това, за което съм си мислел. И ми остава само едно - това проклето и хубаво настояще. Знам ли...

Цял живот то е запълвало живота ми. Много бих искал да преценя, какво в живота ми е било победа и какво - поражение. И стигам до едно тъжно заключение - че много от победите, които съм извоювал, след време се оказват жалки и незначителни. И обратното - много от пораженията с времето се оказват големи победи. Над себе си, над собствената си гордост и собствените си заблуждения. Знам ли... Работа, работа, работа... Това е бил живота ми, това е...

И наверно това ще бъде. Аз не знам вече, кое е добро, кое е лошо, кое е победа, кое е поражение. И не искам да знам. Пак ви казвам - за нищо не съжалявам и от нищо не се срамувам. Но само едно знам: Господи, що нещо ни чака занапред! Що работа ни чака занапред... За да останеш, за да си потребен, за да те има и след теб дори..."

Снимка: Народен театър

Апостол Карамитев - роли в Народния театър

 Офицер в "Часовникар и кокошка" от Ив. Кочерга, 1945 г. (в театър "Балкан")

Жак в "Както ви се харесва" от Шекспир, 1947 г (в театър "Балкан"),пост. Боян Дановски

Сергей Левашов в "Млада гвардия" от А. Фадеев, пост. Боян Дановски, 1947 г.

Бойко в "Тревога" от О. Василев, 1948 г.
Адютантът в "Царска милост" от К. Зидаров, 1948 г.
Алексей в "Егор Буличов и другите" от М. Горки, 1949 г.
Жак в "Както ви се харесва" от Шекспир, 1949 г.
Апанасенко в "За тия, които са в морето" от Б. Лавреньов, 1949 г.
Могилански в "Разузнаване" от Л. Стрелков, 1949 г.
Владимир Дорохин в "Стари другари" от Л. Малюкин, 1949 г.
Кореспондент в "Дом на уличката" от Л. и П.Тур, 1950 г.
Моряк в "Разлом" от А. Лавреньов,1950 г.
Моряк в "Разлом" от А. Лавреньов, пост. Борис Бабочкин, 1951 г.
Хайнес в "Лайпциг-33" от Л. Компанеец и Л. Кронфелд, 1951 г.
Никита Замислов в "Дачници" от М. Горки, 1952 г.
Сава в "Искри в нощта" от Ар.Барух,1953 г.
Ромео в "Ромео и Жулиета" от Шекспир, 1954 г. (Жулиета - Маргарита Дупаринова)
Ведерников в "Години на странстване" от Ал. Арбузов, 1955 г.
Маркиз Поза в "Дон Карлос" от Фр. Шилер, 1955 г.
Сергей Чагин в "Майка на своите деца" от Ал. Афиногенов, 1956 г.
Гвидо Феранти в "Херцогинята от Падуа" от О. Уайлд, 1957 г.
Вестител в Антигона" от Софокъл, 1958 г.
Майор Есев в "Незабравими дни" от Л. Стрелков, 1959г.
Барон Пертус в "Седем вика в океана" от Ал. Касона, 1959 г.
Алберт Арманов в "Пред буря" от Б. Балабанов, 1960 г.
Джорж Кетъл в "Скандал в Брикмил" от Дж. Пристли, 1961 г.
Глумов в "И най-мъдрият си е малко прост" от А. Островски, 1961 г.
Биф в "Смъртта на търговския пътник" от Артър Милър, 1964 г.
Велизар в "Рожден ден" от Др. Асенов, 1964 г.
Стретън в "Добрата стара Англия" от С. Моъм, 1964 г.
Джери Райън в "Двама на люлката" от У. Гибсън, 1965г.
Джо в "Мигове от живота" от У. Сароян, 1966 г.
Иванов в "Амазонката" от Б. Райнов, 1968 г. (открива се Камерна сцена на ІV етаж)
Виктор Франц в "Цената" от Артър Милър, 1968 г. (Камерна сцена на ІV етаж)
Симеон в "Монахът и неговите синове" от М. Милков, 1969 г.
"Хенрих ІV" от Л. Пирандело, 1970 г. (Камерна сцена на ІV етаж)
Граф Лестър в "Мария Стюарт" от Шилер, 1970 г.
Николай Коперник в "Краят на книга шест" от Й. Брошкевич, 1971 г.
Пьотр в "Еснафи" от М. Горки, 1971 г.
Хайнес в Двубой на столетието" от Л. Кампанеец и л. Кронфелд, 1972 г.

Коментирай 1

Календар

Препоръчваме ви

Провокативен прочит на "Дон Жуан" от Моцарт отправя послания срещу насилието

Четвърта премиера в програмата на OPERA OPEN 2021 на Античния театър

"Театър пред театъра" се завръща през септември

Десет спектакъла под звездите очакват зрителите на откритата сцена пред Народния театър

Италианското сопрано Фиоренца Чедолинс ще бъде Сантуца в "Селска чест" край езерото в Панчарево

Фиоренца Чедолинс ще бъде Сантуца в "Селска чест" на 13 август в рамките на фестивала "Музи на водата" край езерото в Панчарево

Театър на открито започна представления на "Комедия от грешки" в родния град на Шекспир

За първи път британската "Роял Шекспир къмпани" организира толкова мащабна продукция в последната година

"Арт поток" започва с Цветана Манева, Ненчо Илчев и Алекс Сърчаджиева

Началото ще бъде поставено с откриването на изложба на художника Пламен Съботинков

"Балдахинът" и "Женска логика" са големите победители от Театрален фестивал "На стълбите"

Първата постановка е на театър "Българска армия", а втората на ДТ "Константин Величков" Пазарджик