ГРАФИЧНА ЖИВОПИС
Художникът Илиян Лалев и неговото "Мъртво вълнение"
Изложбата може да се види до 9 юни 2021 г. в Галерия "Стубел"
Редактор : / 1800 Прочита 1 Коментара

МЪРТВО ВЪЛНЕНИЕ - ГРАФИЧНА ЖИВОПИС е изложба на Илиян Лалев - метафора, отражение, художествена рефлексия, породена от настоящата действителност - в Галерия "Стубел". Може да се види до 9 юни 2021 г.
Изложбата не претендира за философски анализ на "вечните ценности" чрез "богатия пластичен език на живописта", а се опитва да насочи вниманието ни към онази настояща социална проблематика, която наричаме "тук и там и сега", и чиято диалектика се основава на тежки социални противоречия, съзнателно отказвайки се от възможната привилегия да ги прелива, омекотява, синтезира.
Напротив, изложбата има за цел да подчертае тези противоречия като избира да изобрази диаметрално противоположни символно - социални образи (Голфър/Косач, Голфърка/Малката сметосъбирачка), използвайки пластичната диалектика на изразните средства на рисунката като "тежък" контур и петно и достигайки до още едно, макар и формално, но търсено противоречие - до оксиморона "графична живопис".
Автор: Илиян Лалев (Източник: Галерия "Стубел")
Автор: Илиян Лалев (Източник: Галерия "Стубел")
"Мъртво вълнение" е изложба, която отразява: Не хармоничното, Не удобното, Не успешното; подчертава иронично както Не случилата се, въпреки многото очаквания и вълнения, мечтана социална промяна (Бране на нарциси, Мигранти), така и обречеността на "правилната" инертна позиция - да се пуснем по течението, като единствен начин да се измъкнем от "Мъртвото вълнение" (Събирачи на опиум, Мъртво вълнение, Дилър, Букет за мама).
За художника Илиян Лалев:
Илиян Лалев е роден през 1962 г.в град Нова Загора. През 1987 година завършва НХА в класа на професор Найден Петков.
От средата на 90-те години участва активно в процесите, свързани с осъвременяването на българското изкуство и в частност на живописта. Лалев се основава на тезата за равнопоставеност на изразните средства като функция на идеята на творбата и в противовес на апологетите на теорията, че съвременното изкуство е "отхвърлило четките и боите".
Автор е на множество изложби (инсталации, пърформанси, акции), голяма част от които със социална и политическа насоченост, като: аудиовизуалната структура "Очакваме включване" (1998), инсталацията "При затворени врати" (1998), пърформанса"Protest pour la protest" (2013),акцията "Не на Подмяната, не на художествената олигархия" пред СГХГ (2015).
Автор: Илиян Лалев (Източник: Галерия "Стубел")
В тази посока създава два Life art проекта - СДК I и II (следдипломни квалификации - треньор по бокс и готвач, видео, принт и реди мейд), отразяващи въздействието на променящата се политико - икономическа инфраструктура върху културата в контекста на посткомунистическото общество у нас. През 2015г. Илиян Лалев създава и е куратор на проекта "Мащаби в...", който се оформя като единствения по рода си организиран форум за социално и политическо визуално изкуство у нас и има четири издания.
Има над 15 самостоятелни изложби, сред които: "Подробности от интериора" (1995, галерия Стълбата), "При затворени врати" (1998, галерия Райко Алексиев), "Handmade" (1999, ATA - Център за съвременно изкуство), "Очакваме включване" (2000, галерия Ирида), "Пропусната възможност" (2008, галерия Арт алея), "Нарисувани наблюдения" (2013, галерия Ракурси) и редица други.

30 платна от бургаската художествена галерия "Петко Задгорски" и лауреати на поетичния конкурс "Христо Фотев" - в НДК