ИНДУСТРИАЛНИ ТРАНСФОРМАЦИИ
GES-2 в Москва: От съветска електроцентрала в гигантски арт център
Това е едно от най-значимите културни пространства на годината според арт критиците
Редактор : / 3544 Прочита 11 Коментара
Бившата захранваща Москва електроцентрала от съветско време, днес се превръща в един от най-големите центрове по съвременно изкуство на Русия (V-A-C Foundation)Центърът за изкуства GES-2, създаден от италианския архитект Ренцо Пиано, ви кани да се насладите на разнообразие от изкуство, работилници и събития и то на остров "Червения октомври" - само на един хвърлей разстояние от Кремъл в руската столица.
Ренцо Пиано успя да завърши впечатляващата GES-2, бивша електроцентрала, трансформирана в открито място за визуални и сценични изкуства, оформящо се като един от центровете за изкуство в руската столица заедно с "Гараж", Третяковската галерия и Пушкинския музей.
Поръчан от фондация V-A-C на милиардера Леонид Михелсон (четвъртият най-богат човек в Русия), огромният нов арт център с площ от 20 000 кв.м. ще е домакин на резиденции на художници от цял свят, в него има амфитеатър, образователен център, библиотека, кафене и ресторант. Освен италианският архитект Ренцо Пиана, зад проекта стои и италианската галеристка Тереза Ярочи.
Колекцията V-A-C включва произведения на изкуството на Василий Кандински, Герхард Рихтер, Кристофър Уул и др.
"Когато мисля каква сграда би била идеална за създаването на пространство за съвременно изкуство и култура, веднага се сещам за електроцентрала!" това споделя италианският архитект Ренцо Пиано, ръководител на проекта.
Построена между 1904 и 1908 г., впечатляващата сграда на московската електроцентрала на остров "Червеният октомври" в сърцето на града се е преродила в нов живот - за да захранва следващите поколения, но не с ток, а с изкуство. "Червеният октомври" вече събира подобни трансформации на бивши съветски индустриални сгради: стара бисквитена фабрика в момента е лаборатория за старт-ъп компании, кафенета, ресторанти, институтът "Стрелка", както и един от най-старите московски театри с емблематичен архитектурен стил (конструктивизъм) - театър "Ударник".
GES-2 е един от най-грандиозните проекти на Москва за изминалата година (V-A-C Foundation)
Вътре в GES-2 пространствата са организирани в четири основни полюса: публичният полюс се състои от комбинация от пространства за свободен достъп и дейности, той е отворен към външния голям площад, за да улови и внесе уличния живот вътре в сградата.
В самия център "закритият площад" действа като вход и начало на изживяването, наречено GES-2.В северната част е библиотеката и медийния център, а в южната има открито пространство за арт инсталации и ресторант.
GES-2 е вдъхновен от съветските "Домове на културата", обществени места за изкуство, които процъфтяват в края на 19 век, за да образоват руския народ. Затова в GES-2 има библиотека, книжарница, кафене и аудитория за лекции; зала за художници; място за работилници по дърводелство, металообработка, текстил и керамика, фотолаборатория, студия за звук и видео запис. И много, много, много изложбено пространство.
GES-2 е един от най-грандиозните проекти на Москва за изминалата година (V-A-C Foundation)
"Нашето намерение е да се погрижим за различните публики и едновременно да гарантираме, че съдържанието, което произвеждаме, е достъпно за всички", казва артистичният директор на GES-2 Франческо Манакорда.
"Целта ни е да предоставим на посетителите инструменти и възможности, с които да могат да оценят и разберат изложеното изкуство, да могат да развият собствената си преценка и така да продължим да развиваме тези процеси" допълва той.
GES-2 приветства посетителите си със "Санта Барбара - жива скулптура" на Рагнар Кяртансон, успял да заобиколи идеята за зрител, който не само се чувства добре дошъл, но и участва.
Работата включва напълно открит филмов декор, който презаснема 98 епизода на популярната сапунена опера от постсъветската епоха "Санта Барбара", с местни актьори и импровизирано участие на зрителите, което със сигурност ще пресъздаде телевизионния сериал, който показа на руснаците как би изглеждал капитализмът по-нататък (през десетте години, в които се излъчваше, от 1992 до 2002 г.)
Всеки ден, до март следващата година, актьори и актриси ще имитират сапунената опера, която накара цялата страна да е обсебена от облеклото и определени символи в дизайна на сериала.
Кяртансон също така курира, заедно с Ингибьорг Сигурьонсдотир, съпътстваща изложба, озаглавена "В Москва! В Москва! В Москва!", който отново се обръща към неравностите и препъни камъни в постсъветска Русия и нейните отношения със Запада чрез произведенията на самия Кяртансон и негови артистични сътрудници, почти всички исландци.
Уляна Подкоритова, "Тамотка", 2021 г. (Снимка: Павел Смирнов) (Източник: v-a-c.org)
Другата изложба, която GES-2 откри, ще вземе участие в следващото Венецианско биенале. Инсталацията се казва "Я моторы гондолы разбираю на части. Карнавал в четырех действиях" - това е селекция от произведения на руски артисти, представящи творби от периода на 90-те и след 2000 година. Тя провокира размисъл върху карнавалността в руската култура през костюми, танц, витуална реалност и дори опера. Тук руската идентичност ме е разкрита през хумористични клишета като в "В Москва! В Москва! В Москва!", но се разкриват маскарадните форми и градската култура.
Стотици хора се събраха под проливен дъжд в Париж, за да видят за последно Опакованата Триумфална арка