Въведете дума или фраза за търсене и натиснете Enter

"Нито с нея, нито с него" в Галерия "Средец"

БЪЛГАРСКИ ХУДОЖНИЦИ

"Нито с нея, нито с него" в Галерия "Средец"

Изложбата, посветена на 135 години от рождението на Ангел Спасов, ще бъде открита на 18 февруари в 18 ч. и ще е на разположение на посетителите до 13 март 2020 г.

Кои сте и защо?, 1945 гипс, 38 х 40 х 57 см ХГ "Илия Бешков" - Плевен (Снимка: Цветан Игнатовски)

Изложбата, посветена на 135 години от рождението на Ангел Спасов, ще бъде открита на 18 февруари в 18 ч. и ще е на разположение на посетителите до 13 март 2020 г. в Галерия "Средец" при Министерство на културата София, бул. Александър Стамболийски № 17

Изложбата "Нито с Нея, нито с Него" е първи по рода си опит за фокусиране върху два ярко застъпени в творчеството на автора образа - този на жената, увековечен в скулптура, и собствения му лик, запечатан през годините от него самия в живопис и рисунка. Експозицията е своеобразна среща както с художествения свят на Ангел Спасов, така и с пътя, който той изминава до тяхното въплътяване в материал.

От началната идея, често извлечена от някоя от стотиците пощенски картички, които той е разменял с родственици и приятели и е колекционирал, през предварителните щрихи и ескиза до овеществяването в гипс, керамика, бронз. Но експозицията е и възможност за досег до образа на художника - до наследената от А. Спасов колекция от автопортрети, в които той често използва фотографски образи, при това в много случаи създадени от самия него. Казано с езика на днешния ден - това е галерия от автопортрети, създадена на основата на феномена selfie, но със средствата на фотографската техника от първата половина на ХХ в.

Голо женско тяло върху лъвска кожа, 1927 гипс, 48 х 22 х 25 ХГ "Илия Бешков" - Плевен (Снимка: Цветан Игнатовски)

В колекцията на Художествена галерия "Илия Бешков" в Плевен се съхранява не само почти цялото творчество на Ангел Спасов - скулптури, живописни платна и рисунки, даващи ни възможност да проследим пътя му на художник - от първия до сетния му дъх, но и целият му личен архив - от статива, върху който вае своите тримерни образи, през личната му библиотека до огромната издирена, събрана и опазена до днес кореспонденция от и до него. Изхождайки от целия този богат корпус от материали е създадена изложбата "Нито с Нея, нито с Него", която може да бъде мислена като подстъп към по-сетнешното изследване и презентиране на творчеството на А. Спасов.

Личният печат на Ангел Спасов - РИМ Плевен (Снимка: Цветан Игнатовски)

Голо женско тяло, 1911 гипс, 70 х 20 х 20 см ХГ „Илия Бешков“ – Плевен (Снимка: Цветан Игнатовски)

Подстъп, при който, макар и условно, не се срещаме нито с Нея, нито с Него, а с един от възможните прочити на фрагменти от завещаното ни художествено наследство. Фрагменти, в които за първи път се разкрива важната роля, която отделни епизоди от интимния свят на художника - личните преживелици, несгоди и радости, щастие и безлюбовие, документирани в архива му, имат при създаваните от него скулптури, живописни платна и рисунки. Това е разказ за двете, неотменно свързани и неделими природи - на художника и творец Ангел Спасов. Разказ за плътски желания, страстни мечтания и безпокойство. А зад всичко това прозира един дълго пазен в тайна, премълчаван, несподелян никому отказ. Отказът да вярваш, че някой ден може да си с Нея, да си с Него.

Корицата на каталога съпътстващ изложбата - художник на корицата - Александра Гогова (Снимка: Цветан Игнатовски)

Проектът се осъществява с финансовата подкрепа на Община Плевен и www.izkustvo.bgи с любезното партньорство на РИМ Плевен.

Екип работил по проекта: Антония Караиванова, Пламен В. Петров, Рамона Димова, Наташа Ноева, Александра Гогова, Цветан Игнатовски, Сенка Симеонова, Иван Велчев, Александър Сахатчиев

Портрет на млад мъж - автопортрет, 1905 маслени бои върху платно, 42 х 37 см ХГ "Илия Бешков" - Плевен (Снимка: Цветан Игнатовски)

Куратор: Пламен В. Петров

Фотограф Цветан Игнатовски

Още

Художници от XXL - в изложбата "Нова българска живопис III"

Художници от XXL - в изложбата "Нова българска живопис III"

Още

Награденият през 2019-а Цветан Казанджиев с изложба "Фрагменти"

Награденият през 2019-а Цветан Казанджиев с изложба "Фрагменти"

Още

Георги Веснаков идва от Кувейт с първа изложба Под тепетата

Георги Веснаков идва от Кувейт с първа изложба Под тепетата

Още

Ретро стилът Art Deco оживява в изложба на студенти от Академията по изкуствата в Пловдив

Ретро стилът Art Deco оживява в изложба на студенти от Академията по изкуствата в Пловдив

Коментирай 0

1/1

Кои сте и защо?, 1945 гипс, 38 х 40 х 57 см ХГ "Илия Бешков" - Плевен (Снимка: Цветан Игнатовски)

Голо женско тяло - Вакханка, 1908 маслени бои върху платно, 24 х 32 см ХГ "Илия Бешков" - Плевен (Снимка: Цветан Игнатовски)

Голо женско тяло, 1911 гипс, 70 х 20 х 20 см ХГ „Илия Бешков“ – Плевен (Снимка: Цветан Игнатовски)

Личният печат на Ангел Спасов - РИМ Плевен (Снимка: Цветан Игнатовски)

Портрет на млад мъж - автопортрет, 1905 маслени бои върху платно, 42 х 37 см ХГ "Илия Бешков" - Плевен (Снимка: Цветан Игнатовски)

Корицата на каталога съпътстващ изложбата - художник на корицата - Александра Гогова (Снимка: Цветан Игнатовски)

Голо женско тяло върху лъвска кожа, 1927 гипс, 48 х 22 х 25 ХГ "Илия Бешков" - Плевен (Снимка: Цветан Игнатовски)

Календар

Препоръчваме ви

"РазЛичности" - отпечатъците на млади артисти в арт галерия - НДК

Експозицията ще може да се види между 3 и 19 ноември 2020

Radar Festival - микс от изкуства, които се сливат в едно

RADAR FESTIVAL BEYOND MUSIC се завръща за седма година, този път от 23-ти до 25-ти октомври

Изложбата "Нахлуване в пейзажа" на Аделина Попнеделева: за невинността, която изгубваме като деца

"Попаднах в една градина, в която мечета, тигърчета и маймунки бяха разположени върху клоните на дърветата, под храстите, на тревата" казва за екзпозицията си проф. Аделина Попнеделева

Греди Асса показва над 70 картини за Франция

По думите му без Франция, Европа не би била това, което е

"Завещанието" - изложба с творби от личната колекция на писателя Христо Стоянов

Вежди Рашидов откри изложбата в Дома на културата "Борис Христов" в Пловдив

Как "Нищото крещи с гласа на хиляди неизречени думи" с Яна Костадинова

"В корелацията между реално и нереално, Нищото придобива пластичност и става парадоксално осезаемо", казва художничката за последната си изложба с "Близо до нищото"